Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande
2001:9
Lika arbete och likvärdigt arbete inom Svenska kyrkan

TU 2001:9

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motion 2001:37 om lika och likvärdigt arbete inom Svenska kyrkan. Utskottet pekar på att Församlingsförbundet som arbetsgivarorganisation bistår församlingar och samfälligheter så att dessa känner till och kan efterleva gällande lagstiftning i fråga om jämställdhet i arbetslivet. Utskottet ser ingen anledning att begära att Kyrkostyrelsen skall ta några särskilda initiativ på detta område och föreslår därför att motion 2001:37 avslås.

Motionen

I motion 2001:37 av Gerd Gullberg Johnson om lika och likvärdigt arbete inom Svenska kyrkan hemställs att Kyrkomötet beslutar

att hos Kyrkostyrelsen begära att en person eller grupp tillsätts med uppgift att belysa och initiera denna fråga inom Svenska kyrkans olika arbetsgivarled.

Den fråga som avses är tillämpningen av jämställdhetslagens krav på aktiva åtgärder för att utjämna och förhindra skillnader i lön och andra anställningsvillkor mellan kvinnor och män.

Motionen 2001:37 gäller tillämpningen av jämställdhetslagens (1991:433) föreskrifter om s.k. lönekartläggning. Syftet med denna är att upptäcka, åtgärda och förhindra osakliga skillnader i lön och andra anställningsvillkor mellan kvinnor och män.

Till 2000 års kyrkomöte redovisade Kyrkostyrelsen i skrivelsen (KsSkr 2000:5) Jämställdheten i Svenska kyrkan uppgifter om jämställdhetssituationen och jämställdhetsarbetet i Svenska kyrkan. Motsvarande redovisning lämnade SFRV:s styrelse till 1998 års ombudsmöte.

I Kyrkostyrelsens skrivelse till föregående års kyrkomöte redovisas bl.a. medellönen för kvinnor och män i olika kategorier av den kyrkokommunalt anställda personalen. Vidare angav Kyrkostyrelsen att den ämnar återkomma till 2004 års kyrkomöte med en ny redovisning av jämställdhetsarbetet i Svenska kyrkan.

Svenska kyrkans församlingsförbund har som arbetsgivarorganisation att bistå de kyrkliga arbetsgivarna. Information om ny lagstiftning genom cirkulär, kursverksamhet och rådgivning. De i motion 2001:37 nämnda ändringarna i jämställdhetslagen vad avser aktiva åtgärder för jämställdhet i arbetslivet har bl.a. redovisats i Förbundsinfo 7/2001. Församlingsförbundet har också samverkat med SFRV:s styrelse och Kyrkostyrelsen då det gällt det statistiska material som redovisats i de tidigare nämnda jämställdhetsskrivelserna.

I det personalpolitiska utvecklingsavtalet för det kyrkliga området behandlas frågor om tillämpning av jämställdhetslagen och som bilaga 2 till avtalet finns anvisningar för upprättande av jämställdhetsplan.

Av den ovan givna bakgrundsteckningen framgår att vissa övergripande statistiska uppgifter om löneförhållanden för kvinnor och män anställda inom Svenska kyrkan har redovisats i jämställdhetsskrivelser till Ombudsmötet/Kyrkomötet. Utskottet förutsätter att motsvarande uppgifter kommer att redovisas även i kommande jämställdhetsskrivelser.

Svenska kyrkans församlingsförbund är som arbetsgivarorganisation det organ på nationell nivå som har det primära ansvaret för de frågor som tas upp i motionen. Enligt utskottets mening saknas skäl för att ge något uppdrag till Kyrkostyrelsen av det slag som föreslås i motionen. Utskottet anser att motionen bör avslås.

Utskottet hemställer

att Kyrkomötet avslår motion 2001:37.

Uppsala den 17 maj 2001

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

Gunnar Edqvist

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Gunborg Engman-Ericsson, Sven Håkansson, Maja Larsson, Börje Dahlvid, Anna-Lena Forsdahl, Christina Åkerlund, Herbert Sjödin, Ingrid Johansson Fjelkman, Bertil Persson, Astrid Roos Ydell, Hans-Olof Andrén, Nils Gårder, Åke Blomqvist och Elisabeth Engberg

Biskop Anders Wejryd har deltagit i utskottets överläggningar.