Bilaga 3
Verksamhetsområde Svenska kyrkans information
1 Huvuduppgift
Uppdraget att verkställa det kyrkliga informationsarbetet på den nationella nivån skall utföras i verksamhetsområdet Svenska kyrkans information som har till huvuduppgift
att genom analys och strategisk informationsplanering samt informations- och kommunikationsåtgärder bidra till att Svenska kyrkans mål uppnås,
att ha eget handläggningsansvar vad gäller frågor om media och medieutveckling liksom bevakningen av och samarbete med media,
att på informations- och kommunikationsområdet stödja kyrkomötet, Ärkebiskopsämbetet, Centralstyrelsen och SFRV,
att samverka inom informations- och kommunikationsområdet med stift och församlingar,
att främja kompetensutvecklingen inom kommunikationsområdet.
2 Målredovisning och redovisning av särskilda uppdrag
Huvudprogram Svenska kyrkans information
Delprogram Kommunikationsutveckling
ATT SVENSKA KYRKANS FÖRTROENDEVALDA OCH ANSTÄLLDA KOMMUNICERAR PÅ ETT KOMPETENT SÄTT.
Under året har en rad insatser gjorts för att öka Svenska kyrkans förmåga att kommunicera. Den i mediestrategin antagna kommunikationsutbildningen har fortsatt inom ramen för projektet Communicare 2000 och ytterligare två kommunikationsutbildningar har genomförts, en för präster och en för förtroendevalda. Dessutom har en tvådagarsutbildning i kommunikation genomförts för stiftsinformatörerna med syfte att ge en gemensam kunskapsbas och stärka rollen som strategisk resurs. En halvdagsutbildning i kommunikation har hållits för samtliga anställda på Kyrkokansliet vid fyra olika tillfällen under hösten inom ramen för den s.k. organisationsutbildningen.
För att ytterligare fokusera vikten av kommunikation i Svenska kyrkan anordnade Svenska kyrkans information tillsammans med Svenska Kyrkans Press AB och Verbum AB KOM 2000, två idédagar om Svenska kyrkans kommunikation i mars. Dagarna samlade 250 personer från hela Sverige och innehöll både gemensamma föredrag och mindre fördjupningsseminarier och många tillfällen att utbyta erfarenheter och knyta nya kontakter.
Två nya inspirationsmaterial om kommunikation har tagits fram. Sprid budskapet är en uppslagsbok för församlingens vardagliga informationsarbete och en inspiration för att utveckla det. Materialet finns både som tryckt bok och tillgängligt på Internet. Att göra gemensamt utkom i oktober som ett nummer i skriftserien Mitt i församlingen. Utgåvan reflekterar över vad kommunikation kan betyda i Svenska kyrkans sammanhang, ger exempel på hur ett antal församlingar arbetar med kommunikation och några av de redan kommunikationsutbildade prästerna beskriver hur de ser på sin nyvunna kunskap.
Delprogram Profilering
ATT SVENSKA KYRKAN HAR EN TYDLIG IDENTITET OCH ATT DE KYRKOTILLHÖRIGA KÄNNER SAMHÖRIGHET MED SVENSKA KYRKAN.
Visionen för det tvååriga projektet Communicare 2000 är att få fler tillhöriga att uppleva att de har en relation till sin kyrka. Utgångspunkten är att alla som tillhör Svenska kyrkan har rätt att få veta något om sin tillhörighet, vad trossamfundet Svenska kyrkan egentligen står för och vad relationsförändringen innebär. Communicare 2000 skall ses som en början på det långsiktiga arbetet med att tydliggöra Svenska kyrkan som självständigt trossamfund.
Eftersom församlingen är den viktigaste enheten och den plats där mötet mellan människa, kyrka och Gud äger rum är Communicares uppgift att på olika sätt bidra till att dessa möten äger rum. Detta sker i projektet på tre sätt: genom att förstärka kompetensen i kommunikation bland kyrkans medarbetare på alla nivåer (se ovan), genom att förstärka relationen till alla tillhöriga samt genom ett aktivt massmediearbete. På så sätt vill Communicare från olika håll påverka bilden av Svenska kyrkan och människors upplevelse av henne; kontinuerligt i relation till hemförsamlingen, från en nationell kampanjsatsning i samband med relationsförändringen och dessutom via den massmediala bilden.
Informationskampanjen Plats för eftertanke genomfördes runt millennieskiftet och bestod bl.a. av dagspressannonser, utomhusannonsering, bioreklam, vykort, kampanjsida på Internet samt brev till alla hushåll.
Plats för eftertanke-kampanjen har föregåtts av ett genomgripande förankringsarbete där ambitionen varit att informera om och diskutera projektet med så många nyckelpersoner inom Svenska kyrkan som möjligt. Bl.a. har en rad olika stift och församlingar besökts liksom t.ex. Olofsdagarna och Nordisk informationskonferens i Oslo. En utvärdering av projektet kommer att ske i början av år 2000.
