Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


9. Verksamhetsområdet Forskning

9.1 Svenska kyrkans forskningsråd

Rådet inrättades 1989. Det är styrorgan under Kyrkostyrelsen. Dess instruktion anger uppgiften: att inventera behov av forskning, att initiera och prioritera forskningsprojekt, att fördela anslag till forskningsprojekt samt att informera om forskning och forskningsresultat.

9.2 Verksamhetsområdet

Verksamhetsområdets kostnader

Detaljbudget 2001

Rambudget 2002

Rambudget 2003

Rambudget 2004

11 092 tkr

11 541 tkr

11 385 tkr

11 874 tkr

Väsentliga förändringar

_ Med utgången av år 2002 avslutas huvuddelen av projektet Sveriges kyrkohistoria

_ Arbetet med de samtidsinriktade frågorna får större utrymme och förväntas ge kvalificerat underlag för Svenska kyrkans agerande i samhällsfrågor

_ Formerna för informations- och publiceringsverksamheten ses över i syfte att finna kostnadseffektiva och bra lösningar för verksamhetsområdets behov.

Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet

Forskningsrådet bedömer att med oförändrad ekonomisk rambudget för år 2002 och 2003 måste neddragning av verksamheten ske inom olika delprogram som därigenom får sänka sin ambitionsnivå. Rådet har själv prioriterat en neddragning av stipendieprogrammet eftersom indragning av tjänster skulle medföra att de olika programmen som pågår ej kan fullföljas. Stipendieprogrammet innebär att 3-5 forskare utanför Kyrkokansliet kunnat få stöd. Stipendieprogrammet har utvärderats och befunnits vara framgångsrikt.

Kyrkostyrelsen anser att rådet har strategiska uppgifter för Svenska kyrkan. I detta syfte förstärktes verksamhetsområdets budget förra året med medel för "Bibeltolkning och bibelbruk". Mot bakgrund av förändrad bedömning av kostnads- och intäktsutvecklingen har ramen höjts med 646 tusen kronor år 2002 och med 1 030 tusen kronor år 2003. Därmed kan även stipendieprogrammet fullföljas. Med hänsyn tagen till svårigheterna att nå kostnadstäckning för Tro och Tanke uppdras åt rådet att se över publiceringsformerna.

Inriktningsmål

_ Forsknings- och studiearbetet skall inriktas på fördjupning men också tillämpning av olika temaområden till den forskning som bedrivs vid universitet och högskolor eller på andra håll inom samhälle och kyrka. Den skall därigenom inriktas på att tillgodose kvalitet vid bearbetning av frågor inom religion och kyrka av särskild betydelse för Svenska kyrkan.

_ Verksamheten skall inriktas på att vara till stöd och stimulans för stift och församlingar.

_ Verksamheten skall inriktas på att innehållsmässigt stärka kvaliteten vid övriga verksamhetsområden i Kyrkokansliet genom att aktivt bistå med handlednings- och utredningsuppdrag samt genom att arbeta på ett integrerat sätt.

_ Arbetat skall inriktas på nätverksforskning med universitet och högskolor, stiften inom Svenska kyrkan, de nordiska folkkyrkornas forskningsavdelningar samt med Kyrkornas världsråd och Lutherska världsförbundet.

Forskningsverksamheten är indelad i två huvudprogram. Denna indelning utgår från förutsättningen att när kristendom och kyrka analyseras måste detta analysarbete alltid utgå från en analys av det som dessa verkar inom. Inriktningen på forskningarna blir därför alltid både kyrkoanalys och samhällsanalys. Kristendomen är en historisk religion med sina religiösa urkunder, senare texter och traditioner. Här finns ett tvåtusenårigt perspektiv. Men kristendom och kyrka är också levande realiteter idag. Mellan då och nu finns en tradition som skall tolkas. Verksamhetsområdet skall beakta de viktiga skedena i denna tidsaxel. Dessa fyra utgångspunkter bestämmer inriktningen på de två huvudprogrammen:

_ Kyrkan i samhället - traditionstolkning

_ Kyrkan i samhället - nutidstolkning

Verksamhetsområdets rambudget

Forskning

         

Detalj-

Ram-

Ram-

Ram-

Belopp anges i tkr

   

Utfall

budget

budget

budget

budget

       

2000

2001

2002

2003

2004

                 

Extern finansiering

             
 

Övriga bidrag

   

1 269

875

793

401

409

 

Netto finans- o kap. förv.

22

0

0

0

0

 

Övriga intäkter

   

772

690

690

690

690

S:a extern finansiering

   

2 063

1 565

1 483

1 091

1 099

             

Nationell finansiering

   

7 299

9 262

9 908

10 145

10 675

             

S:a intäkter

   

9 362

10 827

11 391

11 235

11 774

                 

Kostnader

             
 

Anslag

   

-200

-175

-750

-750

-175

 

Övr. externa kostnader

-1 582

-2 330

-2 008

-1 804

-2 137

 

Personalkostnader

   

-1 059

-1 502

-803

-525

-757

 

Interna kostnader

   

-6 455

-7 085

-7 980

-8 307

-8 805

S:a kostnader

   

-9 295

-11 092

-11 541

-11 385

-11 874

             

Dispositioner

             
 

Förändr. avsättningar

   

-67

265

150

150

100

S:a dispositioner

   

-67

265

150

150

100

             

Nettoresultat

   

0

0

0

0

0

                 

Kostnad per huvudprogram

       
 

VO-gemensamt

7 246

8 050

8 708

9 042

9 824

 

Nutidstolkning

   

947

2 075

1 883

1 883

1 900

 

Traditionstolkning

   

1 102

967

950

460

150

S:a kostnader

   

9 295

11 092

11 541

11 385

11 874

Previous PageNext Page


TillbakaUpp