Svar på fråga i Kyrkomötet

Svar på fråga
2001:9

Svar från Kyrkostyrelsen

Kyrkomötets fortbildningsanslag är en relativt ny företeelse och uppgår sedan 1997 till 5 000 kronor per mandat och år. Dessförinnan var det en mindre summa, som i stort sett endast räckte till vissa informationsutskick. Vid höjningen till nuvarande nivå angavs syftet med anslaget vara att bl.a. möjliggöra ett årligt möte med respektive nomineringsgrupp för utbildning och förberedelser. Kostnader för annan information, utskick av utredningar m.m. har legat därutöver. Detta är läget också i dag.

Pengarna har på rekvisition betalats ut till respektive riksdagspartis postgiro; när det gäller partipolitiskt obundna gruppen till det postgirokonto som Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (posk) har. Kyrkostyrelsen har inte ansett det nödvändigt att inkräva särskild redovisning - det är knappast en sak för Kyrkostyrelsen att upprätta förteckningar över nomineringsgruppernas aktiviteter. Genom sin sammansättning har styrelsen dock en direkt insyn i respektive nomineringsgrupps verksamhet och de samlingar som anslaget använts till.

Marianne Upmark