Delprogram Information
ATT TROVÄRDIGT OCH SAKLIGT INFORMERA OM SVENSKA KYRKAN TILL ALLMÄNHET, FÖRTROENDEVALDA OCH ANSTÄLLDA.
Under 1999 har informationen präglats av de förändrade relationerna mellan Svenska kyrkan och staten. Informationen har tagit upp både hur själva processen fortlöpt och hur Svenska kyrkan är organiserad efter den 1 januari 2000.
Under kyrkomötet lades snabbreferat av viktiga delar av den nya kyrkoordningen ut på Svenska kyrkans hemsida. Där har också lagts två versioner av vanliga frågor och svar, skrivna för allmänheten respektive församlingarna. Dessutom har ett antal artiklar om relationsförändringen tagits fram för fri användning i t.ex. församlingsblad. Tillsammans med Kulturdepartementet har pocketboken Fri att vara kyrka getts ut som beskriver de förändrade relationerna. Boken har bl.a. skickats ut till landets gymnasieskolor.
Inför relationsförändringen har ett helt nytt informationsmaterial om Svenska kyrkan tagits fram som vänder sig till en bred allmänhet. Materialet består dels av en folder som kortfattat berättar om Svenska kyrkan och relationsförändringen, dels en mer påkostad broschyr som presenterar Svenska kyrkan efter år 2000. Broschyren har även tryckts i en finsk och en engelsk översättning och finns på Internet i en läsa-lätt version. Det tryckta materialet säljs till församlingarna. Från oktober till december såldes drygt 35 000 exemplar av den svenska broschyren Svenska kyrkan Mitt i livet och ungefär 260 000 exemplar av foldern Svenska kyrkan som förut, fast ändå inte.
När användningen av Internet ökar allt mer, behöver också Svenska kyrkans hemsida förnyas. Som grund för förnyelsearbetet ligger en undersökning som gjorts för att få en bild av behoven hos användare och informationsägare. Utvecklingen kommer att pågå en tid framöver, men redan vid årsskiftet 99/00 gjordes en förnyelse för att svara mot den informationssatsning som genomfördes i projektet Communicare 2000. Ambitionen är att sidorna skall förmedla värme, enkelhet och tydlighet. Det befintliga materialet kompletteras med en helt ny avdelning, Tro och liv, som fokuserar de fyra kyrkliga handlingarna dop, konfirmation, vigsel och begravning. Innehållet på dessa nya sidor är framtaget i samarbete med verksamhetsområdet Församlingsutveckling.
Vid årsskiftet 99/00 bytte Svenska kyrkan till det nya domännamnet www.svenskakyrkan.se. Detta innebär förhoppningsvis att många fler än tidigare utan att känna till Svenska kyrkans domännamn kan hitta rätt.
Utvecklingen av Kyrknätet fortsätter. Generellt märks inför de förändrade relationerna ett ökat behov av att nyttja Kyrknätet för de gemensamma åtaganden som Svenska kyrkan har att utföra. Exempel på detta är kyrkovalen, hanteringen av kyrkoavgiften och det gemensamma organisationsregistret. Samtidigt finns ett tydligt behov att i större utsträckning än tidigare använda Internet även för kommunikation som rör aktiva, anställda och förtroendevalda i Svenska kyrkan.
Delprogram Massmedia
ATT SVENSKA KYRKAN ANDLIGT OCH ENGAGERAT DELTAR I SAMHÄLLSSAMTALET.
Under det gångna året har massmedias intresse för Svenska kyrkan varit mycket stort. Orsaken till detta är bl.a. frågor och händelser som Svenska kyrkans förändrade relationer med staten, nyöversättningen av Bibeln, informationskampanjen Communicare, Sverigeräkningen 2000, undertecknandet av dokumentet om rättfärdiggörelseläran, ärkebiskopens möte med påven, firandet av Birgittajubileet samt presentationen av Svenska kyrkans kyrkostatistik.
3 Verksamhetsåret i korthet
En stor del av Svenska kyrkans informations arbete handlar om rådgivning och stöd i informationsfrågor till framför allt stiften, men också församlingarna. Särskilt under hösten har många församlingar hört av sig för att diskutera lokala uppföljningar av Communicare 2000 och hur de lokalt kan använda det informationsmaterial om relationsförändringen som producerats på nationell nivå.
Verksamhetsområdet Svenska kyrkans information har också haft många kontakter med andra kyrkliga organisationer och företag, som Kyrkans Tidning, Församlingsförbundet och Verbum, men också med externa företag, myndigheter och förlag som Svenska Institutet och Samhällsguiden. Gemensamt för dessa är att de alla på något sätt förmedlar information om Svenska kyrkan till anställda, förtroendevalda och en bredare allmänhet.
Under året har den av Centralstyrelsen tillsatta medieutredningen fortsatt och i princip slutfört sitt arbete. Slutrapporten överlämnas till Kyrkostyrelsen i början av år 2000.
