Svar på fråga i Kyrkomötet

Svar på fråga
2001:13

Svar från Kyrkostyrelsen

Yngve Kalin har ställt en fråga om den av Kyrkomötet beslutade utredningen om stöd till vetenskapliga studier på doktorandnivå. Stöd är tänkt att utgå till studier inom ämnesområden till gagn för verksamheten i församlingar och stift. Utredningsarbetet pågår och Kyrkostyrelsen är självklart angelägen om att arbetet i denna fråga drivs skyndsamt. Att den ännu inte slutförts beror på att frågan är komplicerad. Den kräver flera olika överväganden och överläggningar med bl.a. företrädare för fakulteterna.

Det minst komplicerade är att räkna ut hur många doktorandtjänster man får för en given summa pengar. Mer komplicerat är det däremot att tillse att en av kyrkan finansierad forskning blir till gagn för verksamheten i församlingar och stift. Det förutsätter en tydlig struktur för initiering och förmedling av forskning. Detta kräver i sin tur överläggningar med stiften.

Det som nu krävs är inte momentana och kortsiktiga insatser utan en genomtänkt och medveten forskningsstrategi.

De inledda fakultetssamtalen har berört frågan om det utbud av forskningsämnen som nu föreligger och de behov som finns i Svenska kyrkan. Tanken på en nationell forskarskola med olika inriktningar väcktes tidigt.

En forskarskola byggs upp som ett nätverk, men ett sådant kan organiseras på olika sätt. Vilken organisationsform som skulle vara särskilt lämplig för Svenska kyrkans vidkommande är inte självklar och kräver reflektion och samtal. Det gäller inte minst hur forskningen skall vara relaterad till den återkopplingsstruktur som involverar stift och församlingar.

Den fördröjning som frågeställaren påtalat har alltså sin grund i forskningsfrågans komplexitet och de olika delproblem som måste bearbetas för att vi skall kunna åstadkomma en verklig forskningsstrategi som gagnar hela kyrkan. En medveten strategi krävs för att hålla samman teologi och kyrka. Alternativet är en kyrka utan teologi och en teologi utan kyrka.

En första skiss av hur en sådan strategi skulle kunna se ut kommer att föreläggas Kyrkostyrelsen under hösten.

Curt Forsbring