Svar på fråga i Kyrkomötet

Svar på fråga
2001:11

Svar från Kyrkostyrelsen

Dag Sandahl har ställt en fråga om LVF:s representation vid Förenta Nationerna.

Svenska kyrkans systerkyrka i USA - Evangeliska Lutherska kyrkan i Amerika, ELCA - har ett kontor i anslutning till Förenta Nationernas huvudkontor i New York som sedan många år fungerar också som Lutherska världsförbundets, LVF, permanenta närvaro vid FN:s huvudkontor.

Detta är ett normalt uttryck för hur kyrkorna inom LVF samarbetar och bidrar med sina olika resurser till det gemensamma arbetet, i enlighet med principerna om s.k. ekumenisk delegation. Det finns en finansiell verklighet bakom arrangemanget, men även en gemenskapsaspekt: ELCA skall kunna företräda inte bara sig själv utan hela den lutherska familjens policy i sitt arbete vid FN.

Genom besluten vid LVF:s rådsmöten fastläggs LVF:s policy i frågor som rör FN-arbetet. ELCA:s New York-kontor kan därför inte driva en annan policy än den som fastlagts av LVF.

ELCA:s FN-kontor arbetar även aktivt med att bjuda in representanter för andra medlemskyrkor vid specifika tillfällen, t.ex. då någon medlemskyrka särskilt vill följa en aktuell fråga. Alla medlemskyrkor är välkomna att bli introducerade till FN-nätverken i New York.

Svenska kyrkan kan alltså använda sig av detta kontor på två sätt: dels genom den permanenta närvaro som ELCA utgör, och som därvidlag driver den gemensamma LVF-policy som Svenska kyrkan varit delaktig i att få fram, dels vid speciella besök som Svenska kyrkan vid några tillfällen använt sig av, men som skulle kunna användas i högre utsträckning. Det samma gäller för övrigt motsvarande kontor för Kyrkornas världsråd.

Curt Forsbring