Svar på fråga i Kyrkomötet
2001:16
av Britta Olinder
om vart Svenska kyrkan är på väg

Svar på fråga
2001:16

Svar från Kyrkostyrelsen

Britta Olinder har ställt en fråga om vad som händer med engagemanget inom Svenska kyrkans utrikesarbete när nu Kyrkomötet har för avsikt att fatta beslut om en utrikesnämnd.

Kyrkostyrelsen menar att det i samband med de förändringar som nu planeras och vidtas är angeläget att ta till vara det engagemang och intresse och den kunskap som finns för de internationella frågorna, men att också sprida detta till nya grupper inom Svenska kyrkan.

Svenska kyrkan har stort behov av många engagerade människor och satsar på nationell nivå på att erbjuda mötesplatser som kommer fler ombud till del än vad som erbjudits de senaste åren. Den nationella nivån behöver regelbunden kontakt med ombuden där önskemål kan framföras och idéutbyte ske på ett organiserat sätt.

I dokumentet Frivillighetens Former, som utarbetats under en flerårig process, har representanter för bl.a. nämnderna för Lutherhjälpen och Svenska kyrkans mission, för ombuden och personal på kyrkokansliet deltagit. Vidare har representantskapen för Lutherhjälpen och Svenska kyrkans mission i Uppsala år 2000 och Växjö 2001 arbetat med dokumentet och under processens gång har stiftsstyrelserna och Lutherhjälpens stiftskommitteér, stiftsmissionsråden och SKUT- råden haft möjlighet att yttra sig.

I detta dokument slås fast att den nationella nivån nästa mandatperiod skall erbjuda fler ombud än tidigare möjlighet att träffas. De skall också få bättre möjlighet att framföra önskemål och kritik till nämndens ledamöter och kyrkokansliets personal samt ha ett stimulerande idéutbyte. Dessa mötesplatser, t.ex. arbetskonferensen 2002, kan också användas till att föreslå Kyrkomötets valberedning lämpliga kandidater från ombuden till att sitta i Nämnden för internationell mission och diakoni.

Genom de möten som beslutats av nämnderna kommer ombuden också fortsättningsvis ha goda möjligheter att utveckla arbetet med internationell diakoni och mission och därmed också påverka besluten i frågorna. Vill man som ombud också direkt påverka besluten, i Kyrkomötet eller andra beslutsinstanser, kan man antingen påverka de förtroendevalda i vår kyrka, eller, som Britta Olinder själv, ställa sig till förfogande som förtroendevald i någon nomineringsgrupp och bli invald i de beslutande organ som fastställts av kyrkoordning och kyrkomöte.

Kyrkostyrelsen beklagar det citerade yttrandet om de förestående förändringarna, men vill även tro att de farhågor som Britta Olinder hyser om framtiden inte kommer att bli besannade.

Margarethe Isberg