Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


Bilaga 4

Kyrkostyrelsens planeringsunderlag för periodens verksamhet - verksamhetsområdet Svenska kyrkans information

A: Huvudprogram Svenska kyrkans information på nationell nivå

De förändrade relationerna mellan kyrka och stat har inneburit en ny roll för Svenska kyrkan. Samtidigt fortsätter Svenska kyrkan på generationers arbete och traditionen att vara folkkyrka i sin samtid. Ett redskap för att tydliggöra dessa samband, att delaktiggöra medlemmarna och att visa på möjligheterna inför framtiden är information och kommunikation.

En positiv syn på Svenska kyrkans uppdrag, liksom på kyrkans sätt att utföra detta, stärker också viljan att tillhöra Svenska kyrkan. Detta påpekade Centralstyrelsen redan 1999, och gav Verksamhetsområdet Svenska kyrkans information, offensivt externt och tålmodigt internt, att arbeta med dessa frågor. Kommunikationen med medlemmarna är strategisk.

Extern kommunikation är en väg till detta mål. Plats för eftertanke - kampanjerna i januari och november 2000 visar vid utvärderingar dels att människor i allmänhet upplever denna form av kommunikation positivt, dels att de har haft ett ovanligt genomslag. Den inslagna vägen kommer att i större skala fortsättas i samband med den kommunikativa satsningen i samband med kyrkovalet 2001, och därefter också under perioden i satsningar av mindre omfång. Verksamhetsområdet har att uppmärksamt följa utvecklingen och kommer att informera Kyrkostyrelsen om ytterligare insatser måste ske.

Att kommunikationen med medlemmarna är återkommande är av största vikt. Dels är det oomtvistat att sådan kommunikation har långt större effekt än den som sker vid enstaka tillfällen. Dels finns det nu särskilda möjligheter att nå igenom det allt större mediabruset. Relationsförändringar, kyrkoval, samt det allt bättre klimatet för Svenska kyrkans frågor i media skapar möjligheter som inte tidigare funnits, och som det gäller att nu ta tillvara.

Här ska också nämnas länkarna till Svenska kyrkans internationella verksamheter, en viktig del av Svenska kyrkan. Det diakonala uppdraget, missionsuppdraget och uppdraget att vara en röst för de svaga kan knyta samman det arbete som Svenska kyrkan utför inom och utom Sverige, och kompletterar bilden av den öppna, demokratiska och rikstäckande folkkyrka som är vårt mål att kommunicera.

Verksamhetsområdet har sedan tidigare ett uppdrag från Kyrkostyrelsen att formulera en kommunikationspolicy för Svenska kyrkan. I detta område finns nu två centrala delar. Dels en kommunikativ plattform som formuleras och börjar förankras under 2001, men vars betydelse är långsiktig. Dels medieutredningen, där remisserna visar på ett stort intresse för Svenska kyrkans kommunikation. Remisserna visar generellt på ett bejakande av den inslagna vägen, och Medieutredningens rubrik "Kommunicera mera med flera".

I båda dessa dokument finns också en bekräftelse på en annan viktig del av verksamheten: Svenska kyrkans kommunikation är summan av de totala delarna och mångas ansvar. Information och kommunikation måste öka sin vikt på alla nivåer i kyrkan. Församlingar och stift bör bistås med stöd i denna utveckling.

Den elektroniska kommunikationen blir allt viktigare. Användningsområdena ökar, liksom människors benägenhet att ta till sig detta medium. Detta ställer ständigt nya krav på oss som avsändare. Utveckling, utbildning och stöd måste följas åt inom detta expansiva område.

En satsning på IT nu gör dessutom att man inom några år kommer att kunna rationalisera i vissa informationskostnader. Men investeringar i ny teknik innebär att man under en begränsad tidsperiod måste räkna med att bära dubbla kostnader, både för den traditionella distributionen och den nya elektroniska.

Den kommande perioden tar avstamp i den av Kyrkostyrelsen antagna webbmodellen för Svenska kyrkan. Detta sker dels i form av drift och utveckling av den gemensamma webbportalen på Internet, dels i form av övrig samordning av Svenska kyrkans närvaro på Internet, t. ex. i form av gemensamma riktlinjer, teknisk samverkan och kompetensutveckling.

Det finns även i övrigt stora behov av att samordna och strukturera bruket av elektroniska hjälpmedel inom Svenska kyrkan. Här ställs stora krav på samverkan mellan olika ansvarsområden.

Alltfler efterfrågar kyrkans röst i samhällsdebatten. En grundsten i detta arbete är kunskapen om hur man når ut i massmedia. Attityden hos journalister i press, radio och tv spelar stor roll för Svenska kyrkans genomslagskraft.

Pressekreterarnas arbete är här av största vikt, liksom den medieträning för nyckelpersoner som utgår från verksamhetsområdet.

Omvärldsanalys är numera en självklar del av verksamhetsområdet Svenska kyrkans informations satsningar. Analyser och undersökningar av attityder hos olika målgrupper och utvärderingar av de satsningar som görs är instrument för framtida beslut.

