Bilaga 2
Verksamhetsområde Kyrkorätt och organisation
1 Huvuduppgift
Verksamhetsområdets uppgift är att förse SFRV:S styrelse/Centralstyrelsen, nämnder, råd och Kyrkokansliet med sakkunskap i juridiska frågor samt beträffande kyrkobokföring, val och indelningsfrågor samt Svenska kyrkans samlade ekonomi.
2 Målredovisning samt redovisning av särskilda uppdrag
Huvudprogram Kyrkorätt
Delprogram Utgivning av kyrkliga kungörelser
Delprogrammet avser utgivning av Svenska kyrkans författningssamling (SKFS), där de statliga föreskrifter som kyrkomötet, Centralstyrelsen och domkapitlen utfärdar skall kungöras. Även vissa av regeringen utfärdade föreskrifter har kungjorts i författningssamlingen. Eftersom 1999 års kyrkomöte beslutade om bestämmelser avseende tiden efter förändringen av relationerna till staten, utkom under hösten 1999 parallellt med författningssamlingen en ny serie, Svenska kyrkans bestämmelser. Mest omfattande utgivning under året var givetvis den nya kyrkoordningen för Svenska kyrkan. Sammanlagt utkom under 1999 fem nummer i serien Svenska kyrkans författningssamling och arton nummer i serien Svenska kyrkans bestämmelser.
Delprogram Juridiska ärenden i övrigt
Delprogrammet avser remissyttranden, andra juridiska ärenden och juridisk rådgivning inom Kyrkokansliet samt till styrelser och nämnder. Uppmärksammade remissyttranden under 1999 har avsett den statliga utredningen om svenskt medborgarskap och frågan om vigselrätt för scientologikyrkan. Arbetskrävande frågor i övrigt har varit bl.a. stiftelsefrågor avseende dels de rikskyrkliga stiftelserna dels av dessa i sin tur förvaltade stiftelser liksom frågor om stiftelsernas egendom.
Delprogram Juridisk rådgivning till stift och församlingar
Den nya kyrkoordningen har föranlett ett stort antal frågor från olika kyrkliga organ, främst när det gällt innehållet i och tolkningen av skilda bestämmelser i kyrkoordningen. Delvis har i delprogrammet också ingått utbildningsinsatser för anställda och förtroendevalda.
Huvudprogram Ekonomi och organisation
Delprogram Svenska kyrkans ekonomi
Delprogrammet avser handläggning av ekonomiska ärenden avseende den samlade Svenska kyrkan samt bevakning av utvecklingen när det gäller den samlade kyrkans ekonomi. Insatserna inom delprogrammet har under 1999 i huvudsak varit inriktade på genomförandet av kyrka-statreformen. Tillskapandet av nya system för utbetalning av kyrkoavgifter har varit en viktig fråga.
Delprogram Kyrkobokföring och register
Delprogrammet avser i första hand frågor om kyrkobokföringsregistren. Den nationella nivåns ansvar för kyrkobokföringen kom under året också att spegla övergången till nya relationer mellan Svenska kyrkan och staten genom tillkomsten av det s.k. organisationsregistret. Detta register, som bygger på kyrkobokföringsregistren, iordningställdes under hösten 1999 så att det kunde användas för rapporter till Kammarkollegiet om kyrkans organisation och företrädare samt om begravningsavgifternas storlek. Vidare användes registret för rapportering till Riksskatteverket om kyrkoavgifternas storlek.
Delprogram Val och indelningsfrågor
Delprogrammet avser de val- och indelningsfrågor som ankommer på Centralstyrelsen. Under år 1999 har sådana ärenden varit av begränsad omfattning. Huvuddelen av arbetet inom delprogrammet har i stället varit inledningen av den verksamhet som syftar till genomförandet av 2001 års kyrkoval. Efter kyrkomötets beslut om den nya kyrkoordningen, som också innefattar de bestämmelser som gäller för valet, har förberedelserna successivt intensifierats.
3 Verksamhetsåret i korthet
Arbetet inom verksamhetsområdet har i första hand präglats av de vid årsskiftet 1999/2000 inledda nya relationerna mellan Svenska kyrkan och staten. Resurserna inom verksamhetsområdet har i huvudsak åtgått för detta arbete. Under våren 1999 ägnades huvuddelen av insatserna åt att för Centralstyrelsen utarbeta förslaget till kyrkoordning och de andra bestämmelser som 1999 års kyrkomöte hade att utfärda med anledning av reformen. Detta arbete genomfördes inom verksamhetsområdet Kyrkorätt och organisation men utanför den gällande indelningen i huvudprogram och delprogram. Genomförandet av kyrka-statreformen, såvitt gäller underlaget för Centralstyrelsens förslag till ny kyrkoordning, skedde i stället som ett särskilt projekt. Hösten 1999 ägnades åt arbete med olika frågor avseende genomförandet av kyrkomötesbesluten och information med anledning av dessa. Målet för detta arbete, att Svenska kyrkan efter årsskiftet 1999/2000 skall kunna fungera i sin nya rättsliga form, har uppfyllts. Ytterligare arbete kvarstår dock, i första hand när det gäller att i enlighet med kyrkomötets beslut utforma ett nytt valsystem för kyrkan.
4 Framåtblickar, visioner och tankar
Sedan kyrka-statreformen trätt i kraft vid årsskiftet 1999/2000 återstår, som nyss redovisats, vissa frågor som ännu inte slutförts. Den mest omfattande frågan gäller det nya valsystem som skall fungera för första gången vid 2001 års kyrkoval. Men även vissa andra mindre frågor kvarstår. Vid sidan av detta kommer en huvuduppgift under de kommande åren att vara att genom information, utbildning och praktiska åtgärder stödja upprätthållandet av de bestämmelser som kyrkomötet beslutat i kyrkoordningen.
Kyrkorätt och organisation, resultatrapport 1999
|
Utfall
|
Budget
|
Avvik. kr
|
Avvik. %
|
Pro forma
|
|
1999
|
1999
|
mot budget
|
mot budget
|
utfall 1998
|
Intäkter
|
|
|
|
|
|
Internt förvaltade fonder
|
-381 914
|
-175 000
|
206 914
|
118%
|
|
Kyrkofondsmedel, allmänt
|
-3 403 872
|
-3 403 872
|
0
|
0%
|
0
|
Kyrkofondsmedel,
ändamålsdestinerat
|
-17 687 822
|
-18 335 000
|
-647 178
|
-4%
|
-14 722 000
|
Övriga anslag
|
-245 700
|
0
|
245 700
|
--%
|
|
Summa intäkter
|
-21 719 308
|
-21 913 872
|
-194 564
|
-1%
|
-14 722 000
|
Kostnader
|
|
|
|
|
|
Lämnade anslag
|
2 205 436
|
1 300 000
|
-905 436
|
70%
|
0
|
Personalkostnader
|
269 674
|
129 464
|
-140 210
|
108%
|
555 945
|
Förtroendevalda
|
6 801
|
33 000
|
26 200
|
-79%
|
180 148
|
Uppdragstagare
|
364 168
|
335 000
|
-29 168
|
9%
|
56 812
|
Varukostnader
|
5 970
|
0
|
-5 970
|
--%
|
41 697
|
Övriga kostnader
|
13 853 545
|
15 726 408
|
1 872 863
|
-12%
|
12 618 581
|
Utfördelade kanslikostnader
|
5 990 000
|
5 990 000
|
0
|
0%
|
|
Summa kostnader
|
22 695 593
|
23 513 872
|
818 279
|
-3%
|
13 453 182
|
Dispositioner
|
|
|
|
|
|
Förändr. tillf. bundna
ändamålsdest medel
|
-976 285
|
-1 600 000
|
-623 715
|
-39%
|
985 114
|
Summa dispositioner
|
-976 285
|
-1 600 000
|
-623 715
|
-39%
|
985 114
|
Summa Kyrkorätt och
organisation
|
0
|
0
|
0
|
--%
|
-283 704
|