Kyrkolivsutskottets betänkande
2001:1
En Kyrkomötets förtjänstmedalj

Kl 2001:1

I detta betänkande behandlas en motion om en Kyrkomötets förtjänstmedalj.

I KMot 2001:1 av Åke Bendix och Börje Finnstedt hemställs

att Kyrkomötet beslutar utreda instiftandet av en Kyrkomötets förtjänstmedalj och att man i så fall ger denna medalj ett namn med nära anknytning till person eller händelse i vår kyrka. Det är också viktigt att man låter utreda på vilka grunder en sådan medalj kan utdelas samt vilka statuter som i övrigt skall gälla.

Motionen

I motion 1 påtalar motionärerna att det borde finnas en medalj som kan utdelas av Kyrkomötet till såväl anställda som lekmän vilka gjort betydelsefulla insatser på Svenska kyrkans nationella nivå.

Tidigare behandling av Ombudsmötet om frågor rörande belöning och avtackning

Vid 1992 och 1993 års ombudsmöten behandlades motioner om belöning och avtackning av anställda på församling, stift eller nationell nivå samt till avgående kyrkomötesledamöter (OMot 1992:541, OK 1992:504, OMot 1993:503 och 514, OF 1993:501.

Kulturutskottet fann det självklart och viktigt att den som avgår från ett uppdrag skall tackas för den insats som gjorts och det arbete som utförts. Utskottet ansåg däremot inte att det skulle vara ekonomiskt försvarbart att en avtackning av avgående kyrkomötesledamöter skulle ske med en kostsammare gåva, som en medalj. Ombudsmötet följde utskottets förslag vilket innebar att motionen avslogs.

Församlingsutskottet instämde i de synpunkter som kulturutskottet anfört i sitt betänkande föregående år när det gällde avtackning av kyrkomötesledamöter. När det gällde frågan om avtackning av trotjänare i Svenska kyrkan ansåg utskottet att det är en uppgift som bör åvila den församling eller det kansli där man varit anställd. Vidare fann utskottet att sådan belöning redan gavs på ett tillfredställande sätt. Utskottet föreslog med anledning av vad som framkommit vid deras beredning att motionerna skulle avslås. Ombudsmötet biföll utskottets hemställan.

Förtjänsttecken

Till företrädare för och medlemmar av Svenska kyrkan som gjort förtjänstfulla insatser i kyrka och samhälle kan Stefansmedaljen utdelas. Medaljen tillkom på initiativ av ärkebiskop Bertil Werkström och dess stadgar fastställdes av Hans Majestät Konungen den 1 oktober 1990. Stefansmedaljen utdelas i ett antal som bestäms av Ärkebiskopen, dock högst tre medaljer per år. Medaljen bekostas av medel som Ärkebiskopen har till förfogande. Stefansmedaljen skall överlämnas under högtidliga former.

För den som varit anställd i minst 25 år på kyrklig tjänst och till den som innehaft kyrkligt förtroendeuppdrag av särskild betydenhet under minst 25 år kan utdelas Svenska kyrkans Församlingsförbunds förtjänstmedalj. Medaljen kan även utdelas till annan förtroendevald eller anställd då det finns särskilda skäl till det. Ansökan om medalj skall beslutas av kyrkoråd, eller annat motsvarande organ på annan nivå inom Svenska kyrkan, och ställas till Församlingsförbundet. Medaljen bekostas av det organ som ansöker om den. Församlingsförbundet har även som alternativ till förtjänstmedaljen ett inramat grafiskt blad med namnplåt. Villkoren för att erhålla konstverket är desamma som för medaljen.

Många församlingar använder sig även av möjligheten att rekvirera medaljer från Kungliga Sällskapet Pro Patria. De tillhandahåller medaljer efter ansökan "för medborgerliga förtjänster och lång och trogen tjänst" eller från Kungliga Patriotiska Sällskapet, som tillhandahåller medaljer efter likartade kriterier.

Motionärerna har rätt i att det inte finns en Kyrkomötets förtjänstmedalj som kan utdelas till den som gjort en betydelsefull insats på nationell nivå idag. Utskottet konstaterar att det skulle vara svårt att få fram kriterier för vad som skulle betecknas som en betydelsefull insats så att verkligen rätt person skulle kunna komma i fråga. Till den som gjort förtjänstfulla insatser i kyrka och samhälle har dessutom Ärkebiskopen möjlighet att utdela Stefansmedaljen. Utskottet anser därför att det inte föreligger något behov av att inrätta en Kyrkomötets förtjänstmedalj eller av att tillsätta en utredning som skall utreda ett eventuellt instiftande av en sådan medalj.

Utskottet hemställer med anledning av en Kyrkomötets förtjänstmedalj

att Kyrkomötet avslår KMot 2001:1

Uppsala den 17 maj 2001

På Kyrkolivsutskottets vägnar

Gerd Gullberg-Johnson

Marie Schött

Närvarande: Gerd Gullberg-Johnson, ordförande, Vanja Björsson, Lars Rydje, Iréne Pierazzi, Ann-Charlotte Svensson, Per-Åke Axelsson, Bengt Gustafsson, Sigvard Härnring, Margareta Holmberg, Gunvor Joelsson, Alf G Johansson, Åke Utterberg, Roland Johansson, Ursula Frising, Kerstin Zetterberg.

Biskop Lars-Göran Lönnermark har deltagit i utskottets överläggning.

Kjell Dahlgren har med ordförandens tillstånd deltagit i utskottets överläggning.