Under huvudprogrammet Svenska kyrkans information finns sju delprogram. De är:

_ Omvärld

_ Identitetsutveckling

_ Extern kommunikation

_ Inomkyrklig kommunikation

_ Massmedia

_ Elektronisk kommunikation

_ Internkommunikation

Tillkommande arbetsuppgifter under den aktuella perioden

Som ett led i att göra Svenska kyrkan tydlig och öka tillgängligheten pågår ett arbete med en grafisk profil för Svenska kyrkan. Arbetet bedrivs i två faser. Dels genom att göra den grafiska profil som egentligen är skapad för Kyrkostyrelsens och Kyrkokansliets syften tillgänglig för stift och församlingar i en enkel och användarvänlig version, för att underlätta och skapa en identitet för det kommande kyrkovalet. Dels en utredande verksamhet för att skaffa kunskap om värderingarna av Svenska kyrkan och Svenska kyrkans grafiska profil. När väl en grafisk profil för hela Svenska kyrkan fastställts vidtar ett omfattande implementeringsarbete på alla nivåer inom Svenska kyrkan.

Utöver de satsningar som utgör basen i mediearbetet, har ett samarbete inletts med Svenska kyrkan i Göteborg i samband med Bok och biblioteksmässan. Detta är den i särklass största mediehändelsen på det kulturella området under året i Sverige, och ett självklart tillfälle att bedriva särskild verksamhet gentemot journalister och andra opinionsbildare.

En annan viktig satsning är KOM 2001, ett kommunikationsseminarium för inom området verksamma och intresserade i hela Svenska kyrkan. Seminariet hölls för andra gången i mars 2001 tillsammans med Svenska kyrkans Press och Verbum, och det stora intresset visar att detta bör bli en återkommande satsning.

Bildbyrån på Kyrkokansliet, IKON, söker nya arbetsformer för att ytterligare förstärka bildens roll i Svenska kyrkans arbete, och för att nå de mål som satts för att bidra till att göra bilden av Svenska kyrkan spridd och använd.

Interninformationen har hittills inte fått den uppmärksamhet den förtjänar. Den spelar en strategisk roll för att Kyrkokansliet ska kunna fullgöra och utveckla sitt arbete och prioriteras under perioden.

I flera av ovanstående verksamheter finns möjligheter att rationalisera befintlig verksamhet och bli mer effektiv.

Här skall särskilt nämnas möjligheterna till parallell publicering och utökat webbarbete som på sikt minskar nödvändigheten av vissa tryckta medier. Det tryckta materialet ska under perioden underställas särskild utvärdering, för att minska mängden av produkter på sikt och bli mer strategisk i flödet av information.

Metoden "Hjälp till självhjälp" ska prövas aktivt i stödet till flera verksamhetsområden.

Som helhet är dock Svenska kyrkans information inne i ett expansivt skede. Uppdraget verksamhetsområdet fått av Kyrkostyrelse och Kyrkomöte är större och med fler målgrupper och det kommer att påverka arbetet. Inte som ett självändamål utan för att det övergripande målet att Svenska kyrkan ska uppfattas som en kommunicerande kyrka med stor trovärdighet skall kunna fullgöras.

Informationsservice

Informationsgivningen från funktionen Informationsservice har det senaste året fått en allt större spridning. Det handlar om ett ökande antal frågor från allmänheten, via telefon och fax men framförallt via e-post. Förra året besvarades drygt 35 000 frågor.

Svenska kyrkans uppfattning efterfrågas i allt från frågor om vård vid livets slutskede till teologiska konsekvenser i Borgåavtalet. Många vill veta hur man skänker pengar till katastrofer eller ger en gåva vid en begravning till Lutherhjälpen, eller SKM, eller vill fråga var man kan gifta sig i en kyrka utomlands. Från församlingsnivå kommer allt fler frågor som rör juridik eller nationella riktlinjer av olika slag. Den sistnämnda servicen har byggts upp under 2000, och förstärks ytterligare under 2001. Inte minst i samband med kyrkovalet är detta av största vikt.

Informationsservice svarar också för ett nätverk av informationsgivning inom Kyrkokansliet för att de svar som utgår från den nationella nivån ska vara så snabba och korrekta som möjligt.

Inom funktionen utförs visst mediaarbete för att kunna vara förekommande gentemot allmänheten i de frågor från vårt område som är dagsaktuella i massmedia.

En databas med samlad information som tagits fram under åren är under uppbyggnad.

Genom avtalet Kyrkotjänst sköter Kyrkokansliet numera beställningsrutinerna för det material som utgår från huset. Detta arbete utförs av Informationsservice. Det gäller också utställningar, besöksverksamhet och produktion av de videor som används för presentation av Kyrkokansliets arbete. Det Informationscentrum som finns i Kyrkokansliets bottenplan ska byggas ut ytterligare inom ramen för Informationsservice arbete.

Effektmål

· År 2004 skall 50 procent av de kyrkotillhöriga uppleva att Svenska kyrkan vill ha en positiv relation till sina tillhöriga.

· År 2004 skall 80 procent av Sveriges befolkning uppleva att de har tillgång till den information de behöver om trossamfundet Svenska kyrkan.

· År 2004 skall 70 procent av de kyrkotillhöriga uppleva att Svenska kyrkan deltar aktivt och kunnigt i samhällssamtalet.

Previous PageNext Page


TillbakaUpp