Svar på fråga i Kyrkomötet

Svar på fråga
2001:17

Svar från Kyrkostyrelsen

Sten Johansson har noterat att från 1995-1999 har antalet barn och ungdomar i Svenska kyrkans verksamhet minskat från 197 361 deltagare till 188 769. Han frågar vilka planer Kyrkostyrelsen har att via Nämnden för kyrkolivets utveckling med kraft förhindra en ytterligare minskning av antalet deltagare i barn- och ungdomsverksamheten.

Nedgången av antalet deltagare har flera anledningar som inte nödvändigtvis handlar om en minskad kontakt mellan församlingarna och barnen. Dels finns det rent demografiska orsaker, dvs. åldersgrupperna har minskat, dels har den utbyggda kommunala förskolan inneburit att färre barn deltar i församlingens egna barngrupper, vilket inneburit att församlingarna får utveckla andra arbetsformer.

I statistiken avspeglas endast församlingens egna grupper, där syns t.ex. inte församlingens närvaro och deltagande i förskolor och skolor. De nya verksamhetsformerna för dopuppföljning innebär att de anställda i församlingarna i allt större utsträckning rustas att gå ut i samhället och vara uppsökande.

Svenska kyrkans arbete bedrivs i församlingarna. Stiften har att främja arbetet och den nationella nivåns uppdrag är att stödja stiften. Kyrkostyrelsen bedriver genom Nämnden för kyrkolivets utveckling ett aktivt utvecklingsarbete för barn och ungdomar som formas i samverkan med stiften och med Svenska Kyrkans Unga. Detta rymmer t.ex. frågor om kompetensutveckling för anställda, metodutveckling samt grunddokument för pedagogiskt utvecklingsarbete för alla åldrar. Grunddokumenten finns omnämnda i verksamhetsberättelsen. Här skall särskilt nämnas När skola och kyrka möts och I dialog med barn.

Ett exempel på nya arbetsformer är Idétorg barn, en mötesplats på Svenska kyrkans hemsida för utbyte av idéer och erfarenheter. Idétorget kommer att öppnas vid årsskiftet. Avsikten är att stödja församlingarna och visa på möjligheter att nå barn utanför vår egen verksamhet även vid förändringar i vårt samhälle, t.ex. införandet av allmän förskola från 4 år. Detta för att frimodigt kunna gå vidare i den nya situation som förändringarna innebär för Svenska kyrkan.

Ett annat exempel är en utbildning för unga konfirmandledare via Internet.

Nämnden för kyrkolivets utveckling har under detta år inlett två projekt. Det ena handlar om konfirmander med funktionshinder och syftar till kompetensutveckling för församlingarna. Det andra syftar till att stärka utvecklingen av förebyggande diakonalt arbete med barn och ungdomar.

Tron på varje människas lika värde, oberoende av ålder och yttre förutsättningar, och synen på barn och ungdomars som de vuxnas förebilder för ett liv i tillit till Gud skall avspeglas i verksamheten. Därför skall barn- och ungdomsperspektivet finnas levande i samtliga huvudprogram.

Birgith Wiklund Molberg