Kultur

Svenska kyrkans kulturråd ska främja dialogen kring religion och livsfrågor i det allmänna kulturlivet, samt verka för ett rikt, mångfaldigt och frimodigt kulturliv inom Svenska kyrkan.

Kulturrådet har tre roller: en operativ, en stödjande/konsultativ och en långsiktigt strategisk. Under 2000 har den konsultativa rollen i högsta grad tagits i anspråk, både av enskilda kulturarbetare och av kulturinstitutioner, församlingar och stift. Samarbete har kommit igång med Arkitekturmuseet och kampanjledningen för Arkitekturåret 2001. Samarbetet med Statens konstråd har utvecklats för att församlingar och andra beställare av konstnärlig utsmyckning ska kunna söka stöd från konstrådet.

Film, förkovran, festival

I maj bjöd kulturrådet in till ett internationellt filmseminarium i Örebro tillsammans med den ekumeniska organisationen Interfilm. Programmet innehöll en bred exposé över svensk film från Bergman till Moodysson och blev mycket uppskattat av deltagarna. En fempoängskurs för journalister och kulturarbetare kring religion, media och kultur är en följd av ett mångårigt arbete inom medieområdet, men också ett resultat av det samarbete som under året inletts med Sigtunastiftelsen. Samverkan med Stiftsgården Stjärnholm kring ett årligt symposium om kyrkorum och kyrkokonst har fortsatt.

Kulturen som konflikthanterare - det har varit utgångspunkten för projektet Vintergatan, som sedan några år drivits tillsammans med Svenska Kyrkans Unga, med stöd av Sveriges Kyrkliga Studieförbund (SKS) och Kristna Fredsrörelsen. Projektet avslutades i maj med en freds- och kulturfestival i Rinkeby.

444 sökte stöd

Kulturtidskriften Vår Lösen har fått fortsatt stöd och omfattningen av detta har ökat väsentligt de senaste åren. Under år 2000 har för övrigt kulturstipendier om totalt 350 000 kronor utlysts och delats ut i form av 17 stipendier. 444 ansökningar kom in!

En satsning vid mässan Bok & Bibliotek i Göteborg har genomförts tillsammans med Svenska kyrkan i Göteborg och Svenska Bibelsällskapet. Seminarierna och kulturevenemangen på temat Tro på 2000-talet fick mycket positiv respons. Arbetet för att säkra Svenska kyrkans medverkan vid bokmässan har resulterat i ett treårigt gemensamt åtagande av Svenska kyrkan i Göteborg och Kyrkokansliet.

Under 2001 kommer en av tyngdpunkterna i verksamheten att ligga på fortsatt arbete kring kyrkorummet, en annan på att börja utreda kyrkomusiken som en del av det offentliga musiklivet i Sverige.