Samiska rådets planeringsunderlag för periodens verksamhet

A: Huvudprogram Samiskt kyrkoliv

Effektmål

Verksamheten skall år 2004 ha uppnått följande:

· I hemmen och i skolorna skall bibeln kunna läsas på samiska.

· Psalmer och sånger skall kunna sjungas på samiska.

· Gudstjänster och kyrkliga förrättningar kan hållas på samiska.

· Kyrkliga informationskanaler för samer ska ge bättre samordning och kommunikation mellan kyrka och samer.

· Det samiska skriftspråket skall ha utvecklats för att räddas till kommande generationer. Den samiska identiteten skall ha stärkts.

· I Jarien i Saarivuoma sameby och i Tärnasjön i Rans sameby skall permanenta kyrkolokaler ha uppförts utformade enligt samisk tradition. Detta skall ha skett i samråd med samebyarna och de lokala församlingarna.

· Den samiska kyrkokonsten skall ha uppmärksammats på ett sådant sätt att det berikat svenskt kyrkoliv.

· Samerna skall ha blivit representerade i officiella delegationer och åtaganden som Svenska kyrkan gjort vid t. ex. Kyrkornas världsråds, Lutherska världsförbundets och Konferensens för europeiska kyrkor generalförsamlingar angående urbefolkningar (urfolk) följts upp.