14. Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet
14.1 Nämnden
Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet (SKUT) skall svara för Svenska kyrkans arbete bland svenskar i utlandet. Nämnden ansvarar därvid, på Kyrkomötets uppdrag självständigt för verksamhetens omfattning och inriktning i enlighet med vad som föreskrivs i instruktionen.
Verksamheten bedrivs inom ramen för av Kyrkoostyrelsen fastställd administrativ policy. Ärenden, som nämnden finner beröra Svenska kyrkans verksamhet i dess helhet, eller eljest avser även andra verksamhetsområden än nämndens, förs av nämnden till Kyrkostyrelsen. Nämnden skall samordna, planera och utveckla Svenska kyrkans verksamhet bland svenskar i andra länder. Härvid har nämnden uppdraget:
att ansvara för Svenska kyrkans verksamhet på platser där det finns ett betydande antal svenska sjömän, turister och/eller utlandssvenskar samt i anslutning härtill förekommande lokala ekumeniska kontakter,
att ansvara för Svenska kyrkans samarbete med motsvarande organ på ett nordiskt och internationellt plan,
att ansvara för Svenska kyrkans samarbete med Handelsflottans kultur- och fritidsråd,
att i samverkan med Svenska kyrkans övriga utrikesorgan utveckla ekumeniska och internationella kontakter,
att genom sina ombud och på annat sätt förmedla kunskap till församlingar och enskilda om nämndens verksamhet,
att svara för rekrytering och utbildning av den utlandsbaserade personalen inom nämndens ansvarsområde,
att samla in och fördela medel för den verksamhet som bedrivs inom nämnden, och
att främja jämställdheten mellan män och kvinnor inom nämndens ansvarsområde
14.2 Verksamhetsområdet Verksamhet bland svenskar i utlandet
Verksamhetens kostnader
detaljbudget år 2000
|
rambudget år 2001
|
rambudget år 2002
|
rambudget år 2003
|
59,448 mkr
|
60,726 mkr
|
62,191 mkr
|
64,803 mkr
|
Andel nationell finansiering
detaljbudget år 2000
|
rambudget år 2001
|
rambudget år 2002
|
rambudget år 2003
|
43,960 mkr
|
44,960 mkr
|
46,060 mkr
|
48,065 mkr
|
Väsentliga förändringar
Utredningen rörande SKUT:s framtida verksamhetsomfattning, organisation och struktur pågår till mars 2001. I budgeten föreslagen höjd ram innebär i huvudsak en anpassning till löneutvecklingen i SKUT:s personalintensiva verksamhet. Utöver de nedan beskrivna ekonomiska bidragen från Sverige, omfattande insamlade medel och av Kyrkomötet beslutade anslag, tillkommer ytterligare cirka fyrtio procent i den totala SKUT-omslutningen, som består av de medel som insamlas vid de respektive utlandskyrkorna.
Inriktningsmål
£ Svenska kyrkan i utlandet skall med inriktning på gudstjänstliv, undervisning, diakoni och mission ansvara för Svenska kyrkans verksamhet bland svenskar i utlandet i enlighet med av Kyrkomötet given instruktion och i den tradition som kännetecknar den Svenska kyrkan av idag, genom att ta till vara de speciella förutsättningar som föreligger för att i ord och handling nå svenskar i utlandet.
£ Svenska kyrkan i utlandet skall verka för utlandskyrkans förankring i hemmakyrkan och bland allmänheten och för ökande bidrag till verksamheten.
£ En flexibel verksamhet som bäst motsvarar behoven skall vara säkerställd.
£ Verksamhetsplatserna skall vara försedda med personal, med för verksamheten rätt kompetens, vilka ges goda förutsättningar för uppdraget.
£ Den ekonomiska ram inom vilken verksamheten bedrivs skall vara säkerställd.
£ SKUT:s verksamhet skall vara känd och bejakad.
Verksamhetsområdet är organiserat i fyra övergripande huvudprogram:
Huvudprogrammet Utlandspersonal har följande delprogram:
Huvudprogrammet Sverigearbetet har följande delprogram:
14.2.1 Huvudprogrammet Verksamhetsutveckling
Huvudprogrammet skall arbeta med frågor som rör utvecklingen av Svenska kyrkans arbete bland svenskar i utlandet. I detta sammanhang är det väsentligt att både kvalitets- och kvantitetsfrågorna får sin rätta plats. Som exempel på detta kan nämnas att det finns kvalitetsaspekter på att det upprätthålls rimliga relationer mellan antalet besök och den tjänstevolym som finns på verksamhetsplatsen.
Metoder
Instrument för detta skall bl.a. vara regelbunden inhämtning och bearbetning av verksamhetsstatistik, analys av kyrkornas verksamhetsberättelser och övriga rapporter samt regelbundna besöksresor. Kontinuerligt samråd med cheferna för huvudprogrammen för Utlandspersonal och Utlandsekonomi skall härvid ske.
