Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande
Redovisning av överklagandenämndens domar

TU 2001:7

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motionen 2001:20 om redovisning av överklagandenämndens beslut. Utskottet menar att nuvarande sätt att redovisa är bra men att komplettering av redovisningen i tryckt form ytterligare skulle förbättra tillgängligheten. Hur publiceringen skall ske överlämnas till Kyrkostyrelsen att avgöra. Till betänkandet har bilagts Överklagandenämndens verksamhetsberättelse för år 2000.

Motionen

I motionen 2001:20 av Erna Arhag hemställs

att Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att fastställa rutiner för redovisning av Överklagandenämndens domar till anställda, förtroendevalda m. fl.

Bestämmelser om Överklagandenämnden återfinns i 16 kap. och 58 kap. kyrkoordningen. 58 kap. 15 § kyrkoordningen anger att kopior av nämndens beslut skall tillställas klaganden, den instans som tidigare beslutat i ärendet och eventuellt annan part. Därutöver finns inga regler för spridning av nämndens beslut.

Svenska kyrkan har en hemsida med adress www.svenskakyrkan.se. Under rubriken Organisation återfinns underrubriken Överklagandenämnden. Där kan man finna allmän information om nämnden och dess verksamhet. Vidare publiceras där Överklagandenämndens samtliga beslut i sin helhet efter det att berörda avidentifierats. Besluten kan sökas i kronologisk ordning. De kan också sökas i systematisk ordning på nyckelord som varit intressanta i fallet exempelvis behörighetsprövning, klagorätt och jäv.

Avgöranden från svenska domstolar publiceras kontinuerligt dels via internet dels via tryckta publikationsserier. Domstolsväsendets Rättsinformation ansvarar för att uppgifter om vägledande avgöranden från 17 överinstanser finns tillgängliga på internet. För att få tillgång till avgörandena i sin helhet krävs att man prenumererar på tryckta rättsfallspublikationer. I viss fackpress redovisas också i varje nummer avgöranden från det ämnesområde vilket tidningen har som sin uppgift att bevaka.

Utskottet menar att Överklagandenämndens presentation av meddelade beslut på kyrkans hemsida är bra. Det skulle vara värdefullt med utökad information om hur man når Överklagandenämndens beslut på hemsidan. En komplettering av nuvarande presentation genom återkommande publicering i tryckt form bör ske enligt utskottets mening. Ett sätt att åstadkomma detta skulle kunna vara att Överklagandenämndens verksamhetsberättelse och under året meddelade beslut ingick i Kyrkomötets tryck. Kyrkostyrelsen avgör efter samråd med Överklagandenämnden hur publicering skall ske. Utskottet bilägger till sitt betänkande Överklagandenämndens verksamhetsberättelse för år 2000.

Utskottet hemställer

att Kyrkomötet med anledning av motion 2001:20 ger Kyrkostyrelsen tillkänna vad utskottet anfört.

Uppsala den 18 maj 2001

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

Göran Oscarsson

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Gunborg Engman-Ericsson, Sven Håkansson, Maja Larsson, Börje Dahlvid, Anna-Lena Forsdahl, Christina Åkerlund, Herbert Sjödin, Ingrid Johansson Fjelkman, Bertil Persson, Astrid Roos Ydell, Hans-Olof Andrén, Nils Gårder, Åke Blomqvist och Elisabeth Engberg

Biskop Anders Wejryd har deltagit i utskottets överläggningar.