Kyrkorätt och organisation

År 2000 har varit det första för Svenska kyrkan som ny juridisk person. Störst förändringar har det inneburit för arbetet med organisation och ekonomi.

Arbetet inom Kyrkorätt och organisation under år 2000 har kännetecknats av stabilisering efter insatserna i samband med relationsförändringen till staten. En stor uppgift har också varit att påbörja förberedelserna för det första kyrkovalet i egen regi, som äger rum den 16 september 2001. Det har t.ex. inneburit arbete med att ta fram administrativa rutiner, nytt datasystem och omfattande intern information för att kunna organisera valet lokalt, regionalt och nationellt.

Snabbt och korrekt

Även om Svenska kyrkan inte längre lyder under statliga bestämmelser om kungörande av författningar, är det nödvändigt att de bestämmelser Kyrkomötet eller, efter delegation, Kyrkostyrelsen beslutar ges ut snabbt och korrekt. Detta eftersom de är bindande för församlingar, samfälligheter och stift. Likaså måste juridiska ärenden handläggas rättssäkert, effektivt och med teologisk medvetenhet. Den önskvärda snabbheten har med undantag för ett par perioder kunnat upprätthållas under året.

Kyrkobokföringsärenden har för det mesta kunnat handläggas inom kort. I inledningen av året började Svenska kyrkan att handlägga kyrkobokföringsärenden även för landets fem icketerritoriella församlingar. Det dröjde innan nödvändiga dataprogram utvecklats och installerats och avsevärda förseningar uppstod. Sedan detta skett har handläggningen löpt utan problem.

Förfrågningar om uppgifter ur kyrkobokföringsregistren har i regel kunnat besvaras senast påföljande arbetsdag. Undantag gällde en period då onormalt många sådana förfrågningar inkom. Dessa förfrågningar hade initierats av särskilda företag, som mot ersättning åtar sig att för en enskilds räkning ställa frågor till olika registerhavare om uppgifter i registren om den enskilde.

Från krig till kris

Verksamhetsområdet omfattar även arbetet med totalförsvarsfrågor och säkerhetsskydd. Den särskilda övningskatalogen för Svenska kyrkans beredskap har kunnat färdigställas till sin huvudstruktur men däremot inte fullständigt. Åtgärder att förbättra säkerhetsskyddet inom Kyrkokansliet har vidtagits, bl.a. har nya riktlinjer utfärdats för handhavande och förvaring av sekretessbelagda handlingar. Likaså har rekommendationerna till stift och församlingar i säkerhetsskyddsfrågor förnyats. Kyrkans krisberedskap har setts över och slutsatserna av denna översyn kan komma att påverka uppläggningen av den kyrkliga beredskapen fr.o.m. år 2002.

Själavård av militärer

Den militära själavården är i första hand en angelägenhet för Försvarsmakten, men Kyrkostyrelsen anslår medel till verksamhetens finansiering och ges regelmässigt tillfälle till samverkan i olika frågor, t.ex. tjänstetillsättningar, utbildning och verksamhetens inriktning. Ett förenklat finansieringssystem för den militära själavården har åstadkommits under året. Som en konsekvens av planerna på Försvarsmaktens nya inriktning har ett nytt policydokument gemensamt beslutats av Svenska kyrkan och Försvarsmakten. Diskussioner pågår om militär själavård i Hemvärnet och i anslutning till Försvarsmaktens internationella insatser.

Kyrkovalet prioriteras

För såväl det gångna året som för 2001 är den prioriterade arbetsuppgiften inom verksamhetsområdet Kyrkorätt och organisation att skapa förutsättningar för att kyrkovalet ska kunna genomföras. Sedan valet har ägt rum kommer den nu verksamma valorganisationen på kyrkans nationella nivå att minskas.