Svar på fråga i Kyrkomötet

Svar på fråga
2001:2

Svar från Kyrkostyrelsen

Erna Arhag har ställt några frågor till Kyrkostyrelsen om användningen av Kyrknätet, mot bakgrund av att en anställd använt nätet för att samla kandidater till en nybildad nomineringsgrupp.

Vi uppfattar Erna Arhags första fråga så att hon vill veta om den anställde har begärt och fått medgivande att använda Kyrknätet för att sprida sina meddelanden. Svaret är nej. Han har inte begärt (och därmed inte heller fått) något sådant medgivande.

Kyrkostyrelsen anser inte att anställda får använda Kyrknätet för massutskick rörande sina nomineringsgrupper. Kyrkostyrelsen anser att Kyrknätet är ett verktyg som den anställde genom sin arbetsgivare får tillgång till för sin tjänst och att Kyrknätet alltså inte är avsett för privat bruk.

Ingen nomineringsgrupp har begärt (och därmed inte heller fått) tillstånd att använda Kyrknätet i syfte att värva kandidater.

Vi uppfattar Erna Arhags fjärde fråga så att den avser riktlinjer för användningen av Kyrknätet. Sådana riktlinjer finns numera utfärdade och finns att läsa på Kyrknätet. I riktlinjerna finns också en uttalad stark rekommendation att varje arbetsgivare utformar lokala regler/riktlinjer. Sådana lokala regler finns redan beslutade för kyrkokansliet. Riktlinjerna har utfärdats på tjänstemannanivå i samarbete med Församlingsförbundets centrala kansli. Kyrkostyrelsen ser ingen anledning till invändningar mot riktlinjerna. Bland dem ingår att den som inte följer riktlinjerna kan avstängas från vidare användning av Kyrknätet. Riktlinjerna behandlas regelbundet på de sammankomster för stiftens dataansvariga som kyrkans nationella nivå anordnar. - Kyrkostyrelsen har givetvis all anledning att uppmuntra utbildningsinsatser på området. I det förslag till mål och rambudget som nu föreligger för Kyrkomötets behandling finns resurser upptagna för nationell samordning av utbildning i datafrågor, t.ex. utbildningsplaner, kursmaterial och eventuell certifiering av vissa strategiska grupper av dataanvändare.

De regler som gäller för Kyrknätet är de som framgår av avtal om användningen av nätet mellan Svenska kyrkan och de olika regionala och lokala organen inom kyrkan. Några andra regler är för närvarande inte aktuella.

Vi vet att Församlingsförbundet arbetar med rekommendationer till de kyrkliga arbetsgivarna om hur arbetsgivarens dataanslutningar får användas. Detta är dock, som jag bedömer det, inte i första hand en fråga för Kyrkostyrelsen. Det är, som tidigare framhållits, den lokale arbetsgivarens ansvar att se till att de anställda följer uppställd policy.

Levi Bergström