Kyrkorättsutskottets betänkande
Utvärdering av kyrkoordningen

Kr 2001:4

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas en motion angående tillsättande av en analysgrupp för det vidare arbetet med utvärdering av kyrkoordningen. Utskottet föreslår att motionen avslås.

Motionen

I motion 6 av Dag Sandahl och Sten Johansson hemställs

att Kyrkomötet beslutar att en analysgrupp med uppgift att analysera och utvärdera Svenska kyrkans kyrkoordning samt lämna förslag till eventuella förändringar i kyrkoordningen skall tillsättas.

Beträffande de närmare motiveringarna hänvisas till motionen.

Frågan om kyrkoordningens ställning och det fortsatta arbetet med regelverket var föremål för överväganden redan vid Kyrkomötet år 2000. Frågan hade då väckts med anledning av en skrivelse från Kyrkostyrelsen (KsSkr 2000:9) i vilken Kyrkostyrelsen redovisade sin bedömning av hur justeringar i kyrkoordningen borde hanteras. Kyrkostyrelsen ansåg att ändringar i kyrkoordningen borde göras samlat, en gång under en mandatperiod, om inte särskilda skäl talade för en omedelbar ändring. Skrivelsen behandlades av Kyrkorättsutskottet som i sitt betänkande Det fortsatta arbetet med kyrkoordningen, Kr 2000:1, uttalade en delvis annan syn på frågan.

Enligt Kyrkorättsutskottet borde uppenbara fel rättas så snart de har upptäckts. Däremot delade utskottet bedömningen att det allmänt kan finnas skäl att vara återhållsam med sakliga ändringar och uttalade i den delen bl.a. följande.

Mot bakgrund av det omfattande arbete som pågår för närvarande i församlingar och stift för att införliva kyrkoordningen och göra den till ett användbart instrument i den verksamhet som där bedrivs, kan det finnas skäl att vara återhållsam med ändringar i sak för att inte störa den mottagningsprocessen. Detta särskilt som kyrkoordningen har varit i kraft under så kort tid och det är rimligt att utgå från att det är först genom ytterligare erfarenhet som det verkliga behovet av förändringar ger sig till känna. Utskottet delar här Kyrkostyrelsens bedömning att sådana sakliga ändringar bör avvaktas, såvida det inte finns särskilda skäl som gör ändringen nödvändig.

Utskottet ansåg dock inte att det borde gälla någon principiell begränsning i fråga om antal ändringstillfällen inom en mandatperiod. I den delen hänvisade utskottet bl.a. till vad som varit den ursprungliga tanken med kyrkoordningen och som också uttryckts i inledningen till regelverket, nämligen att det fortlöpande och kontinuerligt skall ske en översyn av kyrkoordningen.

Kyrkomötet beslutade att i enlighet med utskottets betänkande ge Kyrkostyrelsen detta till känna.

Kyrkostyrelsen har med anledning av Kyrkomötets beslut uppdragit åt verksamhetsområdet Kyrkorätt och organisation att i samband med årsskiftet 2001/2002 redovisa en inventering av behov när det gäller ändringar i kyrkoordningen (se Kyrkostyrelsens skrivelse Redogörelse för Kyrkostyrelsens behandling av Kyrkomötets och ombudsmötets ärenden, KsSkr 2001:3 s. 9).

Utskottet konstaterar att kyrkoordningen nu har tillämpats under drygt ett år. Som utskottet anförde vid 2000 års kyrkomöte och som också finns angivet i inledningen till kyrkoordningen, är avsikten att det skall ske en fortlöpande och kontinuerlig översyn av bestämmelserna. Med anledning av det har Kyrkostyrelsen vidtagit de åtgärder som här har redovisats. Utskottet finner därför inte skäl att bifalla motionen.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

att Kyrkomötet avslår motionen 2001:6.

Uppsala den 17 maj 2001

På Kyrkorättsutskottets vägnar

Lars Johnsson

Maria Lundqvist Norling

Närvarande: Lars Johnsson, ordförande, Mari Lönnerblad, Jösta Claeson, Jan-Erik Forsberg, Thomas Söderberg, Bo-Gustaf Sorby, Eskil Jinnegård, Inger Lifv, Robert Schött, Karl-Johan Nilsson, Staffan Holmgren, Hans-Olof Hansson, Kerstin Kedvall, Susann Torgerson och Michael Martinsson.

Biskop Christina Odenberg och biskop Lars Eckerdal har deltagit i utskottets överläggningar.