Svar på fråga i Kyrkomötet

Svar på fråga
2001:1

Svar från Kyrkostyrelsen

Göran Wahlströms fråga skall besvaras mot bakgrunden "vem är arbetsledare för en kyrkoherde?". Ett uttryck för att vara arbetsledare är ju att besluta om semester för medarbetarna.

Denna fråga, om arbetsledningen för kyrkoherdarna, handlar egentligen om kyrkoordningens reglering av kyrkoherdens ställning. Det ankommer inte på Kyrkostyrelsen att uttolka kyrkoordningen. Sådan tolkning sker i stället genom att ett beslut i ett konkret ärende tas till domkapitlets och Överklagandenämndens prövning.

Kyrkoordningen utgår från tanken att kyrkoherden skall vara chef i pastoratet och ha det övergripande tillsyns- och samordningsansvaret. Det skulle alltså strida mot kyrkoordningen att ha någon annan anställd som arbetsledare för kyrkoherden. Inte heller utövar normalt en styrelse eller ett liknande organ någon arbetsledning för den som är chef för en verksamhet. Av detta följer att kyrkoherden själv kan bevilja sig semester.

Kyrkoordningens bestämmelse om att kyrkoherden själv beslutar vem som skall vikariera under semestern pekar i samma riktning. För att goda relationer skall upprätthållas mellan kyrkoherden och de förtroendevalda, bör det vara självklart att kyrkoherden underrättar kyrkoråd, kyrkonämnd eller pastoratsnämnd om vem som vikarierar under semestern.

Ulla Carlson

Table Of ContentsNext Page