Svar på fråga i Kyrkomötet

Svar på fråga
2001:12

Svar från Kyrkostyrelsen

·Vad gör kyrkan för att hävda vikten av de kristna programmen i TV och radio, frågar Börje Henriksson.

·Kyrkostyrelsen kan konstatera att kyrkans röst i samhällsdebatten efterfrågas alltmer och att radio- och TV-kyrkan har lika många gudstjänstdeltagare en helg som alla svenska kyrkor tillsammans.

Självklart tycker Kyrkostyrelsen att gudstjänsterna och de kristna programmen i TV och radio är mycket viktiga! Detta engagemang delar vi med de andra kristna kyrkorna och samfunden, och därför samarbetar vi inom ramen för Sveriges Kristna Råd för att stärka dessa program. En samrådsgrupp har bildats, på initiativ av bl.a. ärkebiskop KG Hammar. Samtal förs med ansvariga för programmen i både radio och TV.

Under den senaste tiden prövas nedskärningar inom Sverige Radio, framförallt mot radions sändningstid av reflekterande och debatterande program på religionens område. I dag då kyrkans röst efterfrågas alltmer i samhället borde detta ge upphov till en fördjupad diskussion om hur Sveriges Radio ser på sitt public serviceuppdrag. Enligt Kyrkostyrelsen handlar det ytterst om människors rätt till gudstjänst och möjlighet till kunskap och reflektion, både när det gäller den kristna tron och andra religioner.

I samband med nästa mål- och ramskrivelse har Kyrkostyrelsen anledning att fundera över hur dessa frågor skall stärkas för framtiden.

Stina Eliasson