Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


Bilaga 9
Verksamhetsområde Ekonomisk utjämning och kapitalförvaltning
Verksamhetsområdesrapport 2000

Huvudprogram Utjämningssystemet

· delprogram Handläggning av utjämningsärenden

· delprogram Svenska kyrkans samlade ekonomi

· delprogram Betalning av kyrkoavgifter

· delprogram System för kyrkobokföringsregistren

Huvudprogram Kapitalförvaltning

· delprogram Förvaltning av kyrkofonden

· delprogram Annan kapitalförvaltning

Verksamhetsområdets mål

Inriktningsmål
Delprogram Handläggning av utjämningsärenden

· Utjämningssystemet skall fungera i enlighet med beslutad kyrkoordning.

Delprogram Svenska kyrkans samlade ekonomi

· Underlag för bedömning av Svenska kyrkans samlade ekonomi skall upprättas.

· Ekonomisk statistik för församlingar, samfälligheter och stift skall föreligga senast åtta månader efter verksamhetsårets slut.

Delprogram Betalning av kyrkoavgifter

· Församlingar, samfälligheter och stift skall i enlighet med kyrkoordningen förses med prognoser över väntade kyrkoavgiftsintäkter.

· Utbetalning av kyrkoavgiftsmedel skall ske i enlighet med kyrkoordningens bestämmelser.

Delprogram Systemfrågor för kyrkobokföringsregistren

· Kyrkobokföringssystemet skall upprätthållas.

Delprogram Förvaltning av kyrkofonden

· Kyrkofondens förmögenhet skall förvaltas så effektivt som möjligt, varvid den skall vara placerad så att riskerna sprids och förmögenheten uppnår bästa möjliga uthålliga totalavkastning.

Delprogram Annan kapitalförvaltning

· Andra kapitaltillgångar än kyrkofondens skall - inom ramen för de särskilda föreskrifter som kan gälla för dessa - förvaltas på samma sätt som kyrkofondens förmögenhet.

Effektmål

· Generella bidrag och avgifter inom utjämningssystemet skall - i enlighet med kyrkoordningen - betalas ut respektive tas in genom månatlig avräkning mot kyrkoavgiftsmedlen, dock med speciell inbetalningsrutin för den särskilda utjämningsavgiften.

· Individuella bidrag inom utjämningssystemet skall utbetalas inom två veckor från det att dokumenterat beslut i ärendet föreligger.

· Ekonomisk statistik för församlingar, samfälligheter och stift skall föreligga senast åtta månader efter verksamhetsårets slut.

· Inflytande kyrkoavgiftsmedel skall genast vidarebefordras till församlingar, samfälligheter och stift.

· Överföring av folkbokföringsuppgifter till kyrkobokföringsregistret skall ske med en fördröjning om högst två veckor.

Verksamhet och måluppfyllelse

Utbetalning av generella bidrag inom utjämningssystemet liksom inbetalning av generella avgifter inom utjämningssystemet har skett samordnat med utbetalning av kyrkoavgiftsmedlen till församlingar, samfälligheter och stift. Utbetalningen och avräkningen har skett genom ett särskilt konto i Nordbanken, det s.k. kyrkkontot, där varje församling, samfällighet och stift har ett eget dispositions-nummer. Målet om samordning har därmed uppfyllts liksom målet att vidareföringen av kyrkoavgifts-medlen skall ske genast. För den särskilda utjämningsavgiften har under året nya beräkningsgrunder fastställts.

De individuella bidragen inom utjämningssystemet har i regel kunnat utbetalas i enlighet med uppställda effektmål, dvs. inom två veckor från det att förutsättningarna för utbetalning har förelegat.

Den ekonomiska statistiken för församlingar, samfälligheter och stift avseende 1999 förelåg i preliminär form redan i maj månad 2000. Den slutliga versionen blev däremot tillgänglig först i oktober 2000, dvs. med bortåt två månaders fördröjning i förhållande till uppställda mål. Skälen till fördröjningen var främst att Statistiska centralbyrån, som handhar det praktiska arbetet med statistiken, inte ålagts att ha denna färdigställd tidigare.

Överföringen av folkbokföringsuppgifter till kyrkobokföringsregistret har kunnat ske inom två veckor i enlighet med det uppställda effektmålet.

En viktig uppgift inom verksamhetsområdet under 2000 - men som inte omfattats av uppställda effektmål - har varit att handha förvaltningen av kyrkofondens medel i kyrkans regi. Uppgiften fullgjordes främst genom externa förvaltare såväl i Sverige som i utlandet.

En annan viktig uppgift under år 2000 har varit förberedelser för det nya system för kyrkoantikvarisk ersättning som kommer att användas för fördelning av denna ersättning.

