14. Verksamhetsområdet Verksamhet bland svenskar i utlandet
14.1 Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet
Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet (SKUT) skall svara för Svenska kyrkans arbete bland svenskar i utlandet. Nämnden ansvarar därvid, på Kyrkomötets uppdrag självständigt för verksamhetens omfattning och inriktning i enlighet med vad som föreskrivs i instruktionen.
Verksamheten bedrivs inom ramen för av Kyrkoostyrelsen fastställd administrativ policy. Ärenden, som nämnden finner beröra Svenska kyrkans verksamhet i dess helhet, eller eljest avser även andra verksamhetsområden än nämndens, förs av nämnden till Kyrkostyrelsen. Nämnden skall planera och utveckla Svenska kyrkans verksamhet bland svenskar i andra länder. Härvid har nämnden uppdraget:
_ att ansvara för Svenska kyrkans verksamhet på platser där det finns ett betydande antal svenska sjömän, turister och/eller utlandssvenskar samt i anslutning härtill förekommande lokala ekumeniska kontakter,
_ att ansvara för Svenska kyrkans samarbete med motsvarande organ på ett nordiskt och internationellt plan,
_ att ansvara för Svenska kyrkans samarbete med Handelsflottans kultur- och fritidsråd,
_ att i samverkan med Svenska kyrkans övriga utrikesorgan utveckla ekumeniska och internationella kontakter,
_ att genom sina ombud och på annat sätt förmedla kunskap till församlingar och enskilda om nämndens verksamhet,
_ att svara för rekrytering och utbildning av den utlandsbaserade personalen inom nämndens ansvarsområde,
_ att samla in och fördela medel för den verksamhet som bedrivs inom nämnden, och
_ att främja jämställdheten mellan män och kvinnor inom nämndens ansvarsområde.
14.2 Verksamhetsområdet
Verksamhetens kostnader
Detaljbudget 2001
|
Rambudget 2002
|
Rambudget 2003
|
Rambudget 2004
|
64 118 tkr
|
64 805 tkr
|
67 238 tkr
|
69 307 tkr
|
Varav nationell finansiering
Detaljbudget 2001
|
Rambudget 2002
|
Rambudget 2003
|
Rambudget 2004
|
44 960 tkr
|
46 433 tkr
|
48 874 tkr
|
52 951 tkr
|
Väsentliga förändringar
_ Utredningen rörande SKUT:s framtida verksamhetsomfattning, organisation och struktur pågår till mars 2001, därefter sker remissbehandling och förslag förväntas till Kyrkomötet 2002.
_ Under de närmast kommande åren föreligger en viss osäkerhet om de slutgiltiga skatte- och försäkringskostnaderna till följd av skattelagstiftningens krav att utlandspersonalen nu skrivs och beskattas i tjänstgöringslandet, vilket först avgörs vid lokal myndighets beslut efter deklaration i respektive enskilt fall.
_ Löneutvecklingen inom Svenska kyrkan i Sverige medför fortsatt behov av budgettillskott utöver tidigare fastställd ram för att i SKUT:s personalintensiva verksamhet klara en kvalitativ resursförsörjning. Utöver de ekonomiska bidragen från Sverige, omfattande insamlade medel och av Kyrkomötet beslutade anslag, tillkommer ytterligare cirka fyrtio procent i den totala SKUT-omslutningen, som består av de medel som insamlas vid de respektive utlandskyrkorna.
Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet
Den växande verksamhetsvolymen i SKUT:s utlandsverksamhet har finansierats både genom insamlade medel och nationella anslag, sk. nationell finansiering. De senaste åren har anslagen ökats något främst för att möta lönekostnadsutvecklingen.
För att även under åren 2002-2004 uppnå de uppsatta målen krävs därför att finansieringen via den nationella nivån följer lönekostnadsutvecklingen och för detta beräknas en fortsatt årlig uppräkning av nationell finansiering.
Nämnden har genom allmän omfördelning inom budgetramen prioriterat kompetenshöjning och fortbildning av befintlig personal, för att därigenom rusta dem i den ständigt ökande tillströmningen av besökande och deltagare i kyrkornas aktiviteter. Detta både för att kvalitetssäkra och underlätta de nödvändiga prioriteringar i den lokala verksamheten. Då SKUT:s verksamhet till nästan 70 procent utgörs av personalinsatser, understryks härmed nödvändigheten av de äskade medlen för att följa löneutvecklingen för nuvarande personal, för att kunna säkra nyrekryteringen och utan att ytterligare avveckling av befintlig och livaktig verksamhet blir nödvändig.
Det nya kollektivavtalet för utlandspersonal med bl. a.. anpassning till socialförsäkring och beskattning i verksamhetslandet kräver fortsatt ökande insatser av Kyrkokansliets personalavdelning.
Under den pågående utredningen om SKUT:s framtida verksamhet, vars förslag presenteras i mars 2001, har nämnden startat ett specialarbete med församlingsinstruktioner.
De behov av andra insatser i enlighet med nämndens uppdrag, som t. ex. nya präster med resande verksamhet bland utsatta grupper av svenskar i utlandstjänst och bland studenter på platser där SKUT inte finns lokalt närvarande, skulle kräva ytterligare ett par miljoner kronor i resursförstärkning. I avvaktan på SKUT-utredningen har sådana förstärkningar fått anstå.
