Svenska kyrkans information

Svenska kyrkan vill uppfattas som en kommunicerande kyrka med stor trovärdighet, en kyrka som har en nära och öppen relation till människor.

En positiv attityd till Svenska kyrkan bland medlemmarna, som upplever att kyrkan vill ha en god relation till dem - det är viktiga mål för den nationella nivåns kommunikativa arbete. Andra mål är att Sveriges befolkning ska uppleva att de har tillgång till den information de behöver om Svenska kyrkan och anse att kyrkan deltar aktivt och kunnigt i samhällssamtalet. Ett sätt att uppnå dessa mål är genom att ge kyrkans medarbetare bättre förutsättningar för kommunikation, och tillgång till relevant information om den nationella nivåns arbete.

Stadig bas, innovativ utveckling

Det arbete som sker inom verksamhetsområdet Svenska kyrkans information är dels av baskaraktär, dels av utvecklingskaraktär. Till det första kan räknas pressekreterarnas dagliga arbete, det löpande arbetet med webb, presentationsmaterial och omvärldsbevakning, samt Svenska kyrkans Informationsservice som under året besvarat 35000 frågor. Hit hör även arbetet med interninformation, bildbyrån ikon liksom nätverksbyggande med stiftsinformatörer och andra kyrkliga aktörer.

Under året har det pågått ett aktivt utvecklingsarbete, bl.a. med de kommunikativa metoderna inom de flesta områdena som nämns nedan.

Relationsförändringen till staten är den allt överskuggande händelse som påverkat arbetet. Den har gett upphov till stora informationsbehov såväl internt som externt, men också skapat ett naturligt läge för kommunikation och möjligheter till profilering och nytänkande.

Kampanj med eftertanke

Satsningen Communicare profilerade Svenska kyrkan som en Plats för eftertanke. I den första kampanjen användes annonser, media, bioreklam och ett brev till alla hushåll. Inför allhelgonahelgen 2000 gjordes en uppföljande mindre kampanj. Båda kampanjerna visade sig i utvärderingen vara framgångsrika. Just ordet eftertanke finns med i en mängd pressklipp från november, ett genomslag som är direkt förbluffande enligt undersökningsföretaget. I satsningen ingick även arbete med omfattande inomkyrklig förankring och kommunikationsutbildning av bl.a. präster och förtroendevalda. Med Communicare har grunden lagts för fortsatt kommunikation med medlemmarna.

Ett val att kommunicera

Kyrkovalet 2001 blir nästa viktiga tillfälle till kontakt. Det är det första valet i egen regi och innebär förändringar som de 6,15 miljoner röstberättigade medlemmarna behöver få kunskap om. Detta omfattande informationsarbete har förberetts under 2000. Parallellt med den praktiska valinformationen finns förutsättningar för kommunikation om vad Svenska kyrkan är och kan vara.

Arbetet med Svenska kyrkans grafiska profil har dels bestått i en fas av undersökning och analys för arbetet på lång sikt, dels ett aktivt arbete med ett enkelt och instruktivt profilprogram för att den grafiska profilen ska vara tillgänglig för alla församlingar i god tid före kyrkovalet.

Elektronisk huvudingång

Webben är ett stort utvecklingsområde, med tydlighet och kommunikation på mottagarens villkor som ledstjärna. Under året har arbetet börjat med att samordna hela Svenska kyrkans närvaro på Internet, bl.a. genom en gemensam huvudingång, en webbportal. Därigenom ska användaren kunna få en bättre bild av Svenska kyrkan och dess olika delar.

Kultur och kommunikation

Väsentliga händelser med aktivt kommunikationsarbete under 2000 var också Kyrkomötet och Svenska kyrkans riksmöte. Vid mässan Bok & Bibliotek i Göteborg prövades nya former för att stärka sambanden mellan kultur och media, med gott resultat. Detta arbete, som skett i samverkan med Svenska kyrkan i Göteborg, kommer att utvecklas. Extern kommunikation via tv är ett annat område där nya möjligheter prövats, i allt från gudstjänstförnyelse till kultur och arkitektur, samt internationella frågor.

Nytänkande och långsiktighet

Utmaningarna inför framtiden är stora, inte minst när det gäller kommunikationen med medlemmarna. Den fordrar både nytänkande och långsiktighet. Omvärldsanalysen förstärks, den elektroniska kommunikationen prioriteras och grunden för en samlad grafisk profil ska byggas ännu starkare. Allt för att komma närmare målet: att människor ska uppfatta Svenska kyrkan som en kommunicerande kyrka med stor trovärdighet.