Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande
Svenska kyrkan och homosexualiteten

TU 2001:6

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motion 2001:17 om Svenska kyrkan och homo-sexualiteten. Utskottet menar att resultatet av det pågående arbetet i Teologiska kommittén bör avvaktas innan något ställningstagande görs från Kyrkomötets sida i frågan om kyrkan och homosexualiteten. Utskottet föreslår att Kyrkomötet avslår motion 2000:17.

Motionen

I motion 2001:17 av Dag Sandahl om Svenska kyrkan och homosexualiteten hemställs att Kyrkomötet beslutar

att utifrån tillgängligt teologiskt material för sin del fatta beslut i frågan om kyrkans förhållningssätt till homosexualiteten och dess konsekvens i kyrkans själavård, förkunnelse och undervisning.

Yttrande

I ärendet föreligger ett yttrande från Läronämnden (Ln 2001:2y), vilket är fogat till betänkandet som bilaga 1.

I Gudstjänstutskottets betänkande (G 2000:2) Vigsel av homosexuella vid 2000 års kyrkomöte ges en relativt fyllig redovisning av den tidigare behandlingen av frågan om Svenska kyrkans syn på homosexualitet. Där pekas på att Teologiska kommittén av Kyrkostyrelsen och Biskopsmötet fått i uppdrag att fortsätta bearbetningen av de principiella frågorna rörande homosexualiteten. I enlighet med vad Gudstjänst-utskottet hemställde i sitt betänkande beslutade Kyrkomötet att uppdra åt Kyrko-styrelsen att fastställa en tidsram för Teologiska kommitténs arbete med frågorna om Svenska kyrkan och homosexualiteten (KmSkr 2000:2). I Kyrkostyrelsens skrivelse (KsSkr 2001:3) Redogörelse för Kyrkostyrelsens behandling av Kyrkomötets och SFRV:s ombudsmötes ärenden redovisar styrelsen sin behandling av skrivelsen från 2000 års kyrkomöte. I enlighet med Kyrkomötets önskan har en tidsram lagts fast för arbetet med frågorna om kyrkan och homosexualiteten. Tidsramen innebär att en första version av ett dokument i frågan skall vara färdigställd i september 2001.

Som redovisas i bakgrundstexten pågår inom Teologiska kommittén ett arbete med frågor om Svenska kyrkans syn på homosexualiteten. En första version av ett dokument skall presenteras i september innevarande år. Utskottet menar att innan något resultat från Teologiska kommitténs arbete föreligger bör inget ställnings-tagande göras vare sig i sak eller beträffande de närmare formerna för kommande beslut. Utskottet är inte berett att nu, på det sätt som hemställs i motion 2000:17, föreslå Kyrkomötet vilken slags beslut som bör fattas. Redan nu kan dock konstateras att det måste bli fråga om en process som ger utrymme för samtal på ett brett plan inom Svenska kyrkan. Vid utskottets överläggningar har såvitt gäller kommande kyrkomötesbehandling pekats på hanteringen av dokumentet Guds vägar som en bra modell. Den innebar att Kyrkomötet fick möjlighet att behandla frågorna om judendom och kristendom i en friare seminarieform innan en skrivelse framlades för årets kyrkomöte.

Med hänvisning till det som ovan anförts föreslår utskottet att Kyrkomötet skall avslå motion 2000:17.

Utskottet hemställer

att Kyrkomötet avslår motion 2000:17.

Uppsala den 17 maj 2001

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

Gunnar Edqvist

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Gunborg Engman-Ericsson, Sven Håkansson, Maja Larsson, Börje Dahlvid, Anna-Lena Forsdahl, Christina Åkerlund, Herbert Sjödin, Ingrid Johansson Fjelkman, Bertil Persson, Astrid Roos Ydell, Hans-Olof Andrén, Nils Gårder, Åke Blomqvist och Elisabeth Engberg

Biskop Anders Wejryd har deltagit i utskottets överläggningar.

TU 2001:6

Läronämndens yttrande
2001:2y
om Svenska kyrkan och homosexualiteten och om kyrklig vigsel av homosexuella

Till Läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 2001:17 om Svenska kyrkan och homosexualiteten samt KMot 2001:3 om kyrklig vigsel av homosexuella.

Motionerna aktualiserar ett stort och omfattande frågekomplex, som för närvarande bearbetas i Teologiska kommittén och i Avdelningen för kyrkolivets utveckling. Det givna utredningsuppdraget är tidsbegränsat och i avvaktan på en första version av det dokument som är under utarbetande och som skall föreligga under hösten 2001, hänvisar Läronämnden till sitt yttrande Ln 2000:11 samt till sitt principiellt hållna yttrande Ln 1995:18.

Uppsala den 8 maj 2001

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Bo Larsson

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Bengt Wadensjö, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Caroline Krook, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Edgar Almén, Fredrik Lindström, Björn Skogar, Anna-Lena Weberup.