Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor


18. Verksamhet i bolagsform

Allmänt om koncernen och de enskilda bolagen

Verksamheten omfattar det helägda bolaget Svenska Kyrkans Utbildnings AB samt verksamheten inom bolagskoncernen Svenska Kyrkans Förvaltning AB (Förvaltningsbolaget). Förvaltningsbolaget är moderbolag och äger och förvaltar fastigheten Sysslomannen i vilken Kyrkokansliet är inrymt. Svenska kyrkan innehar 58,6 procent av rösterna och äger 40 procent av kapitalet. Övriga bolag inom koncernen är de helägda dotterbolagen Kyrkans Hus AB och Kyrknätet AB samt Sackeus AB som ägs till 90,3 procent.

      Kyrkostyrelsen har uppdragit åt kyrkokansliet att lämna förslag om avveckling av bolagen och att lägga all verksamhet under Svenska kyrkan.

      Den verksamhet som bedrivs i bolagsform regleras genom konsortialavtal mellan Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet (SFRV) (som nu efterföljs av Svenska kyrkans nationella nivå), Svenska kyrkans mission (SKM), Lutherhjälpen, Svenska kyrkan i utlandet (SKUT) samt ”Riktlinjer, mål och policy för ekonomisk samverkan i bolagsform mellan Svenska kyrkans riksorganisation och andra kyrkliga organisationer på riksnivå”

Förändringar i ägarstrukturen

Svenska kyrkans församlingsförbunds ägarandel övertogs av SFRV den 18 juni 1999. SFRV har per den 1 januari 2000 överlåtit aktierna till Trossamfundet Svenska kyrkan.

Kyrkans Hus AB (helägt)

Bolaget äger och hyr ut datautrustning (hård- och mjukvara) och kontorsutrustning inom Fastigheten Fjärdingen 15:2 och andra lokaler som disponeras av Kyrkokansliet samt tillhandahåller personalmatsal. I samarbete med Förvaltningsbolaget erbjuds kontorsarbetsplatser, kontorsadministrativ service och vissa förvaltningstjänster för den kyrkliga riksorganisationen samt närstående organisationer och hyresgäster.

Kyrknätet AB (helägt)

Kyrknätet AB svarar för uppbyggnad, drift och support beträffande Svenska kyrkans datanät och kyrkobokföringssystemet för Svenska kyrkan.

Sackeus AB (ägt till 90,1 procent – övriga ägare Diakonia och Usam)

Sackeus AB importerar och säljer på affärsmässiga grunder varor från utvecklingsländer, vilkas framställning främjar lokal och global utveckling, rättvisa och miljö. Verksamheten skall bedrivas professionellt och lämna överskott som möjliggör tillväxt och utveckling av egen kraft. Val av varor skall göras på marknadsmässiga grunder. Produkterna består av livsmedel (huvudsakligen kaffe) och hantverksprodukter.

Svenska Kyrkans Utbildnings AB (helägt av Svenska kyrkan)

Svenska Kyrkans Utbildnings AB är ett serviceorgan som i första hand skall svara mot de utbildningsbehov som har rikskyrkligt och allmänt intresse, där samarbete med andra organisationer är en ledstjärna avseende både kvalitet och effektivitet. Bolaget strävar efter ett nära samarbete med olika organ inom Svenska kyrkan. Utgångspunkten för verksamheten inom SKUAB är Svenska kyrkans teologiska och ideologiska grundsyn.

Inriktningsmål för bolagen

Enligt ovannämnda ”Riktlinjer, mål och policy för ekonomisk samverkan i bolagsform” skall bolagen:

      £ Bolagen skall tillgodose intressenternas (ägarnas) och närstående organisationers behov av tjänster/produkter och service till konkurrenskraftiga priser inom områdena:

      - Lokaler, lokalutrustning och allmän kontorsservice,

      - IT; telefoni, datanät och dataförsörjning,

      - Förvaltning,

      - Inköp, distribution av trycksaker och profilprodukter,

      - Alternativ handel,

      - Utbildningsverksamhet.

Då intressenternas behov tillgodosetts finns möjlighet för bolagen att leverera tjänster/ produkter till externa kunder för att möjliggöra stabilitet och lönsamhet i verksamheten.

      - Verksamheten skall bedrivas med stor lyhördhet för intressenternas teologiska och ideologiska grundsyn.

      - Tjänsterna/produkterna skall leveras med hög kvalité och tillgänglighet.

      - De resurser och kompetens som finns inom den rikskyrkliga organisationen skall tillvaratagas

      - Verksamheten skall bedrivas så att förutsättningar skapas för samordning (gemensam standard), stordriftsfördelar, specialistkompetens, hög effektivitet och låg kostnadsnivå.

      - Verksamheten skall bedrivas på affärsmässiga grunder och prissättningen skall vara marknadsmässigt konkurrenskraftig.

Bemanningen skall anpassas till bedömt resursbehov.

Närmare om inriktningen av verksamheten från 2001

Kyrkans Hus AB (inklusive lokalförvaltningen inom Förvaltningsbolaget)

Med början år 2000 skall enligt beslut av Kyrkostyrelsen den interna serviceverksamheten överföras till Svenska kyrkan på nationell nivå. Ett förslag till organisation av verksamheten presenteras under första halvåret. Verksamheten och personalen överföres sedan så snart det är praktiskt möjligt till mottagande avdelningar.

      Av juridiska och skattetekniska skäl kan bolagsstrukturen behöva bibehållas under en längre period. Verksamheten skall arbeta med hög servicenivå till lägsta möjliga kostnad. Fortlöpande skall prövas om konkurrensutsättning av delar av verksamheten kan ge effektivitetsvinster. Detta gäller i första hand trycksaker, distribution och lager men även andra delar kan prövas efterhand.

      Inom IT-området är avsikten att skapa en övergripande lednings- och utvecklingsfunktion för arbete med Svenska kyrkans hela IT-verksamhet. Den löpande driften har delvis utlagts på entreprenad och planering pågår för en upphandling avseende en längre period och med större omfattning.

Kyrknätet AB

Även Kyrknätets verksamhet avses överföras till Svenska kyrkan på nationell nivå. Under perioden skall Kyrknätet befästas som hela Svenska kyrkans intranät och den plattform på vilken all elektronisk kommunikation inom trossamfundet skall ske till lägsta möjliga kostnad med hög tillgänglighet och säkerhetsnivå. Alla nya informationssystem och ekonomiadministrativa system som byggs upp i Svenska kyrkan skall arbeta med Kyrknätet som plattform. Under perioden bör också klarläggas på vilket sätt verksamheten skall finansieras.

      Kyrkostyrelsen föreslår i denna skrivelse att systemet med abonnemangsavgifter för stift, samfälligheter och församlingar ersätts med finansiering via centrala medel (se verksamhetsområdet Ekonomisk utjämning och kapitalförvaltning kap.12.2).

Sackeus AB

Sackeus inriktar sin försäljning på tre kundgrupper: kyrkor, världsbutiker och dagligvaruhandel. Förutom kaffe omfattar produkterna livsmedel och övriga varor vari inryms bruksföremål, artiklar för barn i form av leksaker och kläder samt artiklar relaterade till ägargruppen, t ex julkrubbor etc. Inköpen skall ske från producenter utvalda utifrån följande kriterier: rättvisa, miljö, kvalitet, kvantitet, leveranssäkerhet och kontinuitet.

      Målet är att under perioden öka försäljningen till nivån 20 miljoner kronor. En sådan expansion förutsätter en ökad efterfrågan av de av Sackeus produkter som säljs i dagligvaruhandeln, främst kaffe och andra rättvisemärkta produkter. För närvarande uppgår denna del av försäljningen till 40 procent av omsättningen. Försäljningen till kyrkor och världsbutiker förutsättes fortsätta på samma nivå som tidigare.

      Målsättningen är att resultatet skall uppgå till minst 1 miljoner kronor minst vilket motsvarar en vinstmarginal på 5 procent.

Svenska Kyrkans Utbildning AB

Utbildningsbolaget hyr kurs- och konferensanläggningen Ansgarsliden i Sigtuna av Stiftelsen Svenska kyrkans utbildningscentrum.

      Bolagets verksamhet bygger på Svenska kyrkans ideologiska och teologiska grundsyn. Bolaget:

      - bedriver utbildning på uppdrag av Svenska kyrkan på nationell nivå samt tillhandahåller kurs- och konferensadministration för Svenska kyrkans behov. Ägardirektiven från Svenska kyrkans sida avseende Utbildningsbolaget som kyrklig resurs på nationell nivå för utbildning, kurs- och konferensservice bör härvidlag klargöras och förverkligas på ett konsekvent sätt

      - bedriver kurs- och konferensverksamhet i egen regi samt i samverkan med Sigtuna folkhögskola

      - bedriver utbildning i samverkan med andra organisationer

      - driver allmän konferensverksamhet på den ”externa” marknaden för att skapa en god ekonomisk grund för övrig verksamhet

Bolagets framtida ekonomiska utveckling bygger på förutsättningen att bolaget är ett kommersiellt bolag. Följande fyra faktorer är nödvändiga för att bolaget skall kunna fungera enligt sina förutsättningar:

      1) Beläggningen under perioden 1997–1999 har ökat från 43 procent till 55 procent. Målsättningen för perioden 2000–2002 är att höja beläggningen till 60 procent, vilket är nödvändigt inte minst p.g.a. bortfallet av Kyrkomötet. Under nuvarande omständigheter torde 65 procent utgöra en övre gräns med tanke på folkhögskolans behov av lokaler på Ansgarsliden. Även fortsättningsvis prövas möjligheter till ytterligare effektiviseringar.

      2) Inom utbildnings- och kursadministrationen kommer bolaget att koncentrera sig på produktion av sådana utbildningar och administration som kan säljas till marknadsmässiga priser.

      3) Överläggningar med Kyrkostyrelsen måste leda till en långsiktig lösning avseende kapitalsidan inom bolaget, eftersom ett företag, som omsätter ca 20 miljoner inte förmår bära kapitalkostnader som grundar sig på en lånebörda på nästan 47 miljoner.

      4) Beslut om Ansgarslidens långsiktiga trygghet som ett rikskyrkligt intresse måste tas snarast möjligt eftersom de kvalitativa och kvantitativa mål som ägarna ställt på bolaget inte kan förverkligas under den stora osäkerhet som rått under de senaste åren.

Verksamhetsområdets rambudget

Beloppen anges i tkr.

Previous Pageksskr00-01-original.htmNext Page


TillbakaUpp