Ekonomisk resultatanalys

Kapitalförvaltningen har, beroende på den kraftiga börsnedgången i slutet av året, gett ett avsevärt sämre resultat än vad som budgeterats. Detta motverkas av att föreliggande budgetreserver inte har behövt tas i anspråk. Vidare har intäkterna av den särskilda utjämningsavgiften blivit högre än budgeterat. Också på några andra punkter har utjämningssystemet gett högre intäkter än vad som förutsetts. Kostnaderna för systemförändringar med anledning av kyrka-stat-reformen, t.ex. arbetet med nytt valsystem, har under året varit lägre än budgeterat.

Väsentliga händelser efter årsskiftet

Kyrkofondens styrelse har efter årsskiftet 2000/1 beslutat att med ett år skjuta upp införandet av nya beräkningsgrunder avseende den särskilda utjämningsavgiften för avkastningen av prästlönefonderna. Vidare har inom ramen för arbetet med mål och rambudget för åren 2002-2004 bearbetning skett av frågorna rörande konsolidering för kyrkofonden.

Framåtblickar

Förslag föreligger om att redan under år 2001 besluta om fördelning av kyrkoantikvarisk ersättning avseende år 2002, så att beslutad ersättning verkligen kommer att användas under det år som den är avsedd för.

Kyrkofondens styrelse har beslutat om utvärdering av det nuvarande utjämningssystemet. Formerna för detta är ännu inte avgjorda.

Ledamöter i Kyrkofondens styrelse

Ordinarie ledamöter

Civilekonom Bertil Persson, ordförande, kontraktsprost Sten Johansson, förste vice ordförande, överförmyndare Lars Rydje, andre vice ordförande, handelsanställd Monica Köpsén, kontraktsprost Gunnar Prytz, kanslichef Suzanne Fredborg, universitetsadjunkt Monika Sandström, docent Dag Sandahl, överförmyndare Urban Gibson.

Ersättare

Fil.kand. f. landshövdingen Görel Bohlin, sjuksköterskan Berit Möllebäck, utredningssekreterare Vanja Björsson, institutionschef Jösta Claeson, fil.mag. Christina Mårtensson, förvaltningschef Staffan Holmgren, lantbrukare Gösta Äng, revisionsledare Per Lindberg, Ulf Perbo.

Kyrkofondens styrelse har under år 2000 sammanträtt den 20 januari, 14 mars, 7 juni, 7 september, 11 oktober, 12 december.

Lars Friedner
Verksamhetsområdeschef

VO: Ekonomisk utjämning och kapitalförvaltning
Resultatrapport år 2000

Enhet: 1000-tal kr

Utfall

2000

Budget

2000

Budget-

Avvikelse

%

         

Extern finansiering

       

Utjämningsavgifter

1 283 450

1 194 400

89 050

-7

Netto kapital- och finansförvärv

103 300

232 000

-128 700

55

Övriga intäkter

1 764

0

1 764

-

Summa extern finansiering

1 388 513

1 426 400

-37 887

3

         

Intern finansiering

       

Nationell finansiering

-200 978

-241 400

40 422

17

Summa intern finansiering

-200 978

-241 400

40 422

17

         

Kostnader

       

Utjämningsbidrag

-985 357

-920 000

-65 357

-7

Lämnade bidrag

-159 585

0

-159 585

-

Övriga externa kostnader

-47 978

-60 764

12 786

21

Personalkostnader

-1 633

0

-1 633

-

Interna kostnader

-8 319

-10 236

1 917

19

Budgetreserv

0

-80 000

80 000

100

Summa kostnader

-1 202 871

-1 071 000

-131 871

-12

         

Dispositioner

       

Förändrade ändamåls-destinerade medel

171 180

0

171 180

-

Förändrade verksamhets-destinerade medel

0

-114 000

114 000

100

Förändrat bundet eget kapital

-42 022

0

-42 022

-

Förändrat fritt eget kapital

-113 822

0

-113 822

-

Summa dispositioner

15 366

-114 000

129 336

-

         

Nettoresultat

-0

0

-0

-

         

Kostnader per huvudprogram

       

VO-gemensamt för Ekonomisk utjämning och kapital-förvalning

-161 813

-27 000

-134 813

-

Ekonomisk utjämning

-991 914

-980 000

-11 914

-1

Kapitalförvalning

-10 827

0

-10 827

-

Förändringsprojektet

-38 317

-64 000

25 683

40

Summa kostnader

-1 202 871

-1 071 000

-131 871

-12

Anm: Kostnader anges med -. Negativ budgetavvikelse betyder sämre resultat än budgeterat.

Previous PageNext Page


TillbakaUpp