Representanter för de nordiska kyrkornas informationsavdelningar träffas vartannat år för att informera varandra och utbyta erfarenheter. I september var Norge värd för en tre dagar lång nordisk informationskonferens. Svenska kyrkans information medverkade med programpass om informationskampanjen Communicare 2000 och utvecklingen av Svenska kyrkans nya webbplats på Internet.
4 Framåtblickar, visioner och tankar
Det är nu det börjar, det är nu Trossamfundet Svenska kyrkan skall bli vad det är menat, och det är nu Svenska kyrkan skall kommunicera till sina tillhöriga om vad hon är och vill. Tiden framför kommer det att handla om att nå fram. Här kommer Svenska kyrkans information att ha ett särskilt uppdrag och ansvar.
Under året påbörjas arbetet med en kommunikations- och informationsstrategi för hela Svenska kyrkan. Mediautredningen kommer att ge en del pusselbitar, ett aktivt lyssnande i församlingar, stift och i omvärlden kommer att ge andra. Detta gäller också den viktiga frågan om grafisk profil för Svenska kyrkan.
Communicare fortsätter också år 2000. Fokus flyttas från den nationella nivån till den lokala. Mötet med de tillhöriga skall gå från vision och image till något konkret.
Som ett led i detta kommer kommunikationsutbildning för alla nivåer i Svenska kyrkan att ytterligare förstärkas. Fler skall kunna mer och vilja mer när det gäller att sprida budskapet och göra tydligt vad Svenska kyrkan har att ge.
Nästa stora kontaktyta med den stora allmänheten är kyrkovalet hösten 2001. Det blir en kraftmätning på alla plan organisatoriskt, juridiskt, demokratiskt, ideologiskt. Det förutsätter en informations- och kommunikationssatsning av helt nytt slag.
Kyrknätet och hemsidan på Internet är andra prioriterade områden. Förnyelsen har börjat, men måste fortsätta. Utvecklingen på området är så snabb att en särskild beredskap måste finnas. Det behövs en ny syn på IT, det är inte ett självändamål, utan en förutsättning för att nå ut. Det betyder att IT måste integreras i verksamheten, både organisatoriskt och visionärt.
Namnen Svenska kyrkans information och den nationella nivån står inte bara för arbete med kyrkan i Sverige utan det internationella perspektivet kommer att vara mer närvarande än någonsin förut. Redaktörer och strateger arbetar yrkestekniskt och ideologiskt framåtblickande, ett arbete som kommer att intensifieras ytterligare.
Svenska kyrkan är tydligt förankrad i sin tradition, men arbetar med framtiden för ögonen för att möta dagens människor och morgondagens behov.
Svenska kyrkans information, resultatrapport 1999
|
Utfall
|
Budget
|
Avvik. kr
|
Avvik. %
|
Pro forma
|
|
1999
|
1999
|
mot budget
|
mot budget
|
utfall 1998
|
Intäkter
|
|
|
|
|
|
Kyrkofondsmedel, allmänt
|
-12 562 526
|
-13 868 632
|
-1 306 106
|
-9%
|
|
Kyrkofondsmedel,
ändamålsdestinerat
|
-4 500 000
|
-4 500 000
|
0
|
0%
|
-2 750 000
|
Övriga anslag
|
-700 000
|
0
|
700 000
|
--%
|
|
Försäljning
|
-138 574
|
0
|
138 574
|
--%
|
-996
|
Övriga intäkter
|
|
|
|
--%
|
0
|
Summa intäkter
|
-17 901 099
|
-18 368 632
|
-467 533
|
-3%
|
-2 750 996
|
Kostnader
|
|
|
|
|
|
Lämnade anslag
|
50 000
|
0
|
-50 000
|
--%
|
0
|
Personalkostnader
|
2 902 515
|
1 987 992
|
-914 523
|
46%
|
979 795
|
Förtroendevalda
|
15 359
|
0
|
-15 359
|
--%
|
44 004
|
Uppdragstagare
|
332 780
|
1 910 940
|
1 578 160
|
-83%
|
111 340
|
Varukostnader
|
-662 597
|
90 000
|
752 597
|
-836%
|
-916 457
|
Övriga kostnader
|
7 335 369
|
7 659 700
|
324 331
|
-4%
|
4 261 259
|
Utfördelade kanslikostnader
|
6 720 000
|
6 720 000
|
0
|
0%
|
|
Disponerade medel från annat VO
|
119 631
|
0
|
-119 631
|
--%
|
|
Summa kostnader
|
16 813 057
|
18 368 632
|
1 555 575
|
-8%
|
4 479 940
|
Dispositioner
|
|
|
|
|
|
Förändr. tillf. bundna
ändamålsdest medel
|
1 088 043
|
0
|
-1 088 043
|
--%
|
2 581 492
|
Summa dispositioner
|
1 088 043
|
0
|
-1 088 043
|
--%
|
2 581 492
|
Summa Svenska kyrkans
information
|
0
|
0
|
0
|
--%
|
4 310 436
|