Kyrkostyrelsens planeringsunderlag för periodens verksamhet - verksamhetsområdet Kristen enhet och teologi

A: Huvudprogram Kyrkogemenskap

Programmet syftar till fördjupning av utbytet och gemenskapen med de kyrkor med vilka Svenska kyrkan redan träffat bindande avtal. Sådana har Svenska kyrkan träffat med kyrkorna inom Lutherska världsförbundet (LVF), inom Borgågemenskapen, samt med Metodistkyrkan i Sverige och Filippinska oberoende kyrkan (IFI).

Effektmål:

· Inför LVF:s generalförsamling i Winnepeg 2003 har de nordiska medlemskyrkorna samordnat sina förberedelser för att bereda väg för gemensamma generalförsamlingar.

· Inför Borgågemenskapens kyrkoledaröverläggningar i Estland 2002 skall strategier och modeller föreligga för sakområdeshandläggare på stifts- och nationell nivå för ett fördjupat samarbetet inom gemenskapen. Detta gäller i synnerhet handläggare av utbildnings, ungdoms- och diakonala frågor.

B: Huvudprogram Ekumenik

Programmet avser de dialoger och det samarbete som Svenska kyrkan bedriver med olika kyrkor med sikte på att uppnå kyrkogemenskap. Svenska kyrkan är medlem och arbetar i en rad ekumeniska organisationer såsom Kyrkornas världsråd (KV), Europeiska kyrkokonferensen (KEK), Nordiska ekumeniska rådet (NER) och Sveriges kristna råd (SKR). Svenska kyrkan för därtill bilaterala samtal med Svenska Missionsförbundet och med Svenska Baptistsamfundet, samt agerar värd för årliga samtalsdagar för ortodoxa och österländska kyrkor i Sverige.

Effektmål:

· Under perioden påbörjas den officiella dialogen med den Serbisk ortodoxa kyrkan i Sverige.

· Under perioden fram till år 2004 har Svenska kyrkan tillsammans med den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland en officiell dialog med Evangelische Kirche in Deutschland (EKD).

· Inom det närmaste åren har olika nätverkskontakter utvecklats och samtliga stift uppsökts till stöd för arbetet med det av Kyrkornas världsråds utlysta Decade to Overcome Violence (Årtionde för övervinnande av våld).

C: Huvudprogram Teologi

Programmet omfattar den fortlöpande teologiska reflektionen över Svenska kyrkans identitet som evangelisk-lutherskt trossamfund och dess ekumeniska uppgift. Till detta huvudprogram hör även arbetet med sådana teologiska frågor som är av särskild aktualitet och betydelse för Svenska kyrkan.

Effektmål:

· År 2005 har kunskapen och medvetenheten om Svenska kyrkans ekumeniska förpliktelse och strategi ökat bland såväl anställda som förtroendevalda på olika nivåer i kyrkan.

· År 2004 har arbetet med att förankra modeller för ett brett arbete med lokal teologi, etik och ekumenik på stiftsnivå inletts. Dessa modeller skall tjäna som redskap för receptionen av den ekumenik som bedrivs inom alla huvudprogrammen.

D: Huvudprogram Övrigt

Programmet innefattar delegationsresor, delegationsbesök och liknande aktiviteter.