11. Verksamhetsområdet Samiskt kyrkoliv
11.1 Samiska rådet inom Svenska kyrkan
Samiska rådet som bildades 1996 har till uppgift att vara Svenska kyrkans centrala organ för främjande av samernas ställning i kyrka och samhälle utifrån visionen att samernas sak blir kyrkans sak.
Rådets första egentliga arbetsår var 1997. Rådet bedriver sin verksamhet inom Svenska kyrkans nationella nivå i nära samarbete med Luleå stift, varvid det beslutar självständigt om användningen av för rådet avsedda resurser. Dess verksamhet behöver dock finna sina former och dess plats i den rikskyrkliga organisationen göras tydlig.
Rådet genomför sin verksamhet inom ramen för huvudprogrammet Samiskt kyrkoliv.
Enligt sin instruktion från 1996 har rådet till uppgift:
_ att främja den samiska kulturens egenart och dess uttryck i kyrkolivet och därvid särskilt uppmärksamma det samiska språkets ställning i gudstjänst- och andaktsliv,
_ att med beaktande av samernas ställning som urbefolkning bevaka frågor rörande samernas rättsliga förhållanden i kyrka och samhälle, främst sådana som berör samernas likaberättigande inom Svenska kyrkan, något som också bör ske i ett internationellt och ekumeniskt perspektiv,
_ att vara remissorgan vid behandling av samefrågor på riks- och stiftsnivå inom Svenska kyrkan,
_ att inom ramen för de ekonomiska förutsättningar, som finns på riks- och stiftsnivå, främja utbildning och rekrytering för kyrkligt arbete bland samer samt vid behov ta initiativ till inrättande av prästerliga och diakonala befattningar för samebefolkningen,
_ att främja och samordna arbetet med översättningar av kyrkohandbok, psalmbok och bibel liksom utgivning av lämplig andaktslitteratur och behövligt undervisningsmaterial och därvid samverka med berörda riks- och stiftskyrkliga organ,
_ att eftersträva bredast möjliga samarbete med berörda organ och verksamheter i övriga Norden och på Kolahalvön i Ryssland.
Under perioden 2000-2002 avser rådet att genomföra nedan angiven verksamhet inom sina delprogram.
11.2 Verksamhetsområdet
Verksamhetens kostnader
Detaljbudget 2001
|
Rambudget 2002
|
Rambudget 2003
|
Rambudget 2004
|
1 334 tkr
|
1 380 tkr
|
1 406 tkr
|
1 447 tkr
|
Väsentliga förändringar
Från år 2001 har ramen förstärkts med 500 tusen kronor för en handläggartjänst.
Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet
Samiska rådet i Svenska kyrkan är fortfarande i ett uppbyggnadsskede där behovet av nya verksamheter hela tiden framkommer. Försoningsprocessen, ekumeniska kontakter och krisgruppen kräver stora arbetsinsatser. Under de närmaste åren kommer stora resurser att läggas på de översättningsarbeten Kyrkomötet inlett. Rådet och dess arbete är fortfarande för många samer och andra relativt okänt varför arbetet med att utveckla kyrkliga informationskanaler som riktar sig främst till samer också har hög prioritet.
Om Samiska rådet skall ha möjligheter att bedriva den verksamhet som instruktionen anger måste verksamheten tillföras förstärkta ekonomiska resurser. Genom att Samiska rådet inom Svenska kyrkan från och med år 2001 förstärkts med en handläggartjänst kommer rådets arbete att bättre integreras i Kyrkokansliet. En viktig uppgift blir att pröva hur de samlade resurser som i dag finns i Kyrkokansliet kan nyttjas för att utveckla arbetet med samerna. En säkrare bedömning av rådets resursbehov kan dock först göras inför kommande mål- och rambudgetskrivning.
Inriktningsmål
_ Att rådet är med och bevakar samernas ställning som urbefolkning så att deras rättsliga förhållanden i kyrka och samhälle uppmärksammas. Detta sker i ett internationellt och ekumeniskt perspektiv. Samiska rådet vill stärka den samiska identiteten.
_ Samiska rådet vill lägga särskild vikt vid bruket av samiska i kyrkolivet.
_ Samiska rådet vill verka för försoning mellan svenska kyrkan och det samiska folket.
Verksamhetsområdets rambudget
Samiskt kyrkoliv
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Detalj-
|
Ram-
|
Ram-
|
Ram-
|
Belopp anges i tkr
|
|
|
Utfall
|
budget
|
budget
|
budget
|
budget
|
|
|
|
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Extern finansiering
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kollekter o gåvor
|
|
|
|
50
|
50
|
50
|
50
|
|
Övriga bidrag
|
|
|
|
125
|
|
|
|
S:a extern finansiering
|
|
|
|
175
|
50
|
50
|
50
|
|
|
|
|
|
|
|
Nationell finansiering
|
|
|
688
|
1 159
|
1 330
|
1 356
|
1 397
|
|
|
|
|
|
|
|
S:a intäkter
|
|
|
688
|
1 334
|
1 380
|
1 406
|
1 447
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kostnader
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lämnade bidrag
|
|
|
-650
|
-723
|
-723
|
-723
|
-723
|
|
Interna kostnader
|
|
|
-38
|
-611
|
-657
|
-683
|
-724
|
S:a kostnader
|
|
|
-688
|
-1 334
|
-1 380
|
-1 406
|
-1 447
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettoresultat
|
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kostnader per huvudprogram
|
|
|
|
|
|
VO-gemensamt
|
|
|
38
|
611
|
657
|
683
|
724
|
|
Samiska rådet
|
|
|
650
|
723
|
723
|
723
|
723
|
S:a kostnader
|
|
|
688
|
1 334
|
1 380
|
1 406
|
1 447
|


