Forskningsrådets planeringsunderlag för periodens verksamhet

A: Huvudprogram Kyrkan i samhället - traditionstolkning

Inom detta huvudprogram skall två temaområden, tillika delprogram, bearbetas, nämligen Sveriges kyrkohistoria och Svenska kyrkans samtidshistoria. Det förra delprogrammet syftar till att belysa den svenska kristna traditionen i ett tusenårsperspektiv, från missionstid till nutid. Det andra delprogrammet skall dokumentera den forskning som finns om svensk samhällsutveckling från 1930-tal till nutid och fördjupa frågeställningarna kring Svenska kyrkans agerande i avgörande ideologiska frågeställningar.

Effektmål

· Att vid treårsperiodens slut genom de två delprogrammen ha ökat kunskapen om Svenska kyrkans och den kristnas traditionens betydelse i svensk samhällsutveckling.

· Att verket Sveriges kyrkohistoria före 2004 skall finnas i alla svenska kommuners skol- och folkbibliotek och kunna användas som referensmaterial i skolans undervisning, i kyrklig fortbildning och i lokal studieverksamhet.

· Att de åtta volymerna skall användas i akademisk undervisning vid universitet och högskolor.

· Att år 2004 det skall finnas material tillgängligt inom Svenska kyrkan som belyser Svenska kyrkans ställningstaganden i ideologiska samhällsfrågor i svensk folkhemsutveckling.

B: Huvudprogram Kyrkan i samhället - nutidstolkning

Detta huvudprogram är i huvudsak samtidsinriktat och arbetar med frågor inom Internationell omvärldsanalys, mission, ekumenik och religionsmöten, Teologi och etik samt svensk samhälls- och religionsanalys. Här ingår också insamling och analys av församlingsstatistik för Svenska kyrkan.

Under huvudprogrammet sorterar tre delprogram: Internationell omvärldsanalys, missiologi, religionsteologi och ekumenisk teologi, Teologi och etik och Svensk samhälls- och religionsanalys.

Effektmål

· Att år 2003 skall medlemmar och anställda bland Svenska kyrkans teologer ha tillgång till ett kvalitativt bra grundmaterial om religionsteologiska frågor, kopplat till det egna arbetet med religionsmöten lokalt.

· År 2004 skall medlemmar och anställda i Svenska kyrkan ha tillgång till teologiskt reflekterat material om konversioner och dubbelt medlemskap.

· Att till år 2004 medlemmar och anställda i Svenska kyrkan skall ha tillgång till forskningsresultat som rör bibeltolkning och bibelbruk. Särskilt gäller det frågan om kyrkans förhållande till sin lära och tradition.

· Att år 2002 medlemmar och anställda i Svenska kyrkan skall ha tillgång till forskningsresultat rörande kvinnors underordning i kyrka och teologi.

· Att år 2003 Svenska kyrkan skall ha tillgång till ett dokument som tydliggör kyrkans hållning i djuretiska frågor.

· Att Svenska kyrkans församlingar från år 2002 skall ha tillgång till och kunna använda församlingsstatistiken som planeringsinstrument för församlingsarbetet.

· Att från år 2003 skall ett relevant urval av samfunds- och kyrkostatistik vara tillgänglig på Svenska kyrkans hemsida.

Gemensamma för de två huvudprogrammen är därutöver Delprogrammen Publikationsverksamhet och Stipendieprogram. Dessa svarar mot särskilda inriktningar i rådets instruktion "att informera om forskning och forskningsresultat" samt "fördela anslag till projekt". Forskningsinformationen sker på många sätt genom skrivna artiklar, böcker, föredrag, seminarier, radio- och TV-medverkan, fortbildningar, symposier etc. Därutöver finns rådets egen publikation Tro & Tanke med en utgivning om åtta temanummer årligen. Stipendieprogrammet möjliggör för rådet att genom tre till fem stipendier årligen i nätverksform engagera yngre disputerade forskare utanför Kyrkokansliet i "kyrkorelevant forskning". Som ett komplement till stipendieprogrammet anordnas också stiftsrelaterade forskarseminarier.