Ärkebiskopen och biskopsmötet

»En teologins dynamiska vägkorsning, där frågan om Svenska kyrkans identitet, kallelse och vägval alltid hålls levande.« Så kan detta verksamhetsområde beskrivas.

Arbetet med ärkebiskopen och Biskopsmötet räknas som ett verksamhetsområde. Biskopsmötet är ett officiellt organ för samråd mellan biskoparna, där de möts för att dela erfarenheter, frågor och förväntningar som ställs på dem. Ordförande och sammankallande i Biskopsmötet är ärkebiskopen, som också är Svenska kyrkans främste företrädare.

Biskopsmötet har genom kyrkoordningen fått en formell roll inom Svenska kyrkan, och relationen mellan Biskopsmötet och Kyrkostyrelsen har reglerats. Enligt kyrkoordningen har Biskopsmötet två specifika ansvarsområden. Det första är att yttra sig inför beslut i teologiska och ekumeniska frågor av större vikt. Det andra är att Biskopsmötet som kollegium ska ha tillsyn över biskoparnas verksamhet.

Ökad delaktighet

Under året som gått har den tidigare statliga myndigheten Ärkebiskopsämbetet avvecklats och dess kansli utgör nu Avdelningen för ärkebiskopen.

Verksamhetsområdets uppgift är att biträda ärkebiskopen, utgöra sekretariat för Biskopsmötet och för Svenska kyrkans teologiska kommitté samt medverka i det ekumeniska arbetet. Arbetet innefattar också massmediekontakter för såväl ärkebiskopen som Biskopsmötet. Genom utökade teolog- och informationsresurser har verksamhetsområdets delaktighet ökat i de frågeställningar som bearbetas i teologiska kommittén, inom verksamhetsområdet Kristen enhet och teologi samt i Svenska kyrkans mediearbete.

I juni firades tusenårsminnet av Sveriges kristnande med en stor ekumenisk gudstjänst i Husaby, platsen där Olof Skötkonung döptes för tusen år sedan. Över 6000 personer deltog i firandet.

Biskopar till Jerusalem

I augusti gjorde Biskopsmötet en resa till Jerusalem, som också omfattade besök i Betlehem, Nasaret, Tiberias och Jeriko. Biskoparna träffade under resan både Israels president Moshe Katsav och den palestinske presidenten Yaser Arafat. Vid Yad Vashem, minnesplatsen över de judar som dog under andra världskriget, lades en krans ned. En omfattande medieplanering har genomförts både vid denna resa och inför utgivningen av ärkebiskopens bok om Jesus Kristus Ecce Homo - efter tvåtusen år.

Biskopsmötet röner ökande uppmärksamhet och större förväntningar från samhället med ökade arbetsinsatser som följd. Samarbetet mellan Kyrkostyrelsen och Biskopsmötet kring ärenden inom det ekumeniska och teologiska fältet har utvecklats.

Chefsutvecklingsprogrammet för biskoparna som inletts under 2000 och löper fram till 2002 kommer att vara en strategiskt viktig del av den fortsatta verksamheten.