Forskning

Svenska kyrkan rymmer inte bara tro utan även vetenskap. Med Svenska kyrkans forskningsråd som styrorgan bedrivs forskning om kyrkan i samhället, uppdelad på traditionstolkning och nutidstolkning.

Sveriges kyrkohistoria

Svenska kyrkan ska publicera åtta rikt illustrerade böcker som, på ett sammanhängande och lättillgängligt sätt, framställer kristendomen i Sverige från missionstiden på 800-talet fram till nutid. Under året har två böcker utkommit: Reformationstid, om 1500-talet, och Individualismens och upplysningens tid, om 1700-talet. Projektet har också resulterat i föredrag, seminarieserier, fortbildningar, litteraturdagar, artiklar och medverkan i bokmässor. Effekten av arbetet och kvaliteten i det speglas av ett stort antal mycket positiva recensioner. Den första volymen, Missionstid och tidig medeltid, är nästan slutsåld.

I det samnordiska projektet Norden och Europa skildras de lutherska folkkyrkornas utveckling under perioden från andra världskriget fram till 1970-talets slut. Projektet har resulterat i boken Folkkyrkor i uppbrott samt ett stort antal aktiviteter.

Från rättvisa till statistik

Svenska kyrkan studerar även internationella rättvisefrågor, grundläggande missionsteoretiska frågor och religionsdialoger. Kunskaperna förmedlas och diskuteras vid fortbildningskurser i stiften och på internationella konferenser. Därutöver har bl.a. boken Mission - ett spel med många röster publicerats och arbetet med ett grundläggande religionsteologiskt dokument har slutförts för att publiceras 2001.

Verksamhetsområdet arbetar även med insamling, analys och presentation av Svenska kyrkans församlingsstatistik. Insamlingsmetoderna ska effektiviseras under kommande år och nya fakta hämtas in. Analysen av en undersökning om gudstjänst- och andaktsliv i Sverige inför millennieskiftet har dessutom slutförts under året. Ett arbete kring socialetiska frågor pågår och en av dess delar - den om äktenskapet - har nu avslutats.

Forskning av vikt

Verksamhetsområdets uppdrag att informera om forskning av vikt för Svenska kyrkan fullgörs genom rapportserien Tro & Tanke. Denna har utkommit med åtta temanummer.

Under våren 2001 förändras och utökas den del av verksamheten som behandlar nutidstolkning av kyrkan i samhället. Ett större studieprogram om bibeltolkning och bibelbruk kommer att inledas, den internationella omvärldsanalysen kvalificeras, liksom analysen av den svenska samhällsutvecklingen i relation till religions- och kyrkostatistik. Med stöd av särskilda anslag startar också ett nytt stiftsrelaterat nätverksarbete.