Utbildning

Utbildning är kyrkans viktigaste redskap för långsiktigt förändringsarbete. Varje utbildning måste bedrivas i spänningen mellan att utbilda för dagens situation och samtidigt rusta för hur vi vill att det ska se ut i framtiden.

Svenska kyrkan på nationell nivå arbetar med att stärka de kyrkligt anställda, så att de i sin tur kan ta vara på de tusentals församlingsbor som engagerar sig ideellt och därmed också är medarbetare i kyrkan.

Med översynens hjälp

Översynen av de kyrkliga utbildningarna har varit ett dominerande inslag i årets arbete. Ett av flera mål med den är att verka för att Svenska kyrkans fyra profilutbildningar skall ge präster, diakoner, pedagoger och kyrkomusiker mer gemensamma erfarenheter och utgångspunkter i sitt arbete. Idag är skillnaderna stora bland utbildningarna, både mellan profilerna och mellan utbildningsorterna.

Satsningen på lärarsamverkan har utvidgats så att den nu omfattar såväl lärarna på de kyrkliga profilutbildningarna som lärarna på Svenska kyrkans grundkurs. Arbetet har också fortsatt med att dimensionera profilutbildningarnas utbildningsplatser så att de ska svara mot församlingarnas behov. En annan uppgift som förberetts är att ta fram ett nytt rekryteringsmaterial för kyrkliga yrken. Det finns redan material för rekrytering till de fyra profilutbildningarna, men det nya materialet ska visa att man kan tillhöra en mängd andra yrkesgrupper och ändå vara anställd i Svenska kyrkan.

Pedal för rörelse framåt

För att stärka den pedagogiska profilen har flera insatser planerats. Ett nytt nätverksblad, Pedal, ska lyfta fram pedagogiska frågor och stärka samhörigheten mellan pedagogiskt ansvariga i stift och försam-lingar. Pedal kommer ut med sitt första nummer i början av 2001.

Arbetet med pedagogiska utvecklingsfrågor har bl.a. synts på riksmötet. Särskilt kan nämnas det Pedagogiska rummet som arrangerades i samarbete med Sveriges Kyrkliga Studieförbund (SKS) och Göteborgs stift, och seminarier kring ledarskap och pedagogik.

För övrigt har fortbildning för stiftens teckenspråkiga medarbetare påbörjats, liksom en pedagogisk fempoängsutbildning vid Linköpings universitet med fokus på barn- och ungdomsfrågor, och en ny religionspedagogisk kurs vid samma universitet med inriktning på konfirmandarbete. Utbildningarna har initierats av Svenska kyrkan.

I brytningstid

En organisations utbildning synliggör dess värderingar. De senaste tio åren har profilutbildningarna, enligt givna riktlinjer, allt tydligare bedrivits utifrån en folkbildningsgrund. Det innebär att de ledare som utbildas rustas för ett annat ledarskap än det traditionella, vilket gör det svårt för många att komma ut i församlingar som fortfarande är starkt präglade av traditionellt ledarskap. För präster, diakoner och musiker finns trots allt i det gamla mönstret en position med inflytande att ta sin tillflykt till, men för pedagogerna finns bara rollen som barn- och ungdomsledare. De synliggör tydligt idag var frontlinjen går i kampen mellan gammalt och nytt.