Svenska kyrkan är de många mötenas kyrka.« När ärkebiskopen sa det menade han spontana möten mellan människor, men det är också en rik förekomst av planerade möten och faktum är att Svenska kyrkans högsta beslutande organ heter Kyrkomötet.

Rubriken Kyrkomötet betecknar här inte beslutsorganet, utan ett verksamhetsområde för arbetet med Kyrkomötet, Kyrkostyrelsen, Kyrkokansliets ledning och gemensamma administrativa rutiner.

Ett möte blev två

En lång rad gäster, bland andra kungaparet, var närvarande vid det högtidliga öppnandet av Svenska kyrkans första kyrkomöte efter relationsändringen till staten. Kyrkomötet hölls 2000 enligt den nya ordningen med två sessioner, detta år den första i maj och den andra i september. Mötet var flyttat från Sigtuna till Uppsala och fungerade väl för både ledamöterna och Kyrkokansliet. Ärendenas beredning och uppföljning, liksom de gemensamma arbetsprocesserna, har nu tydligare än i den tidigare organisationen blivit en angelägenhet för hela Kyrkokansliet.

Styrelsens första år

Kyrkostyrelsen har haft ett intensivt första arbetsår. Utöver sammanträden har den samlats till egna fördjupnings- och samtalsdagar, gjort stiftsbesök i Karlstads stift, deltagit i tusenårsfirandet av kristendomen i Sverige vid Husaby källa och stått som arrangör av Svenska kyrkans riksmöte i Göteborg. Kyrkostyrelsen har också haft internationella kontakter, bland annat genom besök i de lutherska kyrkorna i Baltikum.

Styrelsen har företrätt Svenska kyrkan i överläggningar med närstående organisationer och vid yttranden i samhällsfrågor. Några sådana yttranden under året har gällt folkbokföring, xenotransplantation, värdig vård vid livets slut samt demokratifrågor.

Fokus på uppföljning

En första version av årscykel för Svenska kyrkans hela nationella verksamhet har utarbetats för att underlätta planeringen. Samordningen har förbättrats, men den kan ökas ytterligare. Den målstyrningsfilosofi som ska genomsyra styrorganens och kansliets arbete har fortsatt att utvecklas, särskilt vad gäller uppföljning. När nu modellen använts i tre år börjar resultat visa sig genom en större medvetenhet i arbetet med vilka som är respektive verksamhetsområdes målgrupper och partner.

Ansvarsnämnden för biskopar, Valprövningsnämnden och Överklagandenämnden, alla nya från och med 2000, har under året inlett sin verksamhet. Överklagandenämnden har varit den mest belastade av de tre och har haft trettiotvå ärenden.

Möten med mångfald

Kyrkomötets sessioner kommer från och med 2002 att flyttas till september och oktober, vilket redan har börjat förberedas.

Svenska kyrkans nästa riksmöte planeras att genomföras på försommaren 2004. Det blir en träffpunkt för hela den mångfald av människor som ryms inom Svenska kyrkan, den mångfald som också representeras i Kyrkomötet.