Efter det att SKUT-utredningens förslag beretts kan eventuellt ytterligare behov av resurser komma att föreligga. Kyrkostyrelsen bedömer att SKUT:s reserverade medel till viss del kan nyttjas för att genomföra sådana beslut. Detta får redovisas i kommande mål- och rambudgetskrivelser.
Inriktningsmål
_ Svenska kyrkan i utlandet skall med inriktning på gudstjänstliv, undervisning, diakoni och mission ansvara för Svenska kyrkans verksamhet bland svenskar i utlandet i enlighet med av Kyrkomötet given instruktion och i den tradition som kännetecknar den Svenska kyrkan av idag, genom att ta till vara de speciella förutsättningar som föreligger för att i ord och handling nå svenskar i utlandet.
_ Svenska kyrkan i utlandet skall medverka till utlandskyrkans förankring i hemmakyrkan och bland allmänheten och för ökande bidrag till verksamheten.
_ En flexibel utlandsverksamhet som bäst motsvarar behoven skall vara säkerställd.
_ Verksamhetsplatserna skall vara försedda med personal, med rätt kompetens för den aktuella verksamheten och som ges goda förutsättningar för uppdraget.
_ Den ekonomiska ram inom vilken verksamheten bedrivs skall vara finansierad.
_ SKUT:s verksamhet skall vara känd och bejakad.
Verksamhetsområdet är organiserat i fyra övergripande huvudprogram:
_ Verksamhetsutveckling
_ Utlandspersonal
_ Utlandsekonomi
_ Sverigearbete
På nivån under huvudprogrammen finns i vissa fall delprogram i vilka verksamheterna organiseras i enlighet med nämndens prioriteringar.
Huvudprogrammet Utlandspersonal har följande delprogram:
_ Rekrytering
_ Utbildning/fortbildning
_ Arbetsmiljöfrågor
Huvudprogrammet Sverigearbetet har följande delprogram:
_ Kommunikation/media
_ Insamling
_ Utbildning - folkbildning
Verksamhetsområdets rambudget
Verksamhet bland svenskar i utlandet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Detalj-
|
Ram-
|
Ram-
|
Ram-
|
Belopp anges i tkr
|
|
|
Utfall
|
budget
|
budget
|
Budget
|
Budget
|
|
|
|
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Extern finansiering
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kollekter o gåvor
|
|
|
7 172
|
6 600
|
6 600
|
6 600
|
6 600
|
|
Rikskollekter
|
|
|
6 402
|
5 900
|
5 900
|
5 900
|
5 900
|
|
Övriga bidrag
|
|
|
1 412
|
1 471
|
1 471
|
1 771
|
1 471
|
|
Netto finans- o kap.förv
|
818
|
1 863
|
1 225
|
1 250
|
1 290
|
|
Övriga intäkter
|
|
|
996
|
552
|
476
|
485
|
495
|
S:a extern finansiering
|
|
|
16 800
|
16 386
|
15 672
|
16 006
|
15 756
|
|
|
|
|
|
|
|
Nationell finansiering
|
|
|
43 960
|
44 960
|
46 433
|
48 874
|
52 951
|
|
|
|
|
|
|
|
S:a intäkter
|
|
|
60 760
|
61 346
|
62 105
|
64 880
|
68 707
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kostnader
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lämnade bidrag
|
|
|
-9 291
|
-9 444
|
-8 300
|
-8 448
|
-8 370
|
|
Övr externa kostn
|
-6 071
|
-8 288
|
-7 950
|
-8 131
|
-8 206
|
|
Personalkostnader
|
|
|
-33 440
|
-34 878
|
-36 164
|
-37 755
|
-39 053
|
|
Ftg-anknutna mdl (SPP)
|
2 669
|
|
|
|
|
|
Interna kostnader
|
|
|
-9 816
|
-11 508
|
-12 391
|
-12 904
|
-13 678
|
S:a kostnader
|
|
|
-55 949
|
-64 118
|
-64 805
|
-67 238
|
-69 307
|
|
|
|
|
|
|
|
Dispositioner
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Förändr avsättningar
|
|
|
-4 811
|
2 772
|
2 700
|
2 358
|
600
|
S:a dispositioner
|
|
|
-4 811
|
2 772
|
2 700
|
2 358
|
600
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettoresultat
|
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kostnader per huvudprogram
|
|
|
|
|
|
VO-gemensamt
|
|
|
8 384
|
13 025
|
13 808
|
14 474
|
15 193
|
|
Utlandsekonomi
|
|
|
39 562
|
43 815
|
44 004
|
45 212
|
46 518
|
|
Utlandspersonal
|
|
|
4 214
|
4 726
|
4 847
|
5 376
|
5 420
|
|
Sverige
|
|
|
1 729
|
2 552
|
2 146
|
2 176
|
2 176
|
|
Verksamh utveckling
|
|
|
2 060
|
|
|
|
|
S:a kostnader
|
|
|
55 949
|
64 118
|
64 805
|
67 238
|
69 307
|