8. Verksamhetsområdet Svenska kyrkans information
Allmänt om verksamhetsområdet
I kyrkoordningen nämns informationsarbetet på den nationella nivåns särskilda uppdrag. Enligt kyrkomötets beslut 1999 i samband med mål- och ramskrivelsen betyder det ett vidgat informationsbehov för Verksamhetsområdet Svenska kyrkans information. I arbetet ingår att:
_ tydliggöra och förmedla Svenska kyrkans identitet och verksamhet för en bred allmänhet.
_ påbörja arbetet med att tydligare visa vad Svenska kyrkan som trossamfund står för och utför i sitt arbete.
_ utarbeta en informationsplanering och kommunikationspolicy för Svenska kyrkan.
I arbetet ingår också arbete kring media och medieutveckling. Att kyrkans röst hörs i samhällsdebatten är ett av Kyrkostyrelsen prioriterat arbete. Här utgör de presskontakter, den mediala kompetens och omvärldsanalys som utgår från verksamhetsområdet en strategisk resurs.
Hållningen till och användningen av IT är en kritisk framgångsfaktor för varje rörelse. Utvecklingen inom området är svindlande snabb, och här har Verksamhetsområdet Svenska kyrkans information en nyckelroll. Webben är en unik kommunikationskanal, en möjlig källa till både kunskap och dialog. Verksamhetsområdet ansvarar också för den kommunikativa samordningen med Kyrknätet, och bevakar den för Svenska kyrkan och verksamheten aktuella utvecklingen inom IT-området.
Kyrkomötet, Kyrkostyrelsen och Kyrkokansliet skall bistås såväl med strategisk kommunikationsplanering som med löpande informationssatsningar. Gentemot stift och församlingar har Svenska kyrkans information på nationell nivå en stödjande och rådgivande roll. Verksamhetsområdet skall bidra till att kompetensutvecklingen på alla nivåer inom Svenska kyrkan främjas.
Verksamhetsområdets styrorgan är Kyrkostyrelsen. Verksamheten bedrivs i ett huvudprogram och en servicefunktion.
Verksamhetens ekonomi:
Detaljbudget 2001
|
Rambudget 2002
|
Rambudget 2003
|
Rambudget 2004
|
50 117 tkr
|
37 740 tkr
|
34 070 tkr
|
34 831 tkr
|
Väsentliga förändringar
_ Svenska kyrkan ska bedriva en återkommande kommunikationen med medlemmarna. Erfarenheterna från kampanjen Plats för eftertanke tas tillvara tillsammans med erfarenheterna från arbetet under valåret 2001, som kommer att utvärderas. Behovet av extra informationsinsatser följs noga.
_ Metodutveckling bedrivs inom samtliga delprogram i syfte att finna kostnadseffektiva och bra lösningar på informationsuppgifterna. De elektroniska informationsmöjligheterna ägnas därvid särskild uppmärksamhet
_ Ett grafiskt program ska under perioden förankras i stift och församlingar
_ Remissynpunkterna på massmedieutredningens förslag ställs nu samman, förslagen beaktas i det fortsatta utvecklingsarbetet inom verksamhetsområdet
Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet
Den verkligt stora förändringen inom verksamhetsområdet skedde i samband med relationsförändringen och det uppdrag som gavs i den nya kyrkoordningen: Svenska kyrkan på nationell nivå ska svara för gemensam information. Därmed poängterades också vikten av information som sammanhållande länk för Svenska kyrkan som helhet, och medlemmarna sattes i fokus på ett nytt sätt.
För att mål och syften ska uppnås i framtiden behövs metodutveckling inom områdena extern kommunikation, massmedia, elektronisk kommunikation, parallell publicering, kommunikationsutveckling, samt stöd till övriga verksamhetsområden, stift och församlingar för en gemensam kommunikation.
Här skall särskilt nämnas integrationen av kommunikationen mellan de internationella verksamhetsområdena och Svenska kyrkans information. En sådan är helt nödvändig för att inriktningsmålet att Svenska kyrkan ska uppfattas som en kommunicerande kyrka med stor trovärdighet skall uppnås.
Planeringen för detta ryms inom de ekonomiska förutsättningar som angivits i Mål- och ramskrivelsen från 2000. Dock skall särskilt påpekas att Kyrkostyrelsen kommer att uppmärksamt följa om informationsinsatserna behöver ökas. Medel får i så fall avsättas ur Kyrkostyrelsens förfogandeanslag för oförutsedda händelser.
Vid årsskiftet 2001 inleddes ett försök med samarbete kring tryck, distribution och administration av Kyrkokansliets trycksaker med Verbum förlag AB. I omställningsfasen mellan två system kan kostnader av inkörningskaraktär uppstå. På sikt, troligen inom dessa två år, kommer vi dock att kunna tydliggöra de kostnader som tidigare funnits dolda i systemet och därmed hitta grunden till rationaliseringar inom området. Mängden tryckt material som utgår från Kyrkokansliet ska minskas.
Inom bildsidan skall förnyelse och rationaliseringar göras. Massmedias behov av Svenska kyrkans bilder skall tillgodoses. Kyrkokansliets egna trycksaker och webbplatser skall servas, liksom församlingar och stift. Detta kräver investeringar och nytänkande. Samarbete med Svenska kyrkans Press AB undersöks i frågan.
Arbetet med den grafiska profilen fullföljs under perioden. Syftet är att ett grafiskt program då skall vara mottaget och accepterat av stift och församlingar.
Massmedieutredningens remissvar sammanställs för närvarande.
Inriktningsmål:
_ Svenska kyrkan skall uppfattas som en kommunicerande kyrka med stor trovärdighet.
Verksamhetsområdets rambudget
Svenska kyrkans information
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Detalj-
|
Ram-
|
Ram-
|
Ram-
|
Belopp anges i tkr
|
|
|
Utfall
|
budget
|
budget
|
budget
|
budget
|
|
|
|
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Extern finansiering
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Övriga bidrag
|
|
|
2 400
|
|
|
|
|
|
Övriga intäkter
|
|
|
1 158
|
2 417
|
2 480
|
300
|
350
|
S:a extern finansiering
|
|
|
3 558
|
2 417
|
2 480
|
300
|
350
|
|
|
|
|
|
|
|
Nationell finansiering
|
|
|
28 756
|
45 700
|
35 260
|
33 770
|
34 481
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
S:a intäkter
|
|
|
32 314
|
48 117
|
37 740
|
34 070
|
34 831
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kostnader
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lämnade bidrag
|
|
|
-1 183
|
|
|
|
|
|
Övr externa kostn
|
|
|
-21 815
|
-38 069
|
-24 282
|
-22 214
|
-22 276
|
|
Personalkostnader
|
|
|
-3 424
|
-2 367
|
-2 421
|
-360
|
-369
|
|
Interna kostnader
|
|
|
-7 562
|
-9 681
|
-11 038
|
-11 496
|
-12 186
|
S:a kostnader
|
|
|
-33 984
|
-50 117
|
-37 740
|
-34 070
|
-34 831
|
|
|
|
|
|
|
|
Dispositioner
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Förändr avsättningar
|
1 670
|
2 000
|
|
|
|
S:a dispositioner
|
|
|
1 670
|
2 000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettoresultat
|
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kostnader per huvudprogram
|
|
|
|
|
|
VO-gemensamt
|
8 942
|
13 297
|
14 763
|
13 096
|
13 786
|
|
Information
|
|
|
25 042
|
36 820
|
22 977
|
20 974
|
21 045
|
S:a kostnader
|
|
|
33 984
|
50 117
|
37 740
|
34 070
|
34 831
|


