Samiskt kyrkoliv

Detta verksamhetsområdes uppgift är att främja samernas ställning i kyrka och samhälle, utifrån visionen att samernas sak blir kyrkans sak.

Ett försoningsarbete mellan kyrkan och samerna har inletts. Det är en långsiktig process som måste få ta sin tid. Vid Svenska kyrkans riksmöte i juni synliggjordes samerna genom ett seminarium, en ny utställning och delaktighet i avslutningsgudstjänsten. Försoning har varit ett tema i flera gudstjänster under det gångna året, för att låta dessa tankar slå rot bland både samer och majoritetsbefolkning.

Samiska rådet inom Svenska kyrkan har till uppgift att främja den samiska kulturens egenart och dess uttryck i kyrkolivet. Det är ett mål att Bibeln ska kunna läsas på samiska, och översättningsarbetet har kommit långt. Under 2000 togs en provöversättning av Nya testamentet på lulesamiska i bruk vid en mottagningsgudstjänst som kunde firas helt på lulesamiska i Jokkmokks kyrka.

Ett samiskt krisnätverk håller på att byggas upp och för detta har Kyrkostyrelsen beviljat extra bidrag. Samiska rådet har under året övertagit ansvaret för de oerhört uppskattade samiska konfirmationslägren. Årets läger hölls med 40 konfirmander i Nikkaluokta.

Målet att uppföra kyrkkåtor i Saarivuoma sameby i Jarien och Rans sameby i Tärnasjön har inte kunnat nås, p.g.a. att det kräver ekonomiska resurser som inte finns idag.

Ny kraft

En handläggartjänst för samiskt arbete - den allra första - har inrättats och tillsätts i början av 2001. De samiska frågorna kommer därmed att kunna drivas mer aktivt.

Svenska kyrkan eftersträvar bredast möjliga samarbete med berörda organ och verksamheter i övriga Norden och på Kolahalvön i Ryssland. År 2003 planeras samiska kyrkodagar med deltagare från hela Sápmi.