Kristen enhet och teologi

»Kyrkan är en gudstjänstfirande gemenskap, inte en åsiktsgemenskap.«

Ur Durham-konferensens slutdokument 2000

Svenska kyrkan ska, som en del av Kristi kyrka, verka för att de olika kyrkorna erkänner varandras dop och ämbete, känner igen Kristi kyrka i varandra och delar nattvardens sakrament. Teologin ska vara en dimension i allt arbete i Svenska kyrkan.

Ett ömsesidigt utbyte

Svenska kyrkan arbetar med att bibehålla och fördjupa relationen till de kyrkor vi har bindande avtal och kyrkogemenskap med. Under året har Svenska kyrkan bl.a. deltagit i planering och genomförande av Borgå-gemenskapens teologiska konferens i Durham, där ett slutdokument avfattades med konkreta förslag på fördjupat samarbete. Ett av förslagen är att skapa en gemensam studiegrupp för att undersöka ungdomskulturer. Syftet är att finna vägar för att underlätta det ömsesidiga utbytet mellan kyrklig kultur och ungdomskulturer, och mellan teologi och ungdomskulturers semantik.

Dialog för gemenskap

Svenska kyrkan för dialog med olika kyrkor i syfte att uppnå kyrkogemenskap och gemensamt vittnesbörd. Ekumeniken innefattar även dialog med människor av annan tro och övertygelse. Under året har Svenska kyrkan tagit initiativ till två nya dialoger, den ena med Evangeliska kyrkan i Tyskland och den andra med Serbiska ortodoxa kyrkan i Sverige. Den senare är intressant eftersom den representerar en helt annan tradition än vår egen, och viktig med tanke på det stora antalet serber i Sverige. Sedan tidigare bjuder Svenska kyrkan årligen in ortodoxa och österländska kyrkor till samtalsdagar. Under 2000 ägde de rum hos Koptiska ortodoxa kyrkan i Stockholm.

Aktuell teologi

Verksamhetsområdet betjänar Kyrkostyrelsen, ärkebiskopen och Biskopsmötet med analyser och förslag i teologiska frågor. Ett projekt om social rättvisa har avslutats och en sammanställning har gjorts av remissvaren på ett dokument om Svenska kyrkans förhållande till judendom och judisk tradition. Därutöver har Svenska kyrkans teologiska kommitté intensifierat arbetet med dokumentet om Svenska kyrkan och homosexualiteten, med sikte på att ha det färdigt hösten 2001 så att det kan behandlas av Kyrkomötet 2002. Tanken är att det ska lägga en grund för pastoral praxis bl.a. i frågorna om vigningstjänst och vigsel eller välsignelseakt för homosexuella.

Ekumenik för fred

Ett par viktiga frågor kommer att kräva särskild uppmärksamhet de närmaste åren. Den ena gäller stödjandet av stiften, för att det ekumeniska arbetet ska kunna förverkligas på lokal nivå. Här återstår mycket arbete och därför ska modeller för ett brett arbete med lokal teologi, etik och ekumenik utvecklas och förankras på stiftsnivå.

Den andra frågan berör relationen till de internationella ekumeniska organisationerna. Det gäller dels anslagen, dels Svenska kyrkans representation och engagemang. Det ekumeniska landskapet förändrades påtagligt genom Berlinmurens fall, och förhållandet till de ortodoxa kyrkorna i öst blir avgörande för försoning och säkrad fred i Europa. I en sådan process skulle Svenska kyrkan kunna ge väsentliga bidrag.