Verksamhet bland svenskar i utlandet

Samhällets globalisering avspeglas även i det ökande antalet svenskar i utlandet.

Den som är utomlands kan vara en del i Svenska kyrkans gemenskap genom SKUT, Svenska kyrkan i utlandet.

Ute

Utlandsverksamheten har i stort fortlöpt som förväntat, med stark betoning på det ständiga behovet av insatser av diakonal/social karaktär. Besöks- och deltagarsiffrorna i verksamheten har planat ut och stannat på hög nivå, förmodligen för att många utlandskyrkor har nått en gräns för vad de med nuvarande resurser mäktar med att genomföra.

Rekryteringen av ny utlandspersonal samt semestervikarier har varit en mycket betydelsefull del av verksamhetsområdets arbetsbörda under första halvåret. I slutet av maj hölls den sedvanliga introduktionsveckan för de nyanställda och de blivande föreståndarna fick dessutom ett par dagars utökad introduktion i juni.

Utlandspersonalen har fortbildats vid ett antal konferenser under året. I Thailand genomfördes den för Asien- och Australienpersonalen tillsammans med Norska utlandskyrkan, som är en av SKUT:s viktiga samarbetspartner. SKUT:s prästkonferens, en samling för alla utlandspräster vart tredje år, hölls i juni på folkhögskolan i Hjo med sedvanlig information, fortbildning och möte med ärkebiskopen, som är SKUT:s visitator. Därefter deltog prästerna i Svenska kyrkans riksmöte i Göteborg och bidrog till flera seminarier om SKUT:s verksamhet. Konferensen för Amerikapersonalen hölls i oktober. På grund av personalbrist fick den planerade Europakonferensen skjutas upp till våren 2001. Biskopsvisitationer har skett på tre verksamhetsplatser.

Arbetet med genomförandet av ett nytt kollektivavtal för utlandspersonal i Svenska kyrkan har fortsatt och särskilda genomgångar har hållits vid introduktionsveckan för ny personal samt för utlandspersonalen vid konferenserna. En enkät har undersökt utlandspersonalens fysiska och psykiska arbetsmiljö. Resultaten visar att arbetsmiljön ofta är krävande och har legat till grund för samtal vid prästkonferensen och höstkonferensen. En handlingsplan har tagits fram.

Extra personalresurser har krävts för ett tvåårsprojekt som inletts, med inriktning på arbete med utlandskyrkornas församlingsinstruktioner, och för att kunna genomföra rekrytering till utlandskyrkorna. Ungefär en femtedel av utlandspersonalen skiftar årligen efter avslutade kontrakt och det har inneburit stort arbete med rekrytering.

Hemma

SKUT:s Sverigeverksamhet har också fortlöpt enligt årscykeln. Under våren och hösten har ett antal ombudsmöten hållits stiftsvis och den årliga SKUT-rådsordförandekonferensen anordnades i januari. Svenska kyrkans riksmöte i Göteborg blev en höjdpunkt i årets ombudsarbete med välbesökta semina-rier och positiva reaktioner från deltagarna.

Under hösten genomfördes en tvådagars idékonferens tillsammans med ombudsrepresentanter för skut, Lutherhjälpen, SKM och EFS, stiftskansliernas handläggare för internationella frågor och nämndrepresententer. Här diskuterades bl.a. den omarbetade ombudsorganisationen.

Under året har insamlingsaktiviteter genomförts vid påskkollekten och de två andra rikskollekterna som inramar SKUT:s insamlingsperiod under hösten. Årets insatser gav mer än förväntat, såväl ekonomiskt som i form av lyckad information. 5 miljoner kronor gav insamlingsperioden och totalt samlades 13,6 miljoner kronor in under året. SKUT arbetar för att kyrkoråd, ombud och de nära 1700 aktiva givarna ska ha stort förtroende för att insamlade medel används på avsett sätt och vara mycket nöjda med den information de får. Arbetet med SKUT:s webbplats har fortsatt, för att i möjligaste mån motsvara det växande intresset för information på Internet. Allt fler av utlandskyrkorna har skapat egna hemsidor som länkats till SKUT:s webbplats.

Bland OS-medaljörer

En stor händelse under året, som också blev en succé IT-mässigt, var Café Scandinavia som upprättades under olympiska spelen i Sydney. Detta projekt med centralt stöd från SKUT och de norska och danska systerorganisationerna, genomfördes lokalt av respektive utsända och frivilliga medarbetare och var en stor framgång. 3500 besökare gjorde detta till en betydande diakonal insats, som även gav stor respons i svenska medier och särskilt nådde ut till målgrupperna via it. Framför allt ungdomar, men även många idrottsprofiler samt de skandinaviska kungahusen, besökte caféet.

Nytänkande

En SKUT-utredning har pågått under året och ska bli klar under våren 2001. Den kartlägger verksamheten och ska tydliggöra SKUT:s roll som en del av Svenska kyrkan samt ge förslag på hur SKUT:s verksamhet kan inordnas i Svenska kyrkans övriga struktur.

Responsen på utlandsverksamheten är generellt mycket positiv och understryker värdet av Svenska kyrkans närvaro bland svenskar överallt i världen. Den stora utmaningen ligger i att möta behov av insatser på nya platser och bland de grupper av svenskar utomlands som inte nås idag.