Svar på fråga i Kyrkomötet
2000:20
av Göran Wahlström
om ersättares möjlighet att på kort tid sätta sig in i för mötet aktuella ärenden
|
Kyrkomötet
Svar 2000:20
|
Svar från Kyrkostyrelsen
I fråga om informationen till ersättarna i Kyrkomötet har Kyrkostyrelsen från Kyrkomötets presidium och Kyrkokansliet inhämtat följande.
Alla ersättare får inför Kyrkomötet ett brev med översiktlig information om det förestående mötet, en sammanfattning av innehållet i Kyrkostyrelsens skrivelser och exemplifiering av de ämnen som tas upp i motionerna. I detta brev erbjuds ersättarna dessutom att kontakta Kyrkokansliets informationsservice om det är någon eller några handlingar man önskar få. Då erhåller man dem utan kostnad. Det finns ett tydligt direktiv om en generös inställning till dessa önskemål. Det finns med andra ord en rutin för att ge ersättarna grundinformation.
Så snart ett förhinder anmäls sänder Kyrkokansliet de kompletta handlingarna till ersättaren. I regel kan detta ske i relativt god tid. Vårt intryck är att den situation Göran Wahlström beskriver förhinder i ett så sent skede att inläsning blir omöjlig lyckligtvis inte är vanlig.
Vi har givetvis förståelse för att det är besvärligt när ett sent återbud ändå inträffar. Dock har det inte lett till slutsatsen att samtliga ersättare regelmässigt skall få hela kyrkomötesmaterialet. Det är ju som bekant mycket omfattande och det finns en hanteringsmässig sida och inte minst en ekonomisk aspekt på en fördubbling av upplagan och av portokostnaderna. Man kan även göra reflektionen om inte mängden handlingar för de många ersättare för vilka tjänstgöring inte är aktuell kan upplevas som en börda måste jag sätta mig in i allt detta för den händelse att?? I ett hastigt läge är det hjälpsamhet från kyrkomöteskamrater som gäller.
Levi Bergström