9. Verksamhetsområdet Forskning
9.1 Svenska kyrkans forskningsråd
Rådet inrättades 1989. Det är styrorgan under Kyrkostyrelsen. Dess instruktion anger uppgiften: att inventera behov av forskning, att initiera och prioritera forskningsprojekt, att fördela anslag till forskningsprojekt samt att informera om forskning och forskningsresultat.
9.2 Verksamhetsområdet
Verksamhetsområdets kostnader
Detaljbudget 2001
|
Rambudget 2002
|
Rambudget 2003
|
Rambudget 2004
|
11 092 tkr
|
11 541 tkr
|
11 385 tkr
|
11 874 tkr
|
Väsentliga förändringar
_ Med utgången av år 2002 avslutas huvuddelen av projektet Sveriges kyrkohistoria
_ Arbetet med de samtidsinriktade frågorna får större utrymme och förväntas ge kvalificerat underlag för Svenska kyrkans agerande i samhällsfrågor
_ Formerna för informations- och publiceringsverksamheten ses över i syfte att finna kostnadseffektiva och bra lösningar för verksamhetsområdets behov.
Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet
Forskningsrådet bedömer att med oförändrad ekonomisk rambudget för år 2002 och 2003 måste neddragning av verksamheten ske inom olika delprogram som därigenom får sänka sin ambitionsnivå. Rådet har själv prioriterat en neddragning av stipendieprogrammet eftersom indragning av tjänster skulle medföra att de olika programmen som pågår ej kan fullföljas. Stipendieprogrammet innebär att 3-5 forskare utanför Kyrkokansliet kunnat få stöd. Stipendieprogrammet har utvärderats och befunnits vara framgångsrikt.
Kyrkostyrelsen anser att rådet har strategiska uppgifter för Svenska kyrkan. I detta syfte förstärktes verksamhetsområdets budget förra året med medel för "Bibeltolkning och bibelbruk". Mot bakgrund av förändrad bedömning av kostnads- och intäktsutvecklingen har ramen höjts med 646 tusen kronor år 2002 och med 1 030 tusen kronor år 2003. Därmed kan även stipendieprogrammet fullföljas. Med hänsyn tagen till svårigheterna att nå kostnadstäckning för Tro och Tanke uppdras åt rådet att se över publiceringsformerna.
Inriktningsmål
_ Forsknings- och studiearbetet skall inriktas på fördjupning men också tillämpning av olika temaområden till den forskning som bedrivs vid universitet och högskolor eller på andra håll inom samhälle och kyrka. Den skall därigenom inriktas på att tillgodose kvalitet vid bearbetning av frågor inom religion och kyrka av särskild betydelse för Svenska kyrkan.
_ Verksamheten skall inriktas på att vara till stöd och stimulans för stift och församlingar.
_ Verksamheten skall inriktas på att innehållsmässigt stärka kvaliteten vid övriga verksamhetsområden i Kyrkokansliet genom att aktivt bistå med handlednings- och utredningsuppdrag samt genom att arbeta på ett integrerat sätt.
_ Arbetat skall inriktas på nätverksforskning med universitet och högskolor, stiften inom Svenska kyrkan, de nordiska folkkyrkornas forskningsavdelningar samt med Kyrkornas världsråd och Lutherska världsförbundet.
Forskningsverksamheten är indelad i två huvudprogram. Denna indelning utgår från förutsättningen att när kristendom och kyrka analyseras måste detta analysarbete alltid utgå från en analys av det som dessa verkar inom. Inriktningen på forskningarna blir därför alltid både kyrkoanalys och samhällsanalys. Kristendomen är en historisk religion med sina religiösa urkunder, senare texter och traditioner. Här finns ett tvåtusenårigt perspektiv. Men kristendom och kyrka är också levande realiteter idag. Mellan då och nu finns en tradition som skall tolkas. Verksamhetsområdet skall beakta de viktiga skedena i denna tidsaxel. Dessa fyra utgångspunkter bestämmer inriktningen på de två huvudprogrammen:
_ Kyrkan i samhället - traditionstolkning
_ Kyrkan i samhället - nutidstolkning
Verksamhetsområdets rambudget
Forskning
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Detalj-
|
Ram-
|
Ram-
|
Ram-
|
Belopp anges i tkr
|
|
|
Utfall
|
budget
|
budget
|
budget
|
budget
|
|
|
|
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Extern finansiering
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Övriga bidrag
|
|
|
1 269
|
875
|
793
|
401
|
409
|
|
Netto finans- o kap. förv.
|
22
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Övriga intäkter
|
|
|
772
|
690
|
690
|
690
|
690
|
S:a extern finansiering
|
|
|
2 063
|
1 565
|
1 483
|
1 091
|
1 099
|
|
|
|
|
|
|
|
Nationell finansiering
|
|
|
7 299
|
9 262
|
9 908
|
10 145
|
10 675
|
|
|
|
|
|
|
|
S:a intäkter
|
|
|
9 362
|
10 827
|
11 391
|
11 235
|
11 774
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kostnader
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anslag
|
|
|
-200
|
-175
|
-750
|
-750
|
-175
|
|
Övr. externa kostnader
|
-1 582
|
-2 330
|
-2 008
|
-1 804
|
-2 137
|
|
Personalkostnader
|
|
|
-1 059
|
-1 502
|
-803
|
-525
|
-757
|
|
Interna kostnader
|
|
|
-6 455
|
-7 085
|
-7 980
|
-8 307
|
-8 805
|
S:a kostnader
|
|
|
-9 295
|
-11 092
|
-11 541
|
-11 385
|
-11 874
|
|
|
|
|
|
|
|
Dispositioner
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Förändr. avsättningar
|
|
|
-67
|
265
|
150
|
150
|
100
|
S:a dispositioner
|
|
|
-67
|
265
|
150
|
150
|
100
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettoresultat
|
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kostnad per huvudprogram
|
|
|
|
|
|
VO-gemensamt
|
7 246
|
8 050
|
8 708
|
9 042
|
9 824
|
|
Nutidstolkning
|
|
|
947
|
2 075
|
1 883
|
1 883
|
1 900
|
|
Traditionstolkning
|
|
|
1 102
|
967
|
950
|
460
|
150
|
S:a kostnader
|
|
|
9 295
|
11 092
|
11 541
|
11 385
|
11 874
|


