Svar på fråga i Kyrkomötet

Svar på fråga
2001:6

Svar från Kyrkostyrelsen

Börje Finnstedt vill veta hur situationen ser ut för Skeppsholmskyrkan och om det arbetas vidare med ett konst- och kulturcentrum för Svenska kyrkan.

När det gäller frågan om ett Svenska kyrkans eget konst- och kulturcentrum finns inga planer att etablera något sådant i Skeppsholmskyrkan. I den formen har tanken aldrig haft stöd i Kyrkomötet.

I termer av samverkan har Skeppsholmskyrkan däremot behandlats positivt i Kyrkomötet, inte minst i fjolårets betänkande från kyrkolivsutskottet. Där finns tanken på Skeppsholmskyrkan som ett stillhetens rum. Där nämns samarbete med kulturinstitutionerna på Skeppsholmen. Där betonas också att Skeppsholmskyrkan bör förbli ett kyrkorum. Vissa förutsättningar har dock förändrats.

Skeppsholmskyrkan är statlig egendom och förvaltas av Statens Fastighetsverk, som har att samråda med Svenska kyrkan om användning och förändringar som påverkar kyrkorummet som kyrka. Det finns nu en aktuell hänvändelse där Fastighetsverket aviserar sin avsikt att förbereda Skeppsholmskyrkan för en utvidgad konfessionslös användning, som ett publikt rum för kyrkliga såväl som profana kultursatsningar.

Kyrkostyrelsen har noga övervägt detta i samråd med Stockholms stift och kommit fram till att Svenska kyrkan inte bör invända mot denna utveckling. Kyrkostyrelsen bejakar även behovet av en omfattande renovering. Svenska kyrkan har ansvar för ett mycket stort antal kyrkobyggnader. Många av dem kommer att bereda oss ekonomiska bekymmer. Det är då inte rimligt att gå in med särskilda satsningar rörande Skeppsholmskyrkan som inte är vår. Kyrkostyrelsen anser därför att Skeppsholmskyrkan bör kunna tas ur bruk som invigt gudstjänstrum. Ett sådant beslut om att ta en kyrkobyggnad ur bruk skall enligt kyrkoordningen fattas av den församling och det stift där kyrkan är belägen. Samtal med Statens Fastighetsverk, Stockholm stift och Riksantikvarieämbetet kommer att ske under hösten.

Margarethe Isberg