Bilaga 14 A

Begreppsförklaringar

Följande text syftar till att förklara vissa av de begrepp som används i de tabeller som sammanfattar resp. VO:s rambudget.

Kolumn

Utfall 2000 - innehåller utfall enligt årsbokslutet för 2000.

Budget 2001 - visar detaljbudgeten för 2001.

M&R 2002 och M&R 2003 - innehåller nya värden för dessa år framtagna på basis av den kunskap som nu föreligger och skiljer sig därför från de budgetvärden för dessa år som presenterades i budgetskrivelsen KsSkr 2000:1 (föregående M&R).

Utjämningsavgifter:

Avgifter inom utjämningssystemet - allmän utjämnings-, inkomstutjämnings-, kyrkounderhålls-, begravningsplats-, kyrkotillhörighets- och särskild utjämningsavgift.

Netto finans- o kapitalförvaltning innehåller

_ räntor och utdelningar på kapitalplaceringar,

_ vinster/förluster vid försäljning av värdepapper,

_ kostnadsräntor för ev. upplåning inom finans- och kapitalförvaltningen,

_ courtage och andra transaktionskostnader vid köp och försäljning, samt

_ ersättningar till de externa kapitalförvaltarna.

Förändringar i avsättningar till prisfallsreserver för orealiserade vinster eller förluster redovisas inte här utan under dispositioner.

Övriga externa kostnader:

Detta är exempelvis köpta tjänster, porto, telefon, resor, avskrivningar, lokalhyra, informationsmaterial mm.

Personalkostnader:

I budgeten för ett VO finns på denna rad endast tillfälligt projektanställd personal. På VO SKM och EFS Utland finns här även missionärerna. Kostnaden för kanslipersonalen återfinns i VO:ts budget under raden Interna kostnader. Kansliet kan sägas "sälja" sina tjänster till resp. VO och i kansliets budget uppträder detta som Interna intäkter. I budgeten för den totala nationella nivån elimineras Interna kostnader mot Interna intäkter och här innehåller raden personalkostnader den totala kostnaden för alla personal, såväl vid kansliet som på projekt eller utomlands.

Ftg-anknutna medel (SPP) = Företagsanknutna medel:

Detta är en engångsintäkt som uppträdde år 2000 och avsåg återbetalning av inbetalda SPP-pensioner.

Interna kostnader:

Här ingår inte bara personalkostnader för kansliets personal utan även alla personal- och arbetsplatsrelaterade kostnader som lokaler, möbler, datorutrustning och datasystem, telefon, reception, posttjänster, personalförmåner, personalrekrytering/-avvecklings/-utveckling m.m.

Dispositioner:

Uppträder under tre underrubriker

1) Förändring av avsättningar

Exempel: När gåvor eller bidrag har erhållits för ett visst ändamål men ännu inte förbrukats för sitt ändamål avsätts motsvarande oanvända belopp. Den erhållna gåvan eller bidraget redovisades när den kom som intäkt under extern finansiering och har på det sättet förbättrat resultatet. Genom att reservera, avsätta, beloppet motverkas detta genom att årets resultat minskas. Nästa år, när beloppet sedan används återförs avsättningen och uppträder då som en resultatförbättrande post det året och "möter" då kostnaden för att genomföra aktiviteten.

När avsättningen sker försämrar den alltså resultatet och när den återförs förbättras det. Beroende på hur snävt ändamålet är definierat så sker avsättningen till ändamålsdestinerade (ex: barnhem i Indien) eller till verksamhetsdestinerade medel (Lutherhjälpens verksamhet).

2) Avsättning till bundet eget kapital

Denna resultatpost uppträder endast inom VO Ekonomisk utjämning och avser värdesäkring av kyrkofonden. Med det avses en avsättning till bundet eget kapital stor nog att kompensera för det reella värdefall som uppstått till följd av inflationen.

3) Förändring fritt eget kapital

Denna resultatpost motsvarar det över/underskott som kvarstår sedan avsättning skett till bundet eget kapital och till ändamåls- eller verksamhetsdestinerade medel. Posten uppträder på VO Ekonomiskt utjämning samt med ett mindre belopp på VO Kyrkomötet. Om posten är negativ innebär det att året gett ett överskott som kan avsättas. Är posten positiv betyder det att vi behövt förbättra resultatet genom att "ta fram" tidigare avsatta medel.