Svar på fråga i Kyrkomötet
2001:8
av Benny Jönsson
om policy för uttalande å Svenska kyrkans vägnar

Svar på fråga
2001:8

Svar från Kyrkostyrelsen

Benny Jönsson har ställt en fråga om det finns en policy för vem som har rätt att uttala sig på Svenska kyrkans vägnar.

Grundläggande i en evangelisk-luthersk kyrka är att det i vårt reformatoriska arv, inte minst i läran om det allmänna prästadömet, läggs stor vikt vid den enskilde kristnes personliga ansvar. Med utgångspunkt från Guds Ord och det därav upplysta samvetet skall vi själva bilda oss en uppfattning. Denna har vi också rätt att uttala.

När det gäller lärofrågor har biskoparna, men också varje präst, i enlighet med givna löften ett särskilt ansvar.

När det sedan gäller uttalanden i t.ex. socialetiska frågor finns det ingen fastställd policy. Men vi tillämpar en praxis, grundad i kyrkoordningen. I inledningen till tionde kapitlet står det: Till uppgiften för den nationella nivån hör att vara kyrkans röst utåt, såväl i det svenska samhället som internationellt.

Svenska kyrkan företräds därvid av Kyrkostyrelsen, av ärkebiskopen, av generalsekreteraren och i vissa fall även av Kyrkomötets presidium. Det ligger också i verksamhetsområdeschefernas uppdrag inom sina respektive områden. Uppgifter av detta slag kan också delegeras till sakkunnig handläggare.

Detta öppnar för olika svar och det är i sin ordning. De uttalanden som görs, oavsett vilken instans på nationell nivå som yttrar sig, har karaktären av vägledning och särskilt skall betonas just vägledning. Att oklarheter kan framskymta är därför inte tecken på svaghet utan snarare en följd av den frihet under ansvar som råder.

Levi Bergström