Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande
2001:14
Domkapitlets partsställning i överklagade beslutsprövningsärenden

TU 2001:14

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motionen 2001:80 om domkapitlets partsställning i överklagade beslutsprövningsärenden. Utskottet hemställer att en utredning genomförs med uppgift att lämna förslag till ändring av kyrkoordningen i fråga om partsställningen i Överklagandenämnden.

Motionen

I motionen 2001:80 av Erna Arhag hemställs

att Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att tillsätta en utredning med uppgift att med utgångspunkt i vad som anförs i motionen utreda och lämna förslag till ändringar i kyrkoordningen avseende vem som skall anses som motpart i Överklagandenämnden i beslutsprövningsärenden.

Av 58 kap. 8 § kyrkoordningen framgår att beslutsinstans är part i överprövningsinstansen. Centralstyrelsen föreslog utan närmare motivering i skrivelsen(CsSkr 1999:3 s 2-169) att den instans som har fattat det underliggande beslutet intar ställning som part i Överklagandenämnden om beslutet överklagas dit. Bestämmelsen är generell och gör ingen skillnad på vilken typ av ärende som prövas. För de fall där domkapitlets beslut i beslutsprövningärenden överklagas intar således domkapitlet ställning som part hos Överklagandenämnden.

Utskottet anser att det är mindre lämpligt att domkapitlet intar ställning som part i beslutsprövningsärenden i Överklagandenämnden. I dessa fall bör klaganden och den instans som fattat det underliggande beslutet intaga ställning som parter. Utskottet anser att partsfrågan också kan ha aktualitet för vissa ärenden som kan överklagas enligt kyrkoordningens bestämmelser om överklagande varför frågan om partsställning i Överklagandenämnden enligt utskottet mening bör utredas i sin helhet.

Utskottet hemställer

att Kyrkomötet med anledning av motion 2001:80 beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att tillsätta en utredning med uppgift att med utgångspunkt i vad utskottet anfört utreda och lämna förslag till ändringar i kyrkoordningen avseende vem som skall anses som motpart i Överklagandenämnden.

Uppsala den 18 maj 2001

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

Göran Oscarsson

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Gunborg Engman-Ericsson, Sven Håkansson, Maja Larsson, Börje Dahlvid, Anna-Lena Forsdahl, Christina Åkerlund, Herbert Sjödin, Ingrid Johansson Fjelkman, Bertil Persson, Astrid Roos Ydell, Hans-Olof Andrén, Nils Gårder, Åke Blomqvist och Elisabeth Engberg

Biskop Anders Wejryd har deltagit i utskottets överläggningar.