3 Kyrkoordningens hantering och nu aktuella förslag

Kyrkomötet år 2000 beslutade om vissa principer för det fortsatta arbetet med kyrkoordningen. Beslutet grundades på vad Kyrkorättsutskottet uttalade i sitt betänkande Det fortsatta arbetet med kyrkoordningen (Kr 2000:1). Enligt den däri beskrivna modellen skall det råda återhållsamhet vad gäller ändringar i sak. I den mån sådana ändringar föreslås bör det ske först efter ett grundligt utredningsarbete och ett remissförfarande som gör det möjligt att nå en bred förankring av förslagen.

De ändringar som Kyrkostyrelsen nu föreslår i kyrkoordningens valbestämmelser utgör definitivt ändringar i sak. Behovet av ändringar har dock uppmärksammats i ett sent skede under det pågående arbetet med de kyrkliga valen. Med den tid som har funnits till förfogande från det att problemen har visat sig till dess att Kyrkostyrelsen enligt gällande regler har att avlämna skrivelser till Kyrkomötet i maj 2001, har det inte varit möjligt med ett sådant remissförfarande som enligt Kyrkomötets beslut vore önskvärt.

De ändringar vi nu föreslår syftar till att åstadkomma en ordning som gör det möjligt att hantera det kommande kyrkovalet i september 2001 på ett acceptabelt sätt. Nödvändigheten av att få till stånd dessa ändringar innan valet gör att vi nu föreslår Kyrkomötet att på föreliggande underlag besluta om dem.