Svar på fråga i Kyrkomötet

Svar på fråga
2001:4

Svar från Kyrkostyrelsen

Bengt-Olof Dike har ställt en fråga som rör Ansgarsliden.

För Svenska kyrkans utbildnings AB (SKUAB) gäller aktiebolagslagens bestämmelser, som innebär att det är bolagets ledning som avgör vilka uppgifter man önskar offentliggöra och vilka uppgifter man önskar behålla internt. Naturligtvis kan bolagets ägare utfärda direktiv som gäller t.ex. offentlighetsfrågor. Några sådana direktiv har dock för närvarande inte utfärdats för SKUAB. Kyrkostyrelsen överväger frågan. Även om sådana direktiv gällande offentlighet i SKUAB funnits, så hade sannolikt Bengt-Olof Dike ändå inte fått ta del av avtalet mellan SKUAB och dess entreprenör. Enligt 54 kap. 5 § kyrkoordningen gäller nämligen i kyrkans affärsverksamhet förbud mot att röja uppgifter om affärs- och driftsförhållanden, om det kan antas att någon som driver likartad rörelse gynnas om uppgiften röjs.

I september 2000 godkände Kyrkomötet Kyrkostyrelsens skrivelse om Svenska kyrkans utbildningscentrum i Sigtuna. Som en konsekvens av detta beslut har Nämnden för kyrkolivets utveckling fått i uppdrag att inventera de utbildningsbehov som kan ligga till grund för ett förtydligat uppdrag och lämna förslag på hur rekommendationerna skall förverkligas. Detta arbete pågår i nära kontakt mellan kyrkokansliet, Stiftelsen svenska kyrkans utbildningscentrum och Svenska Kyrkans Utbildning AB.

I enlighet med skrivelsens intentioner arbetar man nu på Ansgarsliden med att bredda och fördjupa den egna verksamheten. Man erbjuder från och med hösten seminarier i aktuella ämnen för förtroendevalda, kyrkvärdar och anställda i församlingarna. Samverkan med andra parter har utvecklats och samtal har inletts om Ansgarslidens roll som pedagogiskt utvecklingscentrum.

Kyrkomötets beslut angående stöd till Ansgarsliden förutsatte att verksamheten skulle bedrivas på ett ekonomiskt bärkraftigt sätt. Det har tydligt uttalats i Kyrkostyrelsens skrivelse till förra årets Kyrkomöte.

Sedan flera år har Ansgarsliden haft avtal med en entreprenör (Amica AB) för drift av hotelldel, reception, kök och matsalar. Avtalet har i början av detta år förhandlats om, vilket medfört att viss personal övertagits av entreprenören. Till ingen del avser det personal som svarar för Ansgarslidens ideologiska inriktning. Entreprenrörens uppgift är att sälja in Ansgarsliden på den allmänna konferensmarknaden, precis på samma sätt som andra kyrkliga gårdar gör för att öka beläggning och intäkter. Entreprenören har med sin kompetens medverkat till höjd kvalitet i många avseenden. Att bruka en entreprenör inom tydligt angivna ramar är ett sätt att tillföra kunskap och ge den egna personalen möjlighet att koncentrera sig på den ideologiska delen av uppgiften.

Förutsättningarna för en verksamhetsutveckling på Ansgarsliden är goda. Kyrkostyrelsen följer arbetet och kommer att precisera uppdraget i form av direktiv till bolaget och instruktioner till styrelseledamöterna i stiftelsen när frågan beretts färdigt.

Britas Lennart Eriksson