Huvudprogrammet verksamhetsutveckling följer utvecklingen och avvaktar nya initiativ under den pågående SKUT-utredningen.
Effektmål
· Samtliga verksamhetsplatser skall under en fyraårsperiod ha fått uppföljningsbesök.
· Tolkningsredskap för redovisning av omvärlds- och verksamhetsanalys vidareutvecklas och skall tillsammans med modell för samordning av verksamhetsberättelser, reserapporter och annan inkommande rapportering vara framtagen senast år 2003.
14.2.2 Huvudprogrammet Utlandspersonal
Den utsända personalen är verksamhetens viktigaste resurs. Det blir därmed väsentligt att rekrytering sker så att verksamhetsplatserna tillförs så goda medarbetare som möjligt. För att underlätta för den utsända personalen att utföra sina uppgifter, är det viktigt att de personaladministrativa rutinerna fungerar bra.
Introduktionsutbildning och fortbildning har stor betydelse och skall därför ges tillräckligt utrymme inom huvudprogrammet.
Inom huvudprogrammet är många frågor av avtals- eller personalpolitisk karaktär och därför gemensamma för all den utlandspersonal som är anställd av Svenska kyrkan. I dessa avseenden relaterar huvudprogrammet till Förvaltningsdelegationen.
Metoder
Rekryteringen underlättas genom att ett intresseregister hålls aktuellt och genom att årlig rekryteringshelg anordnas. Samverkan sker med de rekryteringshandläggare som arbetar inom de övriga internationella verksamhetsområdena.
Effektmål
Rekrytering:
Effektmål
Utbildning/fortbildning:
· Att vid utgången av år 2001 utsänd personal vid samtliga verksamhetsplatser regionvis skall ha kallats till arbetslagskonferens.
· Att vid utgången av 2003 ha utvecklat ett samarbete med ombuds- och stiftsorganen för tillvaratagande av hemvändande personal.
Effektmål
Arbetsmiljöfrågor:
14.2.3 Huvudprogrammet Utlandsekonomi
Även om verksamhetsplatserna bär en stor del av sina egna kostnader, är den ekonomistyrning som sker från Sverige väsentlig. Det gäller de ramanslag som fördelas, liksom frågan om kapitalbildningen vid verksamhetsplatserna. Inom huvudprogrammet bevakas hur intäkterna fördelas mellan kyrkofondsanslaget och den insamling som sker i Sverige. Förvaltning av SKUT:s utlandsfastigheter är också en viktig del av huvudprogrammet.
Metoder
Ekonomistyrningen sker dels genom ledning och samordning av verksamhetsplatsernas budget- och bokslutsarbete, dels genom de verksamhets- och reparationsanslag som beviljas över SKUT:s budget. Härvid sker också bevakning av hur den andel som används för utlandsverksamheten förhåller sig till budgetens totala omslutning.
Effektmål
· Omsättningshastigheten på det kapital som finns vid verksamhetsplatserna skall vid utgången av år 2001 inte ha minskat i förhållande till det som gällde under år 1998.
· Ramanslagens andel av den totala kostnaden för utlandsverksamheten skall minskas från 13,0 procent enligt 2000 års budget till 11 procent vid utgången av 2002. Minskningen påföres anslagen för reparationer och underhåll av utlandsfastigheter.
· Minst 80 procent av budgetkostnaden skall 2003 hänföras till utlandsverksamheten.
14.2.4 Huvudprogrammet Sverigearbetet
Den verksamhet som SKUT bedriver är en fortsättning av det arbete som Svenska kyrkans församlingar i Sverige utför. Många av de människor som kommer till SKUT:s verksamhetsplatser tillhör en svensk hemmaförsamling. För SKUT är det därför av stor betydelse att upprätthålla en levande kontakt med församlingarna i Sverige genom de kanaler som byggs via ombudsarbete, hemvändande personal och stifts och församlingsmedarbetare. För att arbeta med dessa frågor har SKUT ett huvudprogram för Sverigearbete. Huvudprogrammet är indelat i tre olika delprogram för att fånga upp viktiga aspekter av Sverigearbetet. Det är delprogram för kommunikation och media, insamling och utbildning folkbildning.
Effektmål
Kommunikation och media:
· År 2002 skall 45 procent av svenska folket känna till Svenska kyrkan i utlandet och 50 procent av dem uppfatta verksamheten som angelägen.
· År 2002 skall 75 procent av Svenska kyrkans förtroendevalda ha kunskap om Svenska kyrkans i utlandet verksamhet och 75 procent av dem skall ha positiv attityd till verksamheten.
· År 2002 skall 60 procent av församlingarnas ungdomsgrupper ha fått information om Svenska kyrkans i utlandet verksamhet.
