Fråga i Kyrkomötet
om rikskollekter 2002

F 2001:3

Fråga till Kyrkostyrelsen

Kyrkostyrelsen har vid beslut den 20 juni 2001 beslutat att lämna ansökan från Svenska Kyrkans Lekmannaförbund utan bifall. Motivet som redovisas är att det kunde ligga i en lekmannarörelses idé att utveckla sin verksamhet utan stöd av rikskollekt.

Den avslagsmotiveringen leder till att man måste fråga sig om övriga lekmannaorganisationer inom Svenska kyrkan i en snar framtid skall fråntas sina rikskollekter eller om det möjligen är så att Svenska Kyrkans Lekmannaförbund inte passar in i den svenska kyrkan? Vilka skäl finns det för att ge den ena lekmannaorganisationen möjlighet till rikskollekt, men inte den andra?

Med kunskap om den svenska kyrkans situation i början av 1900-talet, förbundets tillkomst på dåvarande ärkebiskopens initiativ och dess insatser med hjälp av lekmannaskolan i församlingarna, så är de förvånande om Kyrkostyrelsen inte uppfattar förbundet positivt. Måhända att Kyrkostyrelsen är beredd att på annat sätt stödja Svenska Kyrkans Lekmannaförbund i dess strävan att ta ansvar i församlingarna. Den sviktande kyrksamheten i församlingarna talar för att det borde finnas en kår i varje församling med lekmän, som tillsammans kunde föra ut evangeliet i vardagen. Det talas i alla sammanhang om ökade lekmannainsatser och ökat lekmannainflytande, men var finns Kyrkostyrelsens stimulans till Svenska kyrkans största förbund av lekmän? Glädjande nog har några stift tagit initiativ för att stödja stiftsorganisationerna.

Förbundets uppgifter enligt stadgarna är

· att samla lekmän till engagemang och ansvarstagande för kyrkan.

· att bland sina medlemmar främja kristen gemenskap och det inre livets fördjupande.

· att skapa opinion för kristna värderingar i samhällslivet.

· att vara ett forum för samtal inom kyrkan om dess uppgifter och möjligheter.

· att verka för en positiv och engagerande syn på lekmannaskapet och för en god tillämpning av denna syn.

Vilka uppgifter finner Kyrkostyrelsen vara mer relevanta i dagens svenska kyrka?

Viskafors den 16 augusti 2001

Evert Josefsson