Svar på fråga i Kyrkomötet

Svar på fråga
2001:14

Svar från Kyrkostyrelsen

Staffan Holmgren har ställt frågan hur Kyrkostyrelsen kommer att verka för att religions- och yttrandefrihet inte skall inskränkas genom t.ex. förbud att citera vissa bibeltexter.

Kyrkostyrelsen delar givetvis Staffan Holmgrens uppfattning att en korrekt användning av bibelcitat aldrig kan innebära hets mot folkgrupp eller något annat brott. Kyrkostyrelsen kommer självfallet att agera om någon sådan bedömning skulle bli aktuell.

Kyrkostyrelsen har redan haft anledning att behandla den fråga som Staffan Holmgren tar upp. Frågan aktualiserades nämligen i februari i år, när styrelsen yttrade sig över en från Justitiedepartementet remitterat betänkande: Organiserad brottslighet, hets mot folkgrupp, hets mot homosexuella m.m. - straffansvarets räckvidd. I utredningsbetänkandet föreslås bl.a. att en ny brottsrubricering, hets mot homosexuella, införs.

Utredningen för ett längre resonemang om avvägningen mellan beskrivningen av en sådan brottstyp och yttrandefriheten. Utredningens slutsats är att det avgörande för tillämpningen av en bestämmelse om brottet hets mot homosexuella blir i vilket sammanhang ett uttalande fälls eller ett meddelande lämnas. Kyrkostyrelsen påpekade i sitt yttrande att det självfallet också i fortsättningen måste vara möjligt att citera Bibeln och andra religiösa texter även i de delar där dessa innehåller uttalanden som kan uppfattas negativt av homosexuella, utan att detta anses utgöra ett brott. Styrelsen fann dock att den föreslagna bestämmelsen, med sin betoning av sammanhanget för yttrandet eller meddelandet, möjliggör sådana citat. Kyrkostyrelsen tillstyrkte därför utredningens förslag.

Svaret på Staffan Holmgrens fråga är alltså: ja.

Robert Schött