Svar på fråga i Kyrkomötet

Svar på fråga
2001:15

Svar från Kyrkostyrelsen

Staffan Holmgren har frågat om när digitala signaturer kommer att införas i kyrknätet.

Inom kyrkokansliet och inom ramen för gällande budget pågår ett fortlöpande arbete när det gäller att utveckla användningen av Kyrknätet. Ett led i denna utveckling är ett arbete med att ta fram en lösning med särskilda identitetskort med kodad information för dataanvändning, s.k. smarta kort, för användning i Svenska kyrkan. Det är en viktig förutsättning för elektronisk signering. Den som skall kunna t.ex. elektroniskt skriva under protokoll eller andra dokument måste ha någon sådan form för säker identifiering.

Arbetet syftar till att förse berörda anställda och förtroendevalda i Svenska kyrkan med sådana smarta kort. Ett viktigt användningsområde som kan förutses är betalningstransaktioner via dator. Bland de problem som identifierats i arbetet är frågan om hur administrationen av detta skall ske. T.ex. måste ordningen för vem som får utfärda korten vara klarlagd. En annat problem som måste lösas är att Kyrknätet i dag fungerar så att varje lokalt datanät endast i begränsad omfattning är sammanlänkat med övriga nät. Denna sammanlänkning måste öka för att möjligheten till elektroniska signaturer snabbt skall kunna bli verklighet.

Det är ännu för tidigt att säga något om när ett system för elektronisk identifiering kan införas. Under hösten kommer en testverksamhet att inledas vid kyrkokansliet.

När det gäller att lämna elektroniskt signerade dokument till företag och myndigheter utanför Svenska kyrkan måste överenskommelse göras med var och en om en lösning, eftersom det ännu inte finns någon standard. En sådan överenskommelse med Kammarkollegiet är knappast att räkna med förrän vår organisation i sin helhet (eller till största delen) kan arbeta med elektroniska signaturer.

Christina Hjertén