Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande
2001:11
Livstestamente och dödshjälp

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motionerna 2001:43 om livstestamente och 2001:72 om Svenska kyrkans hållning angående dödshjälp. Enligt utskottets mening är de frågor som tas upp i motionerna viktiga. Utskottet menar att ett arbete skall starta genom Kyrkostyrelsens försorg i syfte att efter teologisk reflexion framlägga ett underlag för fortsatt bearbetning av nu aktuella ämnen.

Motionerna

I motionen 2001:43 av Börje Finnstedt hemställs

att Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att låta utreda huruvida det är förenligt med Guds ord och Svenska kyrkans lära att skriva ett livstestamente.

I motionen 2001:72 av Carina Etander Rimborg hemställs

att Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att genom sina nationella och internationella kontaktytor och samarbetsorgan aktualisera frågan om dödshjälp och dess användning och avskaffande.

Yttrande

I ärendet föreligger två yttranden från Läronämnden(Ln 2001:11y och 2001:14y), vilka är fogade till betänkandet som bilaga 1 och 2.

I betänkandet SOU 2001:6 "Döden angår oss alla - värdig vård i livets slut" avgivet av kommittén om vård i livets slutskede föreslås vissa justeringar i hälso- och sjukvårdslagen, vilka innebär att en person kan uttrycka sin vilja hur vården och behandlingen skall ske för det fall att hon/han på grund av sitt fysiska eller psykiska tillstånd saknar förmåga att ta ställning till den i ett senare skede av livet. Bestämmelser liknande den föreslagna finns på flera håll i världen i bl a i Finland och Danmark. I Danmark är livstestamenten juridiskt bindande sedan 1992 under förutsättning att vissa formalia iakttages.

I direktiven till ovannämnd utredning konstateras att enligt svensk lag är dödshjälp förbjuden. Kommittén skulle inte behandla den frågan.

De frågor som motionerna behandlar är viktiga. Förändringen inom den medicinska vetenskapen och vården har föranlett nya frågor av stor betydelse. Dessa måste ges en teologisk belysning. Ett s.k. livstestamente aktualiserar avvägningar mellan hänsyn till den enskilda människans viljeyttring och kyrkans syn på livets helgd och okränkbarhet. Ett arbete måste ske som syftar till att efter en teologisk reflexion framlägga ett underlag för fortsatt bearbetning av de i motionerna aktualiserade frågorna. De avgränsningar vad gäller frågor som skall behandlas samt på vilket sätt resultatet av arbetet presenteras bör enligt utskottets mening avgöras av Kyrkostyrelsen.

Utskottet hemställer

att Kyrkomötet med anledning av motionerna 2001:43 och 20012:72 ger kyrkostyrelsen tillkänna vad utskottet anfört.

Uppsala 18 maj 2001

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

Göran Oscarsson

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Gunborg Engman-Ericsson, Sven Håkansson, Maja Larsson, Börje Dahlvid, Anna-Lena Forsdahl, Christina Åkerlund, Herbert Sjödin, Ingrid Johansson Fjelkman, Bertil Persson, Astrid Roos Ydell, Hans-Olof Andrén, Nils Gårder, Åke Blomqvist och Elisabeth Engberg

Biskop Anders Wejryd har deltagit i utskottets överläggningar.

Läronämndens yttrande
2001:11y
om etiska frågor och om livstestamente

Till Läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 2001:97 om etiska frågor kring livets början och slut, kring människans värde och värdighet m.m. samt KMot 2001:43 om livstestamente.

Läronämnden bejakar vikten av att frågorna blir allsidigt belysta, också teologiskt, så att människor kan få vägledning i sina etiska ställningstaganden. Många av frågeställningarna är dock till sist individuella samvetsfrågor, där det ytterst handlar om den enskilda människans bedömning.

Uppsala den 8 maj 2001

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Bo Larsson

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Bengt Wadensjö*, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund*, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Caroline Krook, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Edgar Almén, Fredrik Lindström, Björn Skogar, Anna-Lena Weberup.

*Ej närvarande vid yttrandets slutjustering.

Läronämndens yttrande
2001:14y
om Svenska kyrkans hållning angående dödshjälp

Till Läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 2001:72 om Svenska kyrkans hållning angående dödshjälp.

Frågorna om konsekvenserna av kyrkans bekännelse till livets okränkbarhet och människans värde och värdighet liksom möjligheterna till aktiv dödshjälp har länge varit föremål för omfattande teologisk och etisk bearbetning. Frågorna blir alltmer brännande såväl på samhällsnivå som i den enskilda människans relation till Gud och brottning med sitt samvete. Läronämnden understryker därför vikten av ett fortsatt arbete med hithörande frågor i samråd med andra kyrkor och med medicinsk sakkunskap.

Uppsala den 8 maj 2001

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Bo Larsson

*Ej närvarande vid yrkandets slutjustering.