Fråga i Kyrkomötet
om användningen av Kyrknätet

F 2001:2

Fråga till Kyrkostyrelsen

Våren 2001 sände en präst anställd i Svenska kyrkan massadresserad skrivelse till cirka 10 000 e-postadressater i Kyrknätet. Syftet var att samla kandidater till en nomineringsgrupp med namnet Gabriel inför valet till Kyrkomötet i september i år.

Mot denna bakgrund frågar jag Kyrkostyrelsen:

_ Har den anställde prästen begärt och fått medgivande till att använda Kyrknätets adressbok för att sprida massadresserade meddelanden om värvande av kandidater till sin nomineringsgrupp?

_ Om svaret är nej: anser Kyrkostyrelsen att den anställde använt arbetsgivarens datanät på ett etiskt acceptabelt godtagbart sätt?

_ Vilka andra nomineringsgrupper har tillåtits använda Kyrknätet i syfte att värva kandidater?

_ Pågår arbetet fortfarande inom Kyrkokansliets informationsavdelning med att ta fram etiska riktlinjer för dataanvändare?

_ Anser Kyrkostyrelsen det vara nödvändigt med etiska regler, utbildning i dataetikett och/eller sanktionsmöjligheter vid olämpligt bruk av Kyrknätet?

_ Har Kyrkostyrelsen planer på att klarlägga om eller eventuellt vilka regler som gäller för Kyrknätets behöriga användare? På vilket sätt? Hur? När?

Åhus den 9 augusti 2001

Erna Arhag