Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


Bilaga 5
Verksamhetsområde Svenska kyrkans information
Verksamhetsområdesrapport 2000

Huvudprogram Svenska kyrkans information

· delprogram Kommunikationsutveckling

· delprogram Profilering

· delprogram Information

· delprogram Massmedia

Verksamhetsområdets mål

Inriktningsmål
Delprogram Kommunikationsutveckling

· Att Svenska kyrkan (medarbetarna) kommunicerar på ett kompetent sätt.

Delprogram Profilering

· Att de kyrkotillhöriga har en positiv attityd till Svenska kyrkan.

Delprogram Information

· Att trovärdigt och sakligt informera om Svenska kyrkan till allmänhet, förtroendevalda och anställda.

Delprogram Massmedia

· Att Svenska kyrkan andligt och engagerat deltar i samhällssamtalet.

Effektmål

· År 2002 ska 20 procent av de kyrkotillhöriga uppleva att Svenska kyrkan vill ha en positiv relation till sina tillhöriga.

· År 2002 ska 5 procent av Svenska kyrkans medarbetare uppleva att de har bättre förutsättningar för kommunikation än 1998.

· År 2002 ska 75 procent av Sveriges befolkning känna till Svenska kyrkans tro och liv och 45 procent av de kyrkotillhöriga ska ha en positiv attityd till Svenska kyrkan.

· År 2002 ska 80 procent av Sveriges befolkning uppleva att de har tillgång till den information de behöver om trossamfundet Svenska kyrkan.

· År 2002 ska 90 procent av kyrkokansliets målgrupper uppleva att de har tillgång till relevant information om den nationella nivåns arbete.

· År 2002 ska 70 procent av de kyrkotillhöriga anse att Svenska kyrkan deltar aktivt och kunnigt i samhällssamtalet.

Verksamhet och måluppfyllelse

Som ett led i arbetet med att nå de uppsatta målen att stora delar av Sveriges befolkning skall känna till Svenska kyrkans tro och liv och att Svenska kyrkan vill ha en positiv relation till sina tillhöriga har projektet Communicare genomförts Det började redan i slutet av 1999 och har fortsatt under hela år 2000 i sin uppföljande och nätverksbyggande del. I annonser på allmän plats och i media, i bioreklam och med ett brev till alla hushåll har Svenska kyrkan uppmärksammats som en plats för eftertanke. I samband med allhelgonahelgen gjordes en minikampanj på webben och i kvällstidningarna. Båda kampanjerna har utvärderats och visat sig framgångsrika. Med Communicare som bas har grunden under året också lagts för det kommunikativa arbetet i samband med kyrkovalet i september 2001.

I arbetet med att uppfylla målet att Svenska kyrkans medarbetare skall ha en bättre förutsättning för kommunikation har i satsningen Communicare ingått ett omfattande förankrings- och utbildningsarbete hos präster och förtroendevalda i ämnet kommunikation. Verksamhetsområdet har också under året arbetat med kommunikativ metodutveckling på flera områden. Kommunikationsdagarna för dem som arbetar med och fattar beslut om kommunikation i Svenska kyrkan är en viktig återkommande händelse.

För att fler skall få tillgång till information om Svenska kyrkan har arbetet med att länka samman Svenska kyrkans arbete på Kyrknätet och Internet intensifierats. Extern kommunikation via TV är ett annat område där utvecklingsmöjligheterna prövas, i allt från gudstjänstförnyelse till kultur och arkitektur samt internationella frågor.

Arbetet med den grafiska profilen har dels bestått i en fas av undersökning och analys för arbetet på lång sikt dels ett aktivt arbete med ett enkelt och instruktivt profilprogram för att den grafiska profilen skall vara tillgänglig för alla församlingar i god tid före kyrkovalet. I samband med Bok&Biblioteksmässan i Göteborg prövades nya former för att stärka sambanden mellan kultur, media och kommunikation med gott resultat. Detta arbete, som sker i samverkan med Svenska kyrkan i Göteborg, kommer att utvecklas ytterligare. Svenska kyrkans riksmöte och engagemanget där med monter, presskontakter osv. är ett projekt värt att nämna. Allt har genomförts planenligt.

Måluppfyllelse kan sägas vara god på samtliga områden. Undantagen är Intranätet och Mediespegeln som inte undergått den utveckling som planerats.

De stora frågorna under året, och som även har sin fortsättning åren framöver, har varit utvecklingen av hemsidan, kyrknätet, profilfrågorna och den externa kommunikationen (Communicare-kampanjen).

Ekonomisk resultatanalys

Verksamhetsområdets behov av nationell finansiering har varit 1,7 miljoner kronor lägre än budget. I relation till budgeten är avvikelsen endast 5 procent och beror i huvudsak på följande.

Ett par nyckelpersoner har under året slutat sina anställningar. Det har påverkat planering och utfall när det gäller nätverket för informatörer och den uppsökande verksamheten i anslutning till Communicare och för den IT-baserade utvecklingen av Kyrknätet och annan elektronisk kommuni-kation.

Kommunikationsutbildningarna har skett i egen regi i större utsträckning än planerat, vilket minskat kostnaderna och varit till fördel för verksamheten.

När det gäller den grafiska profilen har uppdraget visat sig kräva ytterligare kunskapsgrund för det vidare arbetet vilket ändrat tidigare planering. Kostnaderna har varit något lägre än budget.

Metodutveckling sker inom verksamhetsområdets alla delar. I vissa fall är vi beroende av utomstående leverantörer. Detta är fallet i fråga om Mediespegeln, vars utveckling fördröjts på grund av att leverantören inte kunnat utföra utlovad tjänst.

Väsentliga händelser efter årsskiftet

En ny hemsida lanserades i januari 2001. Detta är bara början på en förnyelse, där tydlighet och kommunikation på mottagarens villkor är ledstjärnor. Som ett led i detta har ett arbete med en huvudingång till Svenska kyrkans hemsida påbörjats. En förstudie blev klar i slutet av år 2000.

Framåtblickar

Verksamhetsområdet kommer även framgent att bygga på kombinationen av stadig bas och innovativ utveckling inom kommunikationsområdet. Utmaningarna inför framtiden är stora, inte minst gäller det kommunikationen gentemot medlemmarna, vilket hela tiden kräver nytänkande. Samtidigt är det viktigt att bygga på långsiktighet, tydlighet och förankring.

En väsentlig händelse under 2001 är kyrkovalet. En stor del av arbetet inom verksamhetsområdet är inriktat på att göra denna händelse känd för olika målgrupper.

Under 2001 förstärks omvärldsanalysen för att ge ytterligare redskap i den externa kommunikationen. Utvecklingen av den elektroniska kommunikationen prioriteras. Grunden för en samlad grafisk profil skall byggas ytterligare starkare. Målet är i samtliga fall att stärka inriktningsmålet, att människor skall uppfatta Svenska kyrkan som en kommunicerande kyrka med stor trovärdighet.

Ingrid Andersson
Verksamhetsområdeschef

VO: Svenska kyrkans information
Resultatrapport år 2000

Enhet: 1000-tal kr

Utfall

2000

Budget

2000

Budget-

Avvikelse

%

         

Extern finansiering

       

Övriga erhålla bidrag

2 400

2 400

0

0

Övriga intäkter

1 158

0

1 158

-

Summa extern finansiering

3 558

2 400

1 158

-48

         

Intern finansiering

       

Nationell finansiering

28 756

30 424

-1 668

5

Summa intern finansiering

28 756

30 424

-1 668

5

         

Kostnader

       

Lämnade bidrag

-1 183

0

-1 183

-

Övriga externa kostnader

-21 815

-25 772

3 957

15

Personalkostnader

-3 424

-2 916

-508

-17

Interna kostnader

-7 562

-7 727

165

2

Summa kostnader

-33 984

-36 416

2 432

7

         

Dispositioner

       

Förändrade ändamåls-destinerade medel

1 670

3 592

-1 922

54

Summa dispositioner

1 670

3 592

-1 922

54

         

Nettoresultat

0

-0

0

100

         

Kostnader per huvudprogram

       

VO-gemensamt för Svenska kyrkans information

-8 942

-8 477

-465

-5

Svenska kyrkans information

-25 042

-27 939

2 897

10

Summa kostnader

-33 984

-36 416

2 432

7

Anm: Kostnader anges med -. Negativ budgetavvikelse betyder sämre resultat än budgeterat.

Previous PageNext Page


TillbakaUpp