· År 2002 skall 75 procent av Svenska kyrkans anställda ha kunskap om Svenska kyrkans i utlandet verksamhet och 75 procent av dem skall ha positiv attityd till verksamheten.
· År 2003 skall anställda på samtliga utlandskyrkor ha deltagit i fortbildning inom kommunikation och IT för att stärka kommunikationstänkandet och göra utlandspersonalen till aktiva och kunniga resurser i det totala informationsarbetet för Svenska kyrkan både utomlands och i Sverige. 80 procent av samtliga SKUT-kyrkor skall år 2003 ha en egen hemsida. Utbildning av nyanställd personal i kommunikation och IT hålls i samband med introduktionsveckan.
Effektmål
Insamling:
· att SKUT skall ha 1200 aktiva givare (minst en gåva inom 18 månader) varav 900 aktiva2-givare (mer än två gåvor inom 18 månader). Av aktiva2-givarna skall 65 procent vara regelbundna givare.
· Att 80 procent av de insamlade medlen skall komma från församlingar och stift och avse rikskollekt, församlingskollekt, stiftskollekt, församlingsanslag eller syföreningsgåva.
· Att årligen samla in minst 12 miljoner kronor.
· Att kyrkoråd, ombud och SKUT:s gåvogivare har stort förtroende för att insamlade medel används på avsett sätt och vara mycket nöjda med den information de får.
Effektmål
Utbildning folkbildning:
· År 2002 skall det i alla Svenska kyrkans församlingar finnas valda ombud för Svenska kyrkan i utlandet. Av dessa skall 75 procent vara införstådda med sitt uppdrag.
· År 2002 skall det i alla stift finnas en konkret samverkan mellan ombud , stiftsstyrelse och tjänstemän när det gäller Svenska kyrkans internationella åtaganden.
· År 2002 skall en genomtänkt årscykel för utbildning och information för unga människor under 30 år vara etablerad.
· År 2003 skall minst 75 procent av alla församlingar/pastorat och stift ta tillvara den resurs som årets hemkomna SKUT-medarbetare utgör.
Ekonomisk bedömning
Den växande verksamhetsvolymen i SKUT:s utlandsverksamhet har länge skett inom de oförändrade ekonomiska anslagsramarna, där huvuddelen utgörs av kyrkofondens anslag. Under en lång följd av år har anslaget legat på samma nivå och först de senaste åren ökats något.
Detta har mötts genom neddragning av verksamhetsanslag, indragning eller vakanssättning av tjänster så långt detta varit möjligt. För att under åren 2001-2003 uppnå de uppsatta målen krävs därför att finansieringen via den nationella nivån följer beräknad lönekostnadsutveckling och för detta äskas en fortsatt årlig uppräkning av anslaget. De behov av andra insatser i nämndens uppdrag, som t. ex. nya präster med resande verksamhet bland utsatta grupper av svenskar i utlandstjänst och bland studenter på platser där SKUT inte finns lokalt närvarande, skulle kräva ytterligare minst en miljon kronor. Det nya kollektivavtalet för utlandspersonal med bl. a. anpassning till lokal socialförsäkring och beskattning kräver en äskad personalförstärkning på kyrkokansliets personalavdelning. Pågående och inte minst kommande arbete med församlingsinstruktioner/kyrkoordningar till följd av SKUT-utredningens resultat medför äskad personalförstärkning för att kunna klara verksamhetsuppföljningen.
Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser
På grund av den pågående utredningen om SKUT:s framtida verksamhet (vars slutdatum förskjutits till mars 2001), är det nämndens intention att inte under denna tid onödigtvis eller negativt förändra verksamhetsomfattningen, för att inte därigenom motverka utredningens kommande förslag och därav föranledda beslut.
Nämnden har genom allmän omfördelning inom budgetramen prioriterat kompetenshöjning och fortbildning av befintlig personal, för att därigenom rusta dem i den ständigt ökande tillströmningen av besökande och deltagare i kyrkornas aktiviteter. Detta både för att kvalitetssäkra och underlätta de nödvändiga prioriteringar i den lokala verksamheten som krävs med krympande ekonomiska resurser. Då SKUT:s verksamhet till nästan 70 procent utgörs av personalinsatser, understryks härmed nödvändigheten av de äskade medlen för att följa löneutvecklingen för nuvarande personal, utan att ytterligare avveckling av befintlig och livaktig verksamhet, innan SKUT-utredningens resultat föreligger, blir nödvändig.
Under och i samband med utredningens avslutande kommer, utöver äskade behov, ytterligare behov av förstärkta kansliresurser för genomförande av utredningens förslag att föreligga.
Kyrkostyrelsen föreslår att nationell finansiering för åren 20012003 ökar med 1 miljon kronor, 2,1 miljoner kronor, respektive 4,1 miljoner kronor.
Verksamhetsområdets rambudget
Beloppen anges i tkr.