Kulturrådets planeringsunderlag för periodens verksamhet

A: Huvudprogram kultur

Några utgångspunkter för arbetet:

Rådet har att i all sin verksamhet pröva hur man skall prioritera i förhållande till sina tre olika roller: den operativa, den stödjande och den långsiktigt strategiska. Man kan arbeta operativt genom att ta initiativ till eller gå in i konkreta projekt inom områden där utvecklingsarbete tycks speciellt angeläget. Arbetet i samband med Bok&Biblioteksmässan och Arkitekturåret kan utgöra exempel på detta. Man kan också välja att via olika åtgärder stödja och stimulera arbete som utförs av andra. Kulturstipendieverksamheten, stöd till kulturtidskriften Vår Lösen, samverkan med andra kyrkliga kulturinstitutioner, konsultativt stöd till både församlingar och kulturarbetare är sådana exempel. Slutligen kan man prioritera långsiktigt strategiska insatser för att skapa bättre förutsättningar för kulturarbetet i Svenska kyrkan. Här kan nämnas den nu startade utredningen om kyrkomusiken som en del av det offentliga musiklivet samt övrigt arbete kring kulturpolitiska frågor, som är viktiga för kyrkan.

Effektmål

Under den aktuella perioden 2002-2004 strävar verksamhetsområdet efter att uppnå följande:

· Att för Svenska kyrkan och samhället ha belyst och tydliggjort teologiska utgångspunkter för kyrkans kulturarbete samt stimulera till teologisk reflektion kring konstnärliga uttryck i samtiden.

· Att för Svenska kyrkan ha bevakat kulturpolitiska frågor.

· Att ha främjat Svenska kyrkans deltagande i den allmänna kulturdebatten.

· Att ha erbjudit konsultativt stöd till församlingar och stift angående kulturfrågor.

· Att ha erbjudit konsultativt stöd till kulturarbetare och kulturinstitutioner i kontakterna med Svenska kyrkan.

· Att ha utvecklat strategier för Svenska kyrkans nationella arbete inom